Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Cesta jako způsob porozumění

Cesta jako způsob porozumění

RECENZE: Darjeeling s ručením omezeným (režie: Wes Anderson, 2007) – VERONIKA ZÝKOVÁ

Zdroj: Bontonfilm

Cesty tří bratrů – Francise (Owen Wilson), Petera (Adrien Brody) a Jacka (Jason Schwartzman) – se po smrti jejich otce rozdělily. Každý má svůj život, svá tajemství. Znovunalézt ztracenou vzájemnou důvěru a obnovit bratrské pouto by měla společná cesta po Indii, kde se jejich matka (Anjelica Huston) stala sestrou v klášteře.

Darjeeling je uvozen krátkým předfilmem, jenž představuje jakýsi prolog k hlavnímu filmu. Na první pohled se Hotel Chevalier může jevit jako pouhá exhibice krás těla Natalie Portmanové, nabízí však více. Ačkoli Hotel Chevalier funguje sám o sobě, ve vztahu k Darjeelingu má určitou výpovědní hodnotu – prozrazuje nám více o postavě Jacka a zároveň propojuje oba filmy – Jack například píše povídku, která přesně kopíruje děj Hotelu Chevalier, jeho jiná povídka je napsaná na papíru se znakem hotelu a tak dále.

Zdroj: Bontonfilm

Ačkoli se nový film Wese Andersona tematicky váže k režisérovým předchozím snímkům, odlišuje se od nich některými výrazovými prostředky. Na první pohled upoutá žánr road movie, který Anderson volí. Již v jeho předchozích filmech postavy procházely vývojem k poznání a smíření (samy se sebou, se svým okolím). Tentokrát je však onen vývoj ještě podpořen samotným procesem cesty. Ta je zde přítomna ve spirituální rovině, v určitému dospívání a oproštění se od minulosti. Zároveň se celým filmem prolíná střet dosti odlišných kultur, které si nemusí být blízké, ale v nejdůležitějších chvílích si jsou schopny porozumět. Scény z indické vesnice překvapí opravdovostí, připomenou krásu a niternost filmů Satjádžita Ráje. Darjeeling je poctou tomuto filmaři a podstatná část hudby, kterou ve snímku uslyšíme, byla složena právě Rájem a použita v jeho filmech. Zpočátku jsou bratři typickými turisty s mnoha suvenýry, náhodou se však přiblíží k samotnému nitru kultury a života Indů. Neodchází nepoznamenáni.

Anderson opět detailně strukturuje vyprávěný příběh. Pohrává si i s chronologií vyprávění, když do příběhu vkládá další časovou rovinu a poté se vrací k původní (cesta Indií – epizoda s autem zemřelého otce – pokračování cesty).

Stálice Andersonových snímků – Bill Murray – se objeví ve zdánlivě nepodstatné roli obchodníka, který dobíhá a nestihne vlak. Lze domýšlet, že se jedná o postavu otce, která je stále propojena se svými syny, především pak s Peterem, jenž nosí jeho brýle i oblečení. Pokud tuto domněnku, byť nemusí být pravdivá, rozvedeme, pak se nám odkryje nový rozměr a význam zpomalených záběrů filmu. Realistický začátek přechází do zpomalenému metaforickému záběru, v němž se Peter dívá na svého otce. Můžeme to chápat jako snahu o osvobození se.

Později postavu obchodníka–otce znovu můžeme vidět, když synové spolu s matkou mlčky myslí na osoby jim blízké. V jakémsi alegorickém vlaku vidíme také Peterovu těhotnou manželku, Jackovu přítelkyni (z Hotelu Chevalier), informátora, krásnou a přísného vlakvedoucího. Zpomaleného záběru Anderson využívá znovu – tentokrát všichni tři dobíhají vlak a odhazují kufry, které patřily jejich otci. Zbavují se tak toho, co je tížilo, a odpoutávají se od své minulosti.

Zdroj: Bontonfilm

Ačkoli se jedná o komedii, stejně jako v předchozích Andersonových snímcích je i zde humor poněkud sušší, často přehlušený vážnou notou. Vyloženě vtipných scén ve filmu nalezneme málo. Uprchlým had či několikrát darovaný Francisův pásek pobaví, častěji však v divákovi může vyvolat pousmání (spojené s porozuměním) samotné jednání a chování postav. Divácky je snímek bezesporu přístupnější než Život pod vodou (2004) – zatím nejbizarnější Andersonův počin. Zůstává to, na co jsme u Andersona zvyklí. Výborné herecké výkony, nápaditě a přesně zvolená hudba a působivé zpomalené záběry (ačkoli tentokrát závěr filmu není zpomalený, jak je pro Andersona typické). Podobně jako v Takové normální rodince jsou postavami svérázní životní outsideři, jež do této role uvrhla smrt jejich otce a odchod matky.

Konec je skutečným začátkem. Jako by příběh opisoval pomyslný kruh a pokračoval směrem k dalším dobrodružstvím. Situace se opakují, vidíme velmi podobný vlak, až podezřele podobnou obsluhu. Nastala však jedna podstatná změna. Francis, Peter a Jack se dostali od počáteční nedůvěry a vynuceného sbližování se k vzájemnému porozumění a toleranci. Začíná nová cesta.

Odkazy:

Scénář k filmu – http://www.foxsearchlight.com/awards/scripts/tdl.pdf

 

Darjeeling s ručením omezeným

The Darjeeling Limited

Režie: Wes Anderson

Scénář: Wes Anderson, Roman Coppola, Jason Schwartzman

Kamera: Robert D. Yeoman

Střih: Andrew Weisblum

Hudba: různí interpreti (Satjádžit Ráj, Kinks a další)

Hrají: Owen Wilson, Adrien Brody, Jason Schwartzman, Irfan Khan, Barbet Schroeder, Camilla Rutherford, Bill Murray, Anjelica Huston, Natalie Portman

USA, 2007, 91 min.

Premiéra: 24. 1. 2008

Distributor: Bontonfilm

 

Hotel Chevalier

Scénář: Wes Anderson

Kamera: Robert Yeoman

Hudba: píseň Petera Sarstedta – Where Do You Go To (My Lovely)

Režie: Wes Anderson

Hrají: Natalie Portman, Jason Schwartzman

USA, 2007, 13 min.

Print Friendly

Autor

Veronika Zýková
Editorka, garantka rubriky Český film

Zajímají mě méně probádané či neprobádané oblasti československé kinematografie, nerealizované scénáře, krimi inscenace Čs. televize 60. a 70. let, současný český film, současné britské TV seriály a série (opět zejména krimi), videohry (především adventury), české i světové komiksy a další oblasti a témata. To vše střídavě, průběžně, současně, jak to přichází, odchází a navrací se ke mně...

Počet článků : 198

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, o.s., Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru