Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Píše se

Píše se

PÍŠE SE – LUCIE KLEVAROVÁ –

Bright Lights Film Journal

(Americký populárně-akademický čtvrtletník s širokým výčtem zájmů, od klasických filmů přes komerční až po nezávislé. Primárně se soustředí na vztah mezi kapitalistickou společností a snímky, které ji zobrazují, podporují či podrývají – filmy jako propaganda.)

 

Časopis Brightlights přibližuje v jednom ze svých článků tvorbu britského avantgardního režiséra a malíře Johna Mayburyho (napsal Garry Morris). Maybury, narozený roku 1958 v Londýně, začínal především jako tvůrce experimentálních krátkých filmů a dokumentů s velmi nekonvenční tematikou i strukturou. V osmdesátých letech si vydobyl neotřesitelné postavení v britském undergroundovém filmu, našel uplatnění jako originální režisér videoklipů různých popových skupin. Největší pozornost je věnována snímku Read Only Memory1, psychedelickému putování napadajícímu horká kulturní témata: genderovou politiku, antikonzumerismus, kulturní imperialismus, AIDS, bizarní počítačové umění či trans hudbu. Některé obrazy jsou depresivní a znepokojivé, Mayburyho užívání zdeformovaných úhlů záběrů a kaleidoskopických barev je zároveň šokující i nejasné. V současné době neexistuje žádné DVD vydání Mayburyho svérázné tvorby, ale jelikož na internetu lze spolehlivě nalézt téměř cokoliv, autor článku zájemce odkazuje alespoň na ochutnávky na youtube. V roce 1998 Maybury přeběhl ke komerčnímu světu hraného filmu. Natočil Láska prokletá, oceňovaný příběh o mučivém vztahu malíře Francise Bacona a jeho svalnaté múzy, George Deyera; Svěrací kazajku a The Edge of Love.

Dostupné na WWW: http://www.brightlightsfilm.com/63/63readonly.html

 

Sight and Sound

(Prestižní britský filmový magazín vydávaný Britským filmovým institutem již od roku 1932. Do roku 1991 vycházel čtvrtletně, spojil se však s měsíčníkem Monthly Film Bulletin a nyní vychází každý měsíc.)

Vydařený snímek Milionář z chatrče sklízí, jak známo, ovace, kde se dá, může se mimo jiné chlubit i deseti nominacemi na Oscara. Sight and Sound přináší rozhovor s jeho režisérem, Danny Boylem (Mělký hrob, Trainspotting, Pláž, 28 dní poté, Sunshine), který napsal Alkarim Jivani. Boyle vypráví, jak zprvu scénář odvrhl, po patnácti stránkách už byl ale rozhodnut látku natočit, aniž scénář dočetl do konce, tak ho příběh pohltil. Za nejčernější okamžik natáčení označuje práci na scénách u Tádž Mahalu. Štáb totiž nebyl, co se týkalo obsahu scén, k indickým úřadům plně upřímný. Hlavní hrdinové, chlapci Salim a Jamal, si přivydělávají okrádáním turistů obdivujících tento monumentální pomník. Když kontrola zjistila, co se vlastně točí, zabalila filmařům v hotelu kufry, posadila je do aut a deportovala za hranice státu. Boyle poslal zpět tým, který se neúčastnil prvního natáčení, ti pak předstírali, že jsou němečtí dokumentaristé. Dále se rozhovor točí například kolem otázek obtížnosti filmování s dětmi, přijetí snímku v Indii, když je zaměřen především na západní publikum, či kolem užití bollywoodských prvků ve filmu. Čím plánuje Boyle příště obohatit svou režisérskou kariéru? Ačkoliv odmítl nabídku točit čtvrtého Vetřelce, rozhodnutí, kterého prý stále lituje, neplánuje se vrhnout do vysokorozpočtových trháků. Rád by natočil sequel Trainspottingu, herci by prý byli také pro. Vtipkuje, že jediným problémem zůstává příliš zdravý vzhled herců, dostatečně nezestárli a nevypadají ztrhaně. Doporučuje tedy, aby okamžitě přestali používat hydratační krémy.

Dostupné na WWW: http://www.bfi.org.uk/sightandsound/feature/49511

 

Film Journal International

(Internetová stránka pojednávající o filmovém průmyslu s články o dění na americkém kulturním poli, připravovaných snímcích, filmových trendech, vybavení, digitální kinematografii a dalších.)

Britský spisovatel Neil Gaiman je znám především jako autor komiksů o Sandmanovi, prosadil se ale také prozaickou tvorbou. V roce 2007 byl zfilmován jeho Hvězdný prach, spolupracoval i na scénáři Beowulfa Roberta Zemeckise. Do amerických kin právě přichází animovaná filmová 3D adaptace Gaimanova románu Koralina, článek pro Film Journal napsala Maria Garcia. Zápletka Koraliny se dosti podobá Alence v říši divů, režisér Henry Selick zase nepopře jistou inspiraci Ukradenými Vánocemi, na kterých s Burtonem pracoval. Holčička Koralina sní o lepším, dobrodružnějším životě, kde na ni rodiče mají čas. V domě, kam se rodina nedávno přistěhovala, najde Koralina tajné dveře vedoucí do jiného světa, jiné verze jejího reálného života, který jako by byl zhmotněním jejích nejrůžovějších snů. Vše v alternativním světě je barevné a zábavné, ani se jí nechce zpět. Brzy ovšem zjišťuje, že nic není tak dokonalé, jak se zprvu zdálo. Přípravy filmu trvaly dva roky, samotné natáčení pak rok a půl, jelikož Selick a jeho tým museli vytvářet hned dva vizuálně odlišné světy. Pracovalo se s třiceticentimetrovými  loutkami, jejichž kostra byla z kovu, tělo a obličej byly hliněné. Selick dále odborně vysvětluje postupy při 3D natáčení.

Česká premiéra Koraliny je plánována na 11. června.

Dostupné na WWW: http://www.filmjournal.com/filmjournal/content_display/news-and-features/features/movies/e3idb2c398ada1252b708113c1ee33538e7

 

1 Read only memory = paměť pouze pro čtení, neboli zkráceně ROM, tedy počítačová paměť.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 22

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru