Zde se nacházíte: 25fps » Český film » 2x Otomar Korbelář

2x Otomar Korbelář

DVD: Advokát chudých (režie: Vladimír Slavínský, 1941), Těžký život dobrodruha (režie: Martin Frič, 1941) – LUKÁŠ GREGOR –

Na jednom DVD se potkaly dva zcela odlišné filmy. Vážné drama o lidské nespravedlnosti a parodie na detektivní romány. V obou hraje hlavní roli, ať už jde o duševní bolestí podlomeného starce, nebo šarmantního dobrodruha, Otomar Korbelář.

_

Advokát chudých

Vyšetřující soudce Kilián je kvůli domnělému činu vystaven nepřízni osudu. Pod jménem Kypr si najde místo písaře v advokátní kanceláři. Ani poté není ušetřen zloby okolí a přichází o svoji novou identitu a hlavně o lidi, které měl rád a kterým pomáhal…

Kameraman Josef Střecha ve scénách odehrávajících se v krčmě pracoval tvůrčím způsobem se světlem.

Vladimír Slavínský rozhodně neproslul jako režisér náročnějších, neřkuli uměleckých filmů. Dokonalé zvládnutí filmařského řemesla raději demonstroval na komediálním a melodramatickém žánru, který mu byl mnohem bližší. Jeho snímky šly „na ruku“ většinovému divákovi – proto tak málo přívětivých ohlasů od kritiky a takřka pravidelný komerční úspěch. K filmu se dostal přes divadlo. Od počátku však vykazoval více nadšení než talentu. Místo vlastních uměleckých vizí často a rád varioval to, co „našel“ jinde. Například, okouzlen americkým dobrodružným filmem, se pokoušel tento žánr přenést i do českého prostředí. Byl velmi plodným filmařem, během zvukové éry stihl do své smrti v roce 1949 natočit čtyři desítky snímků.

Za jeho nejsilnější tvůrčí období lze považovat čas okupace a za jeden z vůbec nejlepších počinů snímek Advokát chudých. Vážnějšího tématu se chopil po kladném kritickém přijetí životopisného filmu o skladateli Františku Kmochovi To byl český muzikant. Předlohou mu bylo stejnojmenné romaneto Jakuba Arbese, které ještě doplnil o „nasládlou“ linii schovanky Anny Marie, jež se stane slavnou zpěvačkou. Spojení Arbesovy chmurné a realistické linie s tímto mnohdy až sentimentálně křečovitým motivem (kterému dopomohla hlavní představitelka Lenka Podhajská) bylo trnem v oku i soudobé kritice. Snad žádný z filmových publicistů si neodpustil sokratovskou otázku, do jaké míry je Slavínského počin arbesovský. Vítězně vyšla linie kolem suspendovaného soudce Kiliána (Otomar Krejča). Právě díky ní se režisér mohl těšit ze sympatií jak odborné, tak i divácké veřejnosti.

Nemám matinky, ni tatínka… aneb Slavínského sentimentální linie filmu.

Slavínský se uměl obklopovat profesionály: kameraman Josef Střecha měl toho času za sebou čtyřiadvacet projektů (a před sebou téměř dvakrát více, včetně vynikající práce na Daleké cestě). Nejzajímavější kompozice a svícení (kontrasty, hra se světlem, umělý kouř) použil v prostoru krčmy, kde se odehrávají nejdramatičtější scény, včetně „lidového soudu“.

Dnes při sledování Advokáta chudých zamrzí, že si Slavínský pro jednou neodpustil motiv jako vystřižený ze sešitového románku pro ženy. Spolu s ním kladl důraz na hudbu – divákovi nabídl hned několik scén se zpívající Annou Marií. Jejich emocionální účinek se ale nemůže rovnat momentu, kdy Kiliána jeho schovanka opustí, on mlčky usedne za piáno a své emoce nechá promluvit skrze hudbu.

Ve filmu vytváří kontrast nejen vážná a sentimentální linie, ale i herectví protagonistů. Zatímco ženské postavy vyvolávají dojem, že v první polovině minulého století uměla hrát jen hrstka hereček, Otomar Korbelář dostal konečně příležitost vyměnit svou typickou roli milovníka za roli dramatickou. Advokát se mu stal velkou příležitostí, které patřičně využil. Jeho výkon je mimořádný. Osud Kiliána symbolizuje téma lidské malosti, jednoduchosti hodit vinu na druhého a morální slabosti. Ačkoliv Kilián nezištně pomáhá druhým, ve chvíli, kdy potřebuje pomoct on, se od něj „přátelé“ odvracejí. Zatímco jiní na to neměli sil, on hříchy druhým odpustit dokázal.

DVD obsahuje slovo historika (především o nelehké situaci Slavínského, nuceného ke spolupráci německou stranou), krátkou vzpomínku na natáčení v podání Zity Kabátové a opravdu hojnou nabídku soudobé dokumentace (ukázky z recenzí, propagační a tiskové materiály).

Advokát chudých

Režie: Vladimír Slavínský

Scénář: Josef Mach, Vladimír Wokoun

Kamera: Josef Střecha

Hrají: Otomar Korbelář, Lenka Podhajská, Marie Brožová, Miroslav Homola, Vladimír Majer, Jiří Dohnal, Vojta Novák, Zita Kabátová, Jindřich Plachta aj.

Československo, 1941, 105 min, čb

Titulky: anglické a české pro neslyšící

Bonusy: slovo historika, fotografie, biografie a filmografie, soudobá dokumentace na DVD-ROM, festivaly a ocenění, vzpomínání Zity Kabátové

Vydal: Filmexport Home Video s.r.o.


Těžký život dobrodruha

Spisovatel brakových románů Kryšpín dokončuje další dílo o lupiči Flokovi. Jednoho dne se u něj v bytě objeví muž, který tvrdí, že je Flok, a odmítá ho opustit. Kryšpín je proti své vůli zatažen do skutečného světa zločinu. V tuto nevhodnou dobu se seznámí s dívkou toužící poznat podsvětí…

Hrdina Kryšpín dokazuje své bojové schopnosti…

Společně s Advokátem chudých na DVD vychází i snímek ze zcela jiného soudku. Parodie na detektivní romány, které v sešitových vydáních zaplavily také naši tehdejší domovinu, se může pyšnit nejedním zvučným jménem. Režie Martin Frič, v hlavních rolích Ladislav Pešek, Otomar Korbelář, Jaroslav MarvanAdina Mandlová. Největší předností filmu jsou bezesporu herecké výkony; zvláště pak roztržitý Pešek vedle šarmantního, ledově klidného a suverénního Korbeláře. Scénář však vzbuzuje rozpaky. Téměř po celou dobu se nám nabízejí scény plné vtipu, zdařile snoubící napětí a groteskno. Nechybí tempo, gradace. Jenže ouha; s koncem přichází podivné vytržení ze „snu“. Autor námětu Vladimír Tůma si dal totiž záležet na tom, aby nepředložil „pouze“ akční komediální podívanou, ale aby současně s ní vzkázal divákovi, že detektivka má špatný vliv. Těžký život dobrodruha se postupně „zauzluje“, až vyústí do bodu, kdy musí zákonitě přijít nějaká překvapivá pointa. Ano, překvapivá je, ale za jakou cenu! Dozvíme se, že veškeré události (leckdy na hraně života a smrti) byly na spisovatele Kryšpína nastraženy policií. S jakým úmyslem? Aby si uvědomil, že lepší bude psát o hrdinech kladných, morálně nepokřivených a pohybujících se v mezích zákona. Tak totiž může dát čtenářské obci ten správný příklad k následování. Kromě toho, že finále je po předchozí hodině a půl ranou pod pás, má mnoho mezer a nelogičností z hlediska dramaturgie. S přimhouřenýma očima se však dá filmu nepovedený závěr odpustit. V paměti totiž beztak uvíznou především vydařené scény, jako například hospodská rvačka, kterou „příležitostný nebojsa“ Kryšpín (Pešek) úmyslně vyvolá, aby se předvedl před krásnou Helenou (Mandlová).

Těžký život dobrodruha

Režie: Martin Frič

Scénář: Karel Steklý, Josef Gruss

Kamera: Jaroslav Blažek

Hrají: Otomar Korbelář, Ladislav Pešek, Adina Mandlová, Jaroslav Marvan, Karel Dostal, Karel Černý, Vladimír Řepa, Karel Hradilák, Rudolf Hrušínský, František Filipovský aj.

Československo, 1941, 85 min, čb

Titulky: anglické a české pro neslyšící

Bonusy: slovo historika, fotografie, biografie a filmografie, soudobá dokumentace na DVD-ROM

Vydal: Filmexport Home Video s.r.o.

Print Friendly

Autor

Počet článků : 88

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru