Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Marlon Brando pro chudé

Marlon Brando pro chudé

RECENZE PAUL NEWMAN: ŽIVOTOPIS (SHAWN LEVY, 2010, BB/art) – JANA BÉBAROVÁ –

Na rozruchu kolem smrti celebrity se vždy spousta lidí (a tisk především) snaží vydělat. Po smrti Paula Newmana v září 2008 tomu nebylo jinak. Během následujícího roku a půl byla v USA vydána řada publikací věnovaných jeho soukromému životu a zákulisí herecké tvorby. Například hned v listopadu 2008 vyšla přibližně stostránková obrazová publikace sestavená kolektivem redaktorů časopisu People, nazvaná People: Paul Newman s podtitulem People Tribute the Life of a Movie Legend, a doplnila tak o dva roky starší, hutnější obrazovou publikaci autorů Pierra-Henriho Verlhaca a Yann-Brice Dherbieové Paul Newman: A Life in Pictures. Rok po Newmanově smrti byla na americký knižní trh uvedena aktualizovaná edice hercovy biografie nazvané Paul Newman: A Life Lawrence J. Quirka, první posmrtná biografie Paula Newmana pak vyšla několik týdnů poté. Jejím autorem je kontroverzní hollywoodský životopisec Darwin Porter, proslulý svou senzacechtivostí, fabulováním a obscénními spekulacemi. Je podepsán pod řadou posmrtně vydaných životopisů hollywoodských hvězd, jako například Humphreyho Bogarta (2003), Katharine Hepburnové (2004), Marlona Branda (2006), Steva McQueena (2009) a dokonce i Michaela Jacksona (2007, aktualizovaná 2009). Porterova kniha Paul Newman. The Man Behind the Baby Blues: His Secret Life Exposed, čítající 550 stran, je obdobně jako jeho předchozí práce založena na polemikách o sexuální orientaci, nepodložených faktech a smyšlených rozhovorech, a právem si tak vysloužila označení „brak“. S jiným pohledem na život legendárního herce přišla v říjnu 2009 publikace Matta Stonea a Prestona Lernera Winning: The Racing Life of Paul Newman, zaměřující se na Newmanovu kariéru automobilového závodníka, a v březnu tohoto roku kniha Paul and Me: Fifty-three Years of Adventures and Misadventures with My Pal Paul Newman, v níž E. A. Hotchner sleduje etapy svého dlouholetého přátelství a spolupráce s Newmanem, od jejich prvního setkání v roce 1955 až do hercovy smrti. Hotchner se mj. s Newmanem autorsky podílel na publikaci In Pursuit of the Common Good: Twenty-Five Years of Improving the World, One Bottle of Salad Dressing at a Time vydané v roce 2003, pojednávající o historii společnosti Newman‘s Own zaměřující se na výrobu a distribuci potravinářských produktů, kterou s Paulem Newmanem založil v roce 1982.

Čeští vydavatelé na smrt slavné osobnosti rovněž zareagovali. Na podzim roku 2009 uvedlo na knižní trh pražské nakladatelství XYZ v překladu Olgy Neumannové starší biografii od Daniela O’Briena (recenzi, která vyšla na stránkách 25fps, si můžete přečíst zde), jejíž součástí byly dvě aktualizované kapitoly dopsané Alenou Prokopovou. O’Brienova kniha se tak stala druhou u nás vydanou publikací věnovanou Newmanovi: tou první byla v roce 1994 kniha Paul Newman a Joanne autorské dvojice Joe Morella a Edward Z. Epstein, v překladu Ljubomíra Olivy.

Na konci února tohoto roku nakladatelství BB/art vydalo v překladu Adély Bartlové další biografii Paula Newmana, jejímž autorem je americký filmový kritik Shawn Levy, mj. autor životopisných knih King of Comedy: The Life and Art of Jerry Lewis (1997), Rat Pack Confidential: Frank, Dean, Sammy, Peter, Joey and the Last Great Show Biz Party (1999) a Thee Last Playboy: The High Life of Porfirio Rubirosa (2006) či publikace o britské popkultuře šedesátých let Ready, Steady, Go!: The Smashing Rise and Giddy Fall of Swinging London (2003). Levy na více než čtyřech stech stranách publikace univerzálně nazvané Paul Newman: životopis vytváří portrét Newmana jakožto slavného herce, jenž jako idol mnoha dívek a žen po celém světě prožil dlouhých padesát let po boku druhé manželky, herečky Joanne Woodwardové. Autor však na Newmana nenahlíží pouze jako na hollywoodskou celebritu, ale současně jako na věrného manžela a otce šesti dětí, automobilového závodníka, aktivistu a filantropa. Zdá se téměř neuvěřitelné, že Shawn Levy napsal tak faktograficky hutnou biografii, aniž by se s Paulem Newmanem vůbec setkal. Závěrečné poděkování uvozuje větou: „Nikdy jsem nemluvil s Paulem Newmanem.“[1] Před samotným psaním knihy Levy podstoupil pečlivý heuristický výzkum: jak sám píše, shromáždil a prostudoval „doslova tisíce článků, rozhovorů a archivovaných dokumentů, přepisů, zpráv a právních listin.“[2] Z řady novinových interview si sestavil obrovský rozhovor s Newmanem, ze kterého při psaní vycházel. Bohatý poznámkový aparát a bibliografie jsou tomu důkazem. Levy knihu rozdělil do šesti částí, v nichž se postupně a s maximální podrobností zabývá hercovým původem (informace ohledně Newmanova rodokmenu se zdají až vyčerpávající, stejně jako fakta o historii jeho rodného městečka Shaker Heights), jeho dětstvím, školními léty a dospíváním. Od samého počátku až do konce sleduje Newmanovu hereckou kariéru: jeho začátky v newyorském Actors Studiu a počáteční rivalitu mezi ním a Marlonem Brandem (se kterým si jej lidé díky podobnému fyzickému vzhledu často pletli a filmoví kritikové o něm dokonce psali jako o „Marlonu Brandovi pro chudé“[3]) a reflektuje jeho rostoucí popularitu. Levy hojně cituje dobové recenze, nejčastěji články Pauline Kaelové a Rogera Eberta. Oproti Danielu O’Brienovi se neomezuje pouze na strohá konstatování, nakolik byl každý Newmanův film úspěšný a kolik oscarových nominací si vysloužil či získal (byť tato fakta jsou pro jeho autorský přístup rovněž určující), ale postihuje hercovy role a snímky, ve kterých se objevoval, v celé šíři. I přesto se však Levy často uchyluje k vágním souslovím („herecký koncert“) a frázím typu: „Film je dobře zahraný, pěkně natočený, promyšleně sestříhaný a má skvělou hudbu,“[4] nebo „Film byl ovšem dobrý, jak se ukázalo, skutečně zralý příběh s výbornou kamerou, poutavým dějem a skvělými výkony.“[5] Současně hojně (až nadbytečně) pracuje s faktografickými výčty („kameramanem byl“) a místy zabředává do nemotorných vyjádření typu: „…jedl střídmě a chytře: bifteky, polévku, ovoce, hamburgery, saláty a kotle popcornu“[6] nebo „Byl vysoký – vyšší než táta – a pohledný, i když ne tak atraktivní jako otec.“[7] Zevrubně, ovšem nikterak spekulativně, se rovněž věnuje vylíčení Newmanova rodinného života (dvojí manželství, smrt syna atd.), jeho lásce k automobilům, charitativním aktivitám (např. zřízení dětských táborů Hole in the Wall) a jeho činnosti v gastronomii (společnost Newman‘s Own).

Co se týče českého překladu, nutno oproti Newmanově biografii vydané loni nakladatelstvím XYZ  vyzdvihnout citlivější přístup z hlediska transkripce cizích jmen a uvádění českých názvů filmů, jež skutečně odpovídají těm, pod jakými byly uváděny v naší distribuci. V této souvislosti je rovněž velice užitečný obsáhlý a přehledný jmenný rejstřík.

Životopis Paula Newmana od Shawna Levyho jistě potěší hercovy příznivce podrobnou faktografičností a snahou o nezaujatý a komplexní pohled na Newmanovu osobnost, kterou nevnímá pouze jako slavnou celebritu, ale vytváří jeho několikarozměrný portrét. Mohli bychom však polemizovat nad smyslem překladu další hercovy biografie, která se výrazně neliší od té předchozí, vydané v nakladatelství XYZ, byť z tohoto pomyslného souboje vychází vítězně.


Paul Newman: životopis

Nakladatel: BB/art

Autor: Shawn Levy

Překlad: Adéla Bartlová

Formát: 476 stran, vázaná vazba, 21×15 cm

Datum vydání: 24. 2. 2010

Doporučená cena: 349 Kč


[1] LEVY, Shawn. Paul Newman. Životopis. Praha : BB/art, 2010, str. 451.

[2] Tamtéž, str. 452.

[3] Tamtéž, str. 98.

[4] Tamtéž, str. 176.

[5] Tamtéž, str. 191.

[6] Tamtéž, str. 193.

[7] Tamtéž, str. 246.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Jana Bébarová
editor-in-chief

Počet článků : 218

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru