Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » Minimalizace lidskosti jako přirozená věc

Minimalizace lidskosti jako přirozená věc

RECENZE: Import/Export (režie: Ulrich Seidl, 2007) – ESTER NAGYOVÁ –

Ačkoli je nový film rakouského režiséra Ulricha Seidla hraný, dokumentární minulost jeho tvůrce mu nelze být upřena. Autor znovu oprašuje estetiku ošklivosti, aby se mu stala nástrojem pro sociologicko-patologický film. Import/Export – dovoz a vývoz lidí jako ordinárního artiklu se pro něj tak stává námětem pro rozehrání ostré konfrontace. Srovnává dva rozdílné světy – Ukrajinu a Rakousko, ale neváhá vkročit ani na Slovensko či si pohrát s Čechy.

Jako pojítko mezi chudou a ekonomicky vyspělou zemí Seidl zvolil dva mladé lidi bez šance na lepší život. Jejich setkání pak pro film není účelové ani nezbytné, stačí spojit jejich osudy s cestou, jejíž cílem je hledání místa vhodného k poskytnutí vstřícnosti. Na pozadí trpkého osudu ukrajinské zdravotní sestřičky Olgy a na promarněném životě rakouského svalovce Paula nechává zaznít všeobecně platné problémy společnosti (ukrajinské zdravotnictví, nedůstojné životní podmínky, internetová prostituce, ztráta naděje, xenofobie, doznívání života ve starobinci). Bezbranné postavy uzavírá do světa odcizení a frustrace a podporuje tím jejich každodenní strasti bez vyhlídek na lepší život.

import_1

Ačkoli se Olga ani Paul nehodlají vzdát, trpí díky svému postavení ve společnosti, jejich šance na úspěch jsou nulové, Ulrich Seidl pomalu vyprazdňuje jejich duše, aby se nakonec stali obyčejnými postavičkami bez jakýchkoli idejí a harmonie. Pocit vnitřního blaha se od první minuty neustálí na žádné hodnotě, spolu s pomalým ubíháním příběhu i on vlekle, ale trvale klesá, až dojde k jeho absenci a z hlavních postav zbudou odlidštěné figurky, které jsou smířeny se svým osudem. Z člověka se stává tvor, živočišný druh, jehož dělení spočívá v dosažení společenské třídy. Bytosti bez citů jsou zavedeny do nelítostně vyhlížející mizanscény, atmosféru trpkosti dolaďuje filmový prostor, ve kterém není místo pro sebemenší zalíbení, samotná líbivost je potlačena až k nesnesitelnosti, nekonečná neestetičnost a strohost všeho sklouzává až k vykonstruovanosti.

import_2

Režisér za žádnou cenu nedává nikomu a ničemu šanci na lepší zítřky, jakékoli záchvěvy štěstí a projevy citů minimalizuje na zanedbatelnou hodnotu a naopak světobol a mizérii povyšuje na vyjadřovací prostředek a klíč k pochopení společenských otázek. Jeho bezútěšná vize provokuje svým jednoznačným pohledem, není možné se vychýlit z dané normy a z jednopólového vidění světa. Vysoká hloubka ostrosti záběrů, které jsou jakoby deformované, zploštělé a nehezké na pohled, pak vyjadřuje autorův záměr a umocňuje jeho umělecký potenciál k čistému náhledu nonkonformních, lehce bizarních a odlidštěných společenských konstant. Festivalový snímek letošního roku.

 

Import/Export

Režie: Ulrich Seidl
Scénář: Ulrich Seidl, Veronika Franz
Kamera: Ed Lachman asc, Wolfgang Thaler
Střih: Christof Schertenleib
Hrají: Ekateryna Rak, Paul Hofmann, Michael Thomas, Maria Hofstätter, Georg Friedrich, Natalija Baranova, Natalja Epureanu, Petra Morzé, Dirk Stermann, Erich Finsches
Distributor: Aerofilms
Premiéra: 11. 10. 2007
Rakousko, 2007, 135 min

Print Friendly

Autor

admin
Počet článků : 377

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru