Caravaggio – muž štětce a meče
RECENZE – KOMIKS: Caravaggio (Milo Manara) – JAROSLAV STUCHLÝ
Pokud autor uměleckého díla založeného na životě jiného umělce nechce pouze vytesat mrtvý pomník, nebo poučovat, musí z materiálu vytáhnout nějaký konflikt. Ukázkovým příkladem může být Shafferovo drama Amadeus (1979), adaptované pro film Milošem Formanem, případně vynikající Reedův film Ve službách papeže (1965). Milo Manara si pro svůj autorský komiks vybral osobnost malíře Michelangela Mersiho, známého jako Caravaggio (1571–1610), a onen konflikt nenalezl ve vnějších okolnostech, ale přímo v jeho duši.
„Je směsicí blázna a génia,“ pravil o Caravaggiovi jeden z jeho současníků, „Pracuje dva týdny bez přestávky, ale potom na měsíc či dva vyrazí na toulky…ohlíží se jen po zábavě, vždy připraven vyzvat někoho na souboj nebo se poprat.“
Byla to právě prudká a vznětlivá povaha, která zapříčinila mnohé Caravaggiovy životní veletoče (mimo jiné dva útěky z vězení), zároveň však tento malíř posunoval svojí tvorbou hranice umění. Ať již odmítnutím ideálu krásy či využitím kontrastu světla a stínu, na nějž navázal barokní šerosvit (Rembrandt).
Manara začíná svoje vyprávění roku 1592, kdy Caravaggio přijíždí do Říma. Zde se okamžitě zaplete do nočního přepadení a znepřátelí si Ranuccia Tomassoniho, v komiksu vyobrazeného jako lumpa a sadistického pasáka, ve skutečnosti však šlo patrně o kolegu malíře. Je samozřejmé, že Manara zachází s postavami i událostmi s uměleckou licencí, nevytváří dokument, nýbrž komiksový příběh geniálního malíře štvaného vnitřními démony.
Hnacím motorem prvního alba (Paleta a meč) je zmíněný konflikt s Tomassonim, druhé album (Milost) zachycuje Caravaggiovy osudy od útěku z Říma (1606) až po jeho smrt na mořském břehu poblíž malé španělské posádky Porto Ercole na hranici s Církevním státem.
A protože Manara nejraději kreslí krásné a svůdné ženy, zaplnil jimi i tento komiks. V prvním albu jsou to především postavy prostitutek, jež Caravaggio s oblibou používá jako modelky při vytváření pláten s biblickými motivy (k pobouření milovníků ideální krásy umělec skutečně vyhledával své modely přímo v ulicích mezi obyčejnými lidmi), ve druhém albu jde o Ipazii, cirkusovou umělkyni, která na sebe bere roli Caravaggiova anděla strážného a několikrát mu doslova zachrání život.
Vedle dramatického děje nezapomíná Manara ani na Caravaggiovo dílo. U některých obrazů jsme jako čtenáři přímými svědky jejich vzniku, někde tvoří jejich přítomnost druhý plán panelu, třeba když hrdina sedí na podlaze ateliéru a o stěnu jsou opřena plátna Ukřižování Svatého Petra, Večeře v Emauzách a Kladení do hrobu. Na pravdě se zakládá také Caravaggiova poznámka, že nikdy nedělá skici. Zásadně tvořil pouze olejomalby a při absenci jakékoli skici nebo přípravné kresby došli odborníci k závěru, že tvořil rovnou na plátno. Tím pádem se nevyhnul nejrůznějším opravám, což Manara v komiksu také reflektuje.
Je patrné, že Caravaggio je jeho osobní projekt, na němž mu nesmírně záleží, snad do postavy rebelantského umělce, který do výtvarného umění vnesl prvky naturalismu a psychologické pravdivosti, do jisté míry projektuje i sám sebe. Co však oba výtvarníky odlišuje, je fakt, že Caravaggio si nelámal hlavu s prostředím, většinou umisťoval výjevy na barevnou plochu. Naproti tomu Manara je hračička a jeho zachycení římské architektury (včetně rozpadajících se upomínek antiky) nebo velké exteriérové panely (hostinec, vězení) s neuvěřitelným množství prokreslených postaviček jsou onou příslovečnou pastvou pro oči.
Lidská sexualita je pochopitelně přítomna, nikdy však nesklouzne k pornografii, či snad dokonce perverzitám, jaké můžeme vidět v Jodorowského komiksové vizi renesančního Říma s názvem Borgia.
Po přečtení komiksu Klik jsem si říkal, že by bylo lepší, kdyby Manara jen kreslil a nepouštěl se do samostatných scénářů. Caravaggio ukazuje, že jsem mu křivdil. Když umělec objeví téma, které přijme za vlastní a do kterého krom řemeslné zručnosti vloží i něco z vlastní duše, má šanci vzniknout něco výjimečného. Netvrdím, že Caravaggio je po všech stránkách dokonalý komiks. Ale je to komiks, který si pozornost čtenářů plně zaslouží.
Milo Manara
Caravaggio
Nakladatelství CREW, Praha 2020
120 stran
399 Kč