Cesta jako způsob porozumění
Cesty tří bratrů – Francise (Owen Wilson), Petera (Adrien Brody) a Jacka (Jason Schwartzman) – se po smrti jejich otce rozdělily. Každý má svůj život, svá tajemství. Znovunalézt ztracenou vzájemnou důvěru a obnovit bratrské pouto by měla společná cesta po Indii, kde se jejich matka (Anjelica Huston) stala sestrou v klášteře.
Darjeeling je uvozen krátkým předfilmem, jenž představuje jakýsi prolog k hlavnímu filmu. Na první pohled se Hotel Chevalier může jevit jako pouhá exhibice krás těla Natalie Portmanové, nabízí však více. Ačkoli Hotel Chevalier funguje sám o sobě, ve vztahu k Darjeelingu má určitou výpovědní hodnotu – prozrazuje nám více o postavě Jacka a zároveň propojuje oba filmy – Jack například píše povídku, která přesně kopíruje děj Hotelu Chevalier, jeho jiná povídka je napsaná na papíru se znakem hotelu a tak dále.
Ačkoli se nový film Wese Andersona tematicky váže k režisérovým předchozím snímkům, odlišuje se od nich některými výrazovými prostředky. Na první pohled upoutá žánr road movie, který Anderson volí. Již v jeho předchozích filmech postavy procházely vývojem k poznání a smíření (samy se sebou, se svým okolím). Tentokrát je však onen vývoj ještě podpořen samotným procesem cesty. Ta je zde přítomna ve spirituální rovině, v určitému dospívání a oproštění se od minulosti. Zároveň se celým filmem prolíná střet dosti odlišných kultur, které si nemusí být blízké, ale v nejdůležitějších chvílích si jsou schopny porozumět. Scény z indické vesnice překvapí opravdovostí, připomenou krásu a niternost filmů Satjádžita Ráje. Darjeeling je poctou tomuto filmaři a podstatná část hudby, kterou ve snímku uslyšíme, byla složena právě Rájem a použita v jeho filmech. Zpočátku jsou bratři typickými turisty s mnoha suvenýry, náhodou se však přiblíží k samotnému nitru kultury a života Indů. Neodchází nepoznamenáni.
Anderson opět detailně strukturuje vyprávěný příběh. Pohrává si i s chronologií vyprávění, když do příběhu vkládá další časovou rovinu a poté se vrací k původní (cesta Indií – epizoda s autem zemřelého otce – pokračování cesty).
Stálice Andersonových snímků – Bill Murray – se objeví ve zdánlivě nepodstatné roli obchodníka, který dobíhá a nestihne vlak. Lze domýšlet, že se jedná o postavu otce, která je stále propojena se svými syny, především pak s Peterem, jenž nosí jeho brýle i oblečení. Pokud tuto domněnku, byť nemusí být pravdivá, rozvedeme, pak se nám odkryje nový rozměr a význam zpomalených záběrů filmu. Realistický začátek přechází do zpomalenému metaforickému záběru, v němž se Peter dívá na svého otce. Můžeme to chápat jako snahu o osvobození se.
Později postavu obchodníka–otce znovu můžeme vidět, když synové spolu s matkou mlčky myslí na osoby jim blízké. V jakémsi alegorickém vlaku vidíme také Peterovu těhotnou manželku, Jackovu přítelkyni (z Hotelu Chevalier), informátora, krásnou a přísného vlakvedoucího. Zpomaleného záběru Anderson využívá znovu – tentokrát všichni tři dobíhají vlak a odhazují kufry, které patřily jejich otci. Zbavují se tak toho, co je tížilo, a odpoutávají se od své minulosti.
Ačkoli se jedná o komedii, stejně jako v předchozích Andersonových snímcích je i zde humor poněkud sušší, často přehlušený vážnou notou. Vyloženě vtipných scén ve filmu nalezneme málo. Uprchlým had či několikrát darovaný Francisův pásek pobaví, častěji však v divákovi může vyvolat pousmání (spojené s porozuměním) samotné jednání a chování postav. Divácky je snímek bezesporu přístupnější než Život pod vodou (2004) – zatím nejbizarnější Andersonův počin. Zůstává to, na co jsme u Andersona zvyklí. Výborné herecké výkony, nápaditě a přesně zvolená hudba a působivé zpomalené záběry (ačkoli tentokrát závěr filmu není zpomalený, jak je pro Andersona typické). Podobně jako v Takové normální rodince jsou postavami svérázní životní outsideři, jež do této role uvrhla smrt jejich otce a odchod matky.
Konec je skutečným začátkem. Jako by příběh opisoval pomyslný kruh a pokračoval směrem k dalším dobrodružstvím. Situace se opakují, vidíme velmi podobný vlak, až podezřele podobnou obsluhu. Nastala však jedna podstatná změna. Francis, Peter a Jack se dostali od počáteční nedůvěry a vynuceného sbližování se k vzájemnému porozumění a toleranci. Začíná nová cesta.
Odkazy:
Scénář k filmu – http://www.foxsearchlight.com/awards/scripts/tdl.pdf
Darjeeling s ručením omezeným
The Darjeeling Limited
Režie: Wes Anderson
Scénář: Wes Anderson, Roman Coppola, Jason Schwartzman
Kamera: Robert D. Yeoman
Střih: Andrew Weisblum
Hudba: různí interpreti (Satjádžit Ráj, Kinks a další)
Hrají: Owen Wilson, Adrien Brody, Jason Schwartzman, Irfan Khan, Barbet Schroeder, Camilla Rutherford, Bill Murray, Anjelica Huston, Natalie Portman
USA, 2007, 91 min.
Premiéra: 24. 1. 2008
Distributor: Bontonfilm
Hotel Chevalier
Scénář: Wes Anderson
Kamera: Robert Yeoman
Hudba: píseň Petera Sarstedta – Where Do You Go To (My Lovely)
Režie: Wes Anderson
Hrají: Natalie Portman, Jason Schwartzman
USA, 2007, 13 min.
Iveta
Dobrý den! Marně hledám ke stažení scénář, povídku, apod., filmu HOTEL CHEVALIER — nebo alespoň titulkovou listinu.
Nevíte?
Děkuji.