Editorial
před Vámi „stojí“ první číslo filmového časopisu 25fps. Když pomineme pro někoho tajuplný název (vysvětlen je v článku o filmové prehistorii), vyvstane jistě otázka, proč zakládat další časopis o filmu, když jak tištěných periodik, tak internetových serverů je dostatek. Ani v nejmenším nechceme být konkurenčním hráčem, který by od ostatních časopisů odlákával čtenáře, a ani v nejmenším nechceme našim vznikem zpochybnit právo na existenci již existujících „kolegů“. Naše ambice jsou právě opačné. Myslíme si totiž, že svět filmu je natolik košatý, neuchopitelný, že se stává pro zájemce o jeho poznání spíše labyrintem. Není to způsobeno pouze bezbřehostí filmového média, průmyslu s ním spojeným, ale i jakousi uzavřeností dílčích periodik. Ty jako by snad ani nechtěly umožnit čtenáři, aby se dozvěděl další informace (i když mu ony časopisy často podají informace opravdu velmi podnětné), snad pro strach z toho, že by o svého čtenáře mohly přijít. Jen v českém prostoru je filmových časopisů desítky, ale nezkušený zájemce o film o spoustě z nich ani nemá ponětí.
25fps není proto ani tak úplně časopisem, jde de facto o projekt, který nejenže bude přinášet měsíc co měsíc (vždy desátého dne) vlastní články, ale současně se bude také snažit, aby otevřel brány k dalšímu poznávání o dané problematice. Chceme být jakousi mapou, která by čtenáře naučila film vnímat komplexněji, současně se nebát podívat na věc zblízka a pomoci mu najít další možnosti, kde se dozvědět více. Již proto nemůžeme být bráni jako konkurent existujících periodik, neboť si jich vážíme a chceme na jejich kvality upozorňovat.
Časopis má svoji pevnou strukturu, do níž můžete nahlédnout již nyní. Cílem není být pouze zprostředkovatelem informací o aktuální nabídce českých distributorů, nýbrž nahlížet i na historii kinematografie, upozorňovat jak na základní, tak i nepovšimnuté filmy a osobnosti. Jelikož bychom rádi, aby více a více lidí film sledovalo se zaujetím, jistou dávkou vědomostí a mělo jej i rádo, budeme zlehka podsouvat základní informace i z oblasti filmového jazyka, technologie… Velkou pozornost budeme věnovat české kinematografii, nachystán je pro vás rozsáhlý cyklus o jejích klenotech, zmapování fenoménu Večerníčku, potkáte se zde s recenzemi, reflexemi filmových událostí, portréty současných osobností. Chybět nebude ani dokumentární film, problematika české filmové distribuce, českých kin a upozornění na akce, knihy a články.
Totéž lze vztáhnout i na sféru světové kinematografie. Mimoto se náš zájem bude ubírat i cestami studentské a amatérské tvorby, videoartu, ale také historií a současností komiksu a jeho vztahu s filmem. Nemalou kapitolou budou články ze světa filmové hudby.
Nemá příliš cenu se rozepisovat o podobě tohoto prvního čísla, daleko podnětnější bude si příspěvky přečíst bez mého komentáře. Jen si zde dovolím poděkovat všem, kteří do tohoto projektu šli, věřím, že s odhodláním a vírou v dobrý výsledek. Budeme rádi, když se náš časopis setká s dobrou odezvou. Abychom měli o ní přibližné představy, prosím, pište své podněty, připomínky, nápady na naši adresu info@25fps.cz! Nic nemůže být důležitějšího a směrodatnějšího než Váš názor. Budete-li se chtít konkrétně vyjádřit k tomu či onomu pisateli, emailová adresa je jednoduchá: prijmeni@25fps.cz.
25fps stojí na počátku své cesty, což může být bráno jako výmluva, ale je to zkrátka fakt. Jako novorozeně nebude ještě kráčet mílovými kroky, jeho sdělení mohou být mnohdy ne zcela vyrovnaná. Naše snaha, aby se batole naučilo chodit co nejdříve, aby si osvojilo svůj osobitý jazyk a dokázalo skrze něj formulovat podnětné myšlenky, je silná a uděláme co nejvíce pro to, aby se projevila na výsledku co nejdříve. Vězte, že příští čísla Vás přenesou například do rytmu špionážního filmu, kouzelného světa filmu loutkového a v letním čase do objetí mistra napětí, Alfreda Hitchcocka. Věříme, že je nač se těšit.
Lukáš Gregor
šéfredaktor časopisu 25fps