Zde se nacházíte: 25fps » Komiks » Comics jako terapeutická pomůcka

Comics jako terapeutická pomůcka

RECENZE: Pohádka o zlobivé kryse (Bryan Talbot) – JAROSLAV STUCHLÝ –

Vzhledem k tomu, že comicsu je v médiích věnována jen minimální pozornost (a pokud ano, pak většinou jednorázově), věnovali jsme recenzi záslužnému počinu vydavatelství Comics Centrum, vydání Talbotovy Pohádky o zlobivé kryse. Jde o dílo, které má šanci překvapit a zaujmout i ty, kteří dosud comics považovali za intelektuálně a umělecky málo hodnotnou zábavu pro teenagery.

Vydavatelství Comics Centrum se nejviditelněji profiluje reedicemi Millerova Sin City a Mignolovým Hellboyem. Stranou pozornosti tak neprávem zůstává další „kmenový“ autor, Bryan Talbot (1952), jehož Dobrodružství Luthera Arkwrighta a jeho pokračování Srdce Impéria nyní následuje tematicky zcela odlišná Pohádka o zlobivé kryse.

Původně chtěl autor vytvořit příběh o kouzelné krajině Lake Districtu, ale nešlo mu o dokumentární comics. Tak jej napadlo propojit jej s životním příběhem spisovatelky Beatrix Potterové (1866−1943), ale ani životopis nebylo to pravé ořechové. Nakonec dospěl ke šťastné myšlence soustředit vyprávění na postavu šestnáctileté dívky Heleny, která utíká z domova, protože je dlouhodobě zneužívána svým otcem. Spojením těchto tří motivů: traumatu ze sexuálního zneužívání, fantaskního světa pohádek Beatrix Potterové (Helena její knížky miluje, sama má výtvarné nadání a její osud nese mnohé shodné znaky právě s osudem Potterové − vzpoura proti rodičům, útěk z domova) a přírodních krás jezerní krajiny, v níž dívka najde sílu postavit se svým démonům, vzniklo pozoruhodné a mnoha cenami ověnčené dílo.

Talbot v něm na základě studia příslušné literatury a rozhovorů s oběťmi zneužívání velmi přesvědčivě vniká do psychiky své hrdinky (zejména v silné konfrontační scéně dialogu s otcem, které předchází symbolické očištění v prudkém dešti), zároveň poukazuje na význam představivosti a umění, které pomůžou Heleně odrazit se ode dna a začít znovu.

Pohádka o zlobivé kryse (tu původní od Beatrix Potterové autor do svého díla přímo vložil) je netradičním, naléhavým ztvárněním palčivého jevu, který existuje, přestože se o něm příliš nemluví. Lze jej doporučit nejen comicsovým fandům, kteří jsou již přesyceni nadpřirozenými monstry (zde se také jedno monstrum vyskytuje, jde o fantaskní kočku − projekci vlastního otce − pronásledující v představách „krysičku“ Helenu), ale také školám a terapeutickým centrům.

Comics Centru pak patří uznání za odvahu toto nekomerční (ale záslužné a důležité) dílo vydat, stejně jako za pečlivost, již jeho přípravě věnovalo. Kniha obsahuje také Talbotův doslov osvětlující genezi Pohádky, jeho medailonek a navíc ještě stručný vhled do života Beatrix Potterové, který osvětlí leccos z toho, co je v comicsu naznačeno, neboť český čtenář neměl dosud možnost (s výjimkou Krejčíka z Gloucesteru) se s dílem této v Anglii nesmírně oblíbené autorky seznámit. O něco lépe je na tom filmový divák, tedy v případě, že si nenechal ujít zdařilý snímek z roku 2006 Miss Potter (režie Chris Noonan), v němž spisovatelku ztvárnila Renée Zellwegerová.

Bryan Talbot: Pohádka o zlobivé kryse

Comics Centrum, Praha 2008
144 celobarevných stran