Nemrkejte, nebo jej přehlédnete
Americký herec a režisér Clint Eastwood se narodil na jaře roku 1930, v době poznamenané Velkou hospodářskou krizí. Ve studiu příliš nevynikal, spíše jej bavil sport a hudba, ale nakonec přeci jen vystudoval školu Oakland Tech. K filmu se Clint Eastwood dostal víceméně náhodou. Během války v Koreji totiž v rámci svého působení v armádě zůstal ve Spojených státech: zpočátku pracoval jako plavecký instruktor, později i jako promítač instruktážních filmů ve školicím středisku pro důstojníky. V té době se seznámil s fotografem Irvingem Lasperem, který zhodnotil jeho tvář jako vhodnou pro filmové plátno. Toto setkání ovlivnilo celý Eastwoodův následující život, protože mu dalo impuls k nástupu na hereckou školu.
Druhým ze série filmů vzniklých v roce 1955, ve kterých se Eastwood objevil, byl béčkový sci-fi horor Tarantula, režírovaný rovněž Jackem Arnoldem. Eastwood se na plátně objevil až v posledních pěti minutách jako pilot stíhačky vyslané zničit monstrum a za celou dobu pronese pouze čtyři věty. V titulcích filmu není uveden a jeho identifikaci ztěžuje i fakt, že většina jeho tváře je ukrytá za kyslíkovou maskou. Přesto je jeho postava bezejmenného pilota velmi důležitá, protože je jedinou, která si s obří tarantulí dovede poradit. V roce 1956 se Eastwood mihnul ve válečném filmu Všechny lodě pryč (Away All Boats), kde vytvořil postavu zraněného vojáka, který žádá o ošetření, a také ve westernu Star in the Dust. Po následující tři roky střídavě hrál a nechával se příležitostně zaměstnávat jako dělník, např. kopal lidem bazény. Díky své ctižádosti a neúnavnému hledání herecké práce se objevil ve válečné romanci Laffayette Escadrille (1958) nebo ve westernu nazvaném Ambush at Cimarron Pass (1958), jenž se stal prvním filmem, kde je Eastwoodova postava uvedena v titulcích. Film režíroval debutant Jodie Copelan a sám Eastwood jej považuje za „nejhorší western kdy natočený.“[1]Poté, co válka v Koreji skončila, Eastwood mohl armádu opustit. Oženil se a o rok později si našel slušnou práci na benzínové stanici. Zároveň bral hodiny herectví na LACC (Los Angeles City College). Při své práci se setkal s Arthurem Lubinem, ředitelem pro nábor herců v Universal Studios. Lubina zaujala jeho vysoká, štíhlá postava a zajímavá tvář a přijal jej do skupiny herců obsazovaných v menších, často bezejmenných rolích. Během let, kdy studoval na herecké škole, se Eastwood objevil v několika davových scénách a jeho hlas se uplatnil při tvorbě postsynchronů. Jeho první rozpoznatelnou filmovou rolí je postava laboratorního technika v pokračování 3-D sci-fi hororu Netvor z Černé laguny (Creature from Black Lagoon, 1954) nazvaném Pomsta netvora (Revenge of the Creature, 1955) režiséra Jacka Arnolda. Clint Eastwood zde hraje zapomnětlivého laboratorního technika, který hledá ztracenou krysu. Tu však předtím omylem ukryl do kapsy svého pláště.
Počátek Eastwoodovy kariéry tak byl ve znamení malých, snadno přehlédnutelných rolí. Sám k tomuto období jednou poznamenal: „V té době se dělalo mnoho levných filmů. Hrával jsem mladého důstojníka nebo laboratorního technika, který přišel a řekl: ‚Šel tudy‘ nebo ‚Stalo se to a to‘ nebo ‚Doktore, tady je váš rentgen‘ a on opáčil ‚Ztrať se‘. A já odešel a to bylo všechno.“[2] Pro castingové agenty byl jen výrazným hereckým typem, nikoliv hercem. Vyzařovalo z něj sice silné charisma, měl zajímavou tvář, postavu, která svou výškou převyšovala ostatní herce, ale tito lidé si jej nedovedli představit v hlavní roli.
To se změnilo v roce 1959 s westernovým seriálem Rawhide. Za jeho vznikem stojí Charles Marquis Warren, producent, režisér a scenárista, který mimo jiné pomáhal adaptovat rádiovou podobu seriálu Gunsmoke pro televizi. Hlavní postavou byl v prvních řadách série vedoucí honák Gil Favor (hraný Ericem Flemingem). Výrazný byl i Eastwoodův Rowdy Yates, postava, která jej dokázala vymanit z pozice nájemného herce podřadných rolí. Hned v první epizodě se jeho Rowdy uvedl jako pohledný mladý muž se srdcem rebela, který těžko odolává ženě a je pro ni ochotný riskovat. Zpočátku se objevil jen v několika epizodách první série, ale s přibývajícími díly nabývala jeho postava na důležitosti a postupně se stala nezbytnou součástí týmu. V poslední sezóně se Rowdy stává vůdcem skupiny honáků. To sice pro Eastwooda znamenalo zvýšení platu, ale po sedmi sezónách už se cítil unavený rolí čestného kovboje. V jeho postavě mu scházela temná vnitřní stránka. V herecké kariéře se už dostal do fáze, kdy hledal mnohem komplexnější, propracovanější postavy a ne jen jednorozměrné figurky. V době natáčení poslední série Rawhide byl Clint Eastwood připraven na změnu, na krok do velkého filmového světa. Tím se stala role v nízkorozpočtovém westernu mladého italského režiséra Sergia Leoneho Pro hrst dolarů (1964). Vytvořil ikonickou postavu mlčenlivého pistolníka, muže beze jména, tak odlišného od čistého amerického hrdiny, kterým byl Rowdy, a další díly z Leoneho „dolarové trilogie“, Pro pár dolarů navíc (1965) a Hodný, zlý a ošklivý (1966), jej vyšvihly mezi hereckou elitu.
Zdroje:
Literatura:
SCHICKEL, Richard. Biography of Clint Eastwood. [online], dostupné z http://www.clinteastwood.net/welcome/alt/ (citováno 25. 4. 2010)
CARLSON, Michael. Clint Eastwood. Harpenden : The Pocket Essentials, 2002.
ELIOT, Marc. American Rebel: The Life of Clint Eastwood. New York : Harmony Books, 2009.
Filmy:
Pomsta netvora (r. Jack Arnold, 1955)
Tarantula (r. Jack Arnold, 1955)
Všechny lodě pryč (r. Joseph Pavney, 1956)
Star in the Dust (r. Charles F. Haas, 1956)
Lafayette Escadrille (r. William A: Wellman, 1958)
Ambush at Cimarron Pass (r. Jodie Copelan, 1958)
Rawhide (TV seriál), (r. Thomas Carr a další, 1959)
Pro hrst dolarů (r. Sergio Leone, 1964)
Pro pár dolarů navíc (r. Sergio Leone, 1965)
Hodný, zlý a ošklivý (r. Sergio Leone, 1966)
[1] CARLSON, Michael. Clint Eastwood. Harpenden : The Pocket Essentials, 2002, str. 22.[2] ELIOT, Marc. American Rebel: The Life of Clint Eastwood. New York : Harmony Books, 2009, str. 24.