Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Co se vlastně stalo toho večera?

Co se vlastně stalo toho večera?

Co se vlastně stalo toho večera?

RECENZE: Ten večer (režie: Lajos Koltai, 2007) – VERONIKA ZÝKOVÁ –

Spisovateli Michaelu Cunnighamovi (Pulitzerova cena v roce 1999 za román Hodiny) se ve světě filmu zřejmě zalíbilo. A tak se po scénáři k filmu Tři do páru (2004) Michaela Mayera, který napsal podle své povídky, spojil se Susan Minotovou a spolu vytvořili scénář podle její literární předlohy (nyní k dostání i u nás). Susan Minotová stojí za scénářem k filmu Bernarda Bertolucciho Svůdná krása (1996), je však především značně známou prozaičkou. Režisér Lajos Koltaimá s převodem slavné předlohy na plátno zkušenosti (viz jeho miniportrét pod recenzí) a řada vynikajících hereckých osobností v obsazení dává tušit, že by film mohl stát za to.

Mnoho bylo napsáno o Tom večeru ve spojitosti s filmem Hodiny (2002) Stephena Daldryho. Zatímco u Hodin se publikum rozdělilo na ženskou část, která film opěvovala, mužské části se vypjaté momenty ženské psychiky velmi zajídaly. Jaké rozvržení by šlo vysledovat u snímku Ten večer? Jakkoli se mohou zdát být oba filmy analogické (obsazení, scénář), jejich podobnost končí ve chvíli, kdy přijde otázka na kvalitu: v tomto ohledu se Ten večer ani zdaleka Hodinám nepřibližuje.

Ve filmu se vzájemně prolínají dvě dějové linie – hlavní hrdinka Ann (Vanessa Redgraveová), která je těžce nemocná a prožívá poslední hodiny života, upadá do stavů, ve kterých se jí vynořuje její minulost před očima. Ve vzpomínkách se vrací k osudným okamžikům svého života. Mladá Ann (Claire Danesová) byla družičkou na svatbě své nejlepší kamarádky Lily (Mamie Gummerová). Osudovou osobou jejich životů se stal Harris Arden (Patrick Wilson), kterého milovaly nejen ony, ale také Lilyin bratr Buddy (Hugh Dancy). Od nenaplněné lásky k Harrisovi se odvíjí životní neštěstí všech tří postav.

Ten večer je filmem o ženách. Muži, ač hrají podstatnou úlohu v jejich životech, jsou paradoxně jaksi odsunuti na vedlejší kolej. Ženy se rozhodují samy a chybná rozhodnutí nesou opět samy za sebe, bez ohledu na následky pro jejich okolí. Celkově se v Tom večeru daleko více mluví, než ukazuje samotné jednání. A právě to je hlavní negativum filmu. Přes veškerou výmluvnost postavy nedokáží vypovědět své pocity, zážitky, zkušenosti. Jedna z nejsilnějších scén filmu je tak ta, kde je vidět, jak Ann žije – když zpívá dcerám, jako by její existence dosáhla konečně svého řádu.

Obdobně silných scén je však ve filmu žalostně málo. To, co zřejmě fungovalo v knize, na plátně dostatečně nerezonuje. Filmu chybí jiskra a nezachraňují to ani kvalitní herecké výkony. Obsazení se nedá prakticky nic vytknout. Patrick Wilson jako Harris Arden se snaží být uhrančivým osudovým mužem, jen bohužel nemá dostatek prostoru, aby bylo jasné, jaké kouzlo zapříčinilo, že se do Harrise všichni tak bezhlavě zamilovali. Natasha Richardsonová a Toni Colletteová jako Anniny dcery spoluvytváří kontrastní dvojici, která však k sobě má blíž než tuší. Především příběh Niny (Toni Colletteová) by si zasloužil hlubší rozpracování. Potěší zde i Meryl Streepová v malé roli Lily (její mladší podobu hraje její skutečná dcera – Mamie Gummerová).

Je zvláštní, že to, čeho se snaží film docílit veškerými svými výrazovými prostředky, nastává až při zpětném vzpomínání. Najednou si člověk uvědomí, že příběh je to opravdu smutný, přestože tolikrát viděný. Chybělo možná docela málo, aby se dostal blíže k divákovi a přenesl na něj potřebné emoce. Nedočkáme se tak sladkobolné, ale zároveň silné podívané, jakou je Zápisník jedné lásky (2004) v režii Nicka Cassavetese. Nedočkáme se ani trýznivého dramatu kolem umírající, jakým jsou Šepoty a výkřiky (1972) Ingmara Bergmana. Dočkáme se pouze dvou linií příběhu, které by se měly prolínat a doplňovat, působí však spíše dojmem nevykreslenosti. Divákovi tak zůstává rozporuplný pocit, že lepší by bylo vidět příběh pouze jeden, zato však komplexní a hotový.

Ten večer
Evening
Režie: Lajos Koltai
Scénář: Michael Cunnigham, Susan Minot
Kamera: Gyula Pados
Střih: Allyson C. Johnson
Hudba: Jan A.P. Kaczmarek
Hrají: Claire Danes, Toni Collette, Vanessa Redgrave, Mamie Gummer, Patrick Wilson, Hugh Dancy, Natasha Richardson, Meryl Streep, Glenn Close, Barry Bostwick a další.
USA, 2007, 107 min.
Premiéra: 20. 9. 2007
Distributor: SPI

Lajos Koltai

*1946, Budapešť

Maďarský kameraman a příležitostný režisér. Nasnímal mnoho filmů Istvána Szabó – mezi nejznámější a nejúspěšnější patří Mefisto (1981), Plukovník Redl (1985), Hanussen (1988), Sluneční jas (1999), Na miskách vah (2001) a Božská Julie (2004). Jeho režijním debutem se stala adaptace románu Imre Kertésze Sorstalanság(2005). Film byl přijat příznivě kritikou i diváky.

 

Print Friendly

Autor

Veronika Zýková
Editorka, garantka rubriky Český film

Zajímají mě méně probádané či neprobádané oblasti československé kinematografie, nerealizované scénáře, krimi inscenace Čs. televize 60. a 70. let, současný český film, současné britské TV seriály a série (opět zejména krimi), videohry (především adventury), české i světové komiksy a další oblasti a témata. To vše střídavě, průběžně, současně, jak to přichází, odchází a navrací se ke mně...

Počet článků : 245

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru