Kopačky
TÉMA – JUDD APATOW: Kopačky – MILAN HAIN –
V produkci Judda Apatowa a podle scénáře Jasona Segela vznikla další k smrti vtipná romantická komedie – tentokrát s „rozchodovým“ tématem. Jen málo u nás uvedených filmů dokáže diváka odrovnat politicky nekorektním vtipem, šokovat odhaleným penisem a nakonec i dojmout vytouženým happyendem.
Měl všechno – dobře placenou práci v televizi, krásnou a milou partnerku, obří misku čerstvých cereálií. O pár minut později se však ocitl na samém dně. S Peterem (Jason Segel), hudebním skladatelem, se rozešla jeho dlouholetá přítelkyně, úspěšná seriálová herečka Sarah (Kristen Bell). Důvod? Jejich vztah už není jako dřív. A hlavně – je tu někdo jiný. Po takovém zjištění vám barevné cereálie zhořknou v puse a skládání rutinních melodií pro kriminální seriály náhle vidíte v jiném světle. Tradiční lék na rozchod (totiž sex s náhodnou osobou) nezabírá. Peterovi tak zbývá jediné – odjet někam daleko a snažit se zapomenout. Co ale dělat ve chvíli, kdy tisíce kilometrů od domova, v přímořském letovisku uprostřed havajského ráje, narazíte na svou bývalou a jejího nového přítele, popového zpěváka a současnou modlu mládeže? Po několika profňukaných dnech a nocích Peterovi nezbude nic jiného, než se celé situaci postavit čelem. Pomáhat mu v tom bude atraktivní recepční Rachel (Mila Kunis), jejíž předešlý partnerský život se rovněž neobešel bez šrámů.
K napsání úspěšné romantické komedie potřebujete především dvě věci – plnokrevné postavy, které bude divák chápat, milovat i proklínat, a množství situačních gagů, jež nebudou vyznívat do prázdna, ale naopak budou rozvíjet děj a dotvářet charaktery hlavních hrdinů. Jason Segel, značně proškolen svou účastí v mimořádně úspěšném sitcomu posledních let How I Met Your Mother1 dosáhl ve svém debutovém scénáři obojího. Vztahový trojúhelník Peter – Sarah – Rachel z počátku působí šablonovitě a jednorozměrně. Peter plní roli sympatického losera, který většinu času tráví v teplácích u televize, zatímco si libuje v sebelítosti. Zhýčkanou celebritu Sarah si divák zařadí do škatulky pěkná (ale) mrcha, Rachel pak tvoří její opak – dívku, která před kariérou dává přednost klidu Havajských ostrovů. Brzy se však jejich postavy začnou z těchto zjednodušujících schémat vymaňovat. Peter díky Rachel prozře a pochopí, že člověk nemusí násilím setrvávat v zaměstnání, které jej nenaplňuje. Začne proto pracovat na svém vysněném projektu – loutkovém muzikálu Dracula.2 Podobně jako se přeskupují priority jeho profesního života, Peter postupně přesouvá svou pozornost z kariérou spoutané Sarah na spontánní Rachel. Postava Sarah se však rovněž mění a prohlubuje. Brzy pochopíme, kolik musela životu s Peterem obětovat, a její nevěra tak dostává své vysvětlení. Nejednalo se o manýru, nýbrž o životní nutnost. Rachel v úvodu působí jako bezstarostný anděl, i ona však zažila několik milostných krizí, které ji dovedly až na Havaj – místo, kam lidé unikají před minulostí a povinnostmi. Problémům je však nutno postavit se čelem, ne před nimi bázlivě couvat. Uvědomí si to i Rachel, která v závěru učiní nejdospělejší rozhodnutí svého života a vrátí se zpět na pevninskou Ameriku – do světa zodpovědnosti.
Mikrokosmos Kopaček pomáhají zásadním způsobem dotvářet vedlejší postavy. Ty už nefungují jako plnohodnotné charaktery, ale pouze jako typy, ztělesňující jeden výrazný povahový rys. Z nich vyniká především hedonistický zpěvák Aldous Snow (Russell Brand), Sářin nový přítel, jenž si libuje v kožených kalhotách a sexu. Když pochopíme, že jeho požitkářství není póza, ale upřímně míněný životní postoj, začne nám být dokonce i sympatický. Jonah Hill, známý z Apatowova ještě hrubozrnnějšího Superbad (2007), exceluje v roličce přisprostlého číšníka a aspirujícího muzikanta Matthewa, jenž naopak prokáže nadbytek pozérství – jeho obdiv k „božskému“ Snowovi se rozplyne ve chvíli, kdy zpěvák odmítne poslechnout si jeho demonahrávku. Potěší ještě dvojice novomanželů, jejichž nesmělé odhalování tajů sexu (v čele s „hledáním mýtického klitorisu“) zaručuje další zábavu. Naopak zcela mimo většinou míří postava ztělesněná Paulem Ruddem, jehož „vyhulený“ instruktor surfování zavání spíše trapností.
Gagy, často velmi vulgární, jsou jedním z charakteristických prvků Apatowových komedií a odlišují je tak od většinové produkce. I s jejich výstavbou a dávkováním si Segel poradil více než obstojně. Největší salvy smíchu budou pravděpodobně vyvolávat scény týkající se sexu – například přehlídka falešných orgasmů, kterými se přes hotelovou stěnu provokují Peter a Sarah, nebo Peterův webkamerový rozhovor s bratrem a švagrovou, při němž dojde k vytvoření „pearl necklace“.3 Za ratingovým označením R však kromě vulgarity stojí i v perexu zmiňovaná mužská nahota. Segelovy dvě nahé scény (kromě toho, že nepřipraveného diváka zcela jistě zaskočí) mají v příběhu své opodstatnění. Zcela odhalený (a tedy bezbranný) Peter je v úvodu filmu donucen vyslechnout Sářina slova o rozchodu. V závěru se pak opět nahý (a očištěný)4 s nadějí vrhá do nového vztahu s Rachel.
Segel jde doslova (jako herec) i obrazně (jako scenárista – debutant) s kůží na trh. Křest ohněm však ustál a my se můžeme těšit, že jeho spolupráce s Juddem Apatowem bude v budoucnu pokračovat.
Forgetting Sarah Marshall
Režie: Nicholas Stoller
Scénář: Jason Segel
Kamera: Russ T. Alsobrook
Hudba: Lyle Workman
Hrají: Jason Segel (Peter Bretter), Mila Kunis (Rachel Jansen), Kristen Bell (Sarah Marshall), Russell Brand (Aldous Snow), Paul Rudd (Chuck), Jonah Hill (Matthew), Bill Hader (Brian Bretter) a další
USA, 2008, 114 min.
Česká premiéra: 19. 6. 2008 (Bontonfilm)
Na DVD od: 13.10. 2008
- Všichni tři představitelé ústředních rolí se proslavili díky televizi – Jason Segel rolí Marshalla Eriksena v How I Met Your Mother, Kristen Bell ztvárnila titulní postavu v seriálu Veronica Mars a Mila Kunis dlouhá léta působila v sitcomu That ‘70‘s Show. [↩]
- Film staví upřímně míněnou zábavu (Peterův muzikál) do kontrastu s pásovou výrobou kriminálních sérií typu Kriminálka Las Vegas (v jehož třech dílech se Jason Segel před několika lety objevil). V závěrečných titulcích vidíme upoutávku na nový projekt Sáry Marshall – seriál Animal Instincts, v němž titulní postava řeší zločiny díky schopnosti rozumět řeči zvířat. [↩]
- Zdatní angličtináři jistě pomoc s překladem nepotřebují, ostatní použijí stránky www.urbandictionary.com [↩]
- K symbolickému očištění mu pomohlo právě zinscenování muzikálového Draculy. Schopnost rozpoznat v tragické látce komické rysy značí, že Peterovy dny sebelítosti jsou u konce. [↩]