Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » V síti intrik mocných

V síti intrik mocných

40. číslo – SVĚTOVÝ FILM

Muž ve stínu (The Ghost Writer, r.: Roman Polanski, 2010)

Mladému britskému spisovateli (Ewan McGregor) je za výrazné pomoci jeho agenta nabídnuta lukrativní zakázka, aby anonymně zkompletoval paměti bývalého britského premiéra Adama Langa (Pierce Brosnan). Po přijetí tohoto úkolu se dovídá, že spisovatel, jenž s touto prací započal, se stal obětí nehody. Za ne zrovna standardních okolností se tak dostává na ostrov kdesi u amerického pobřeží, na němž má politik sídlo, aby pokračoval v práci na bedlivě střeženém rukopisu.

Polanski si hraje se všemi složkami svého díla, a to velmi pečlivě. Celý snímek, s výjimkou expozice na trajektu, je předkládán z pozice subjektivního pohledu hlavního hrdiny, jehož jméno v průběhu děje ani jednou nepadne (je znám jen jako „duch“). Divák se dovídá pouze to, co on, a Polanski tohoto narativního postupu užívá velmi umně a pracuje s diváckým očekáváním. Spisovatel v Langově domě – přestože je po celou dobu ve středu pozornosti – působí jako páté kolo u vozu. Je staven do pozice sice důležitého, ale přesto trpěného článku. S danou situací je nucen se neustále vyrovnávat. Tato skutečnost nejvíce vynikne ve scéně, kdy Lang se svou ženou a týmem sleduje zprávy, v nichž je nařknut ze spáchání zločinu, a musí jako „zaclánějící prvek“ ustoupit, aby bylo na obrazovku vidět. Pod stále větším tlakem, jenž na něj působí nejen v podobě zkracování termínu pro odevzdání rukopisu, pozvolna proniká hlouběji po stopách svého mrtvého předchůdce McAry.

Zdroj: http://www.theghostwriter-movie.com

Obrovskou devizou snímku je jeho vizuální stránka, pod kterou je podepsán kameraman Pawel Edelman (jenž s Polanskim spolupracoval již na jeho předchozích filmech Pianista a Oliver Twist). Ten zde pracuje zejména se studenými barvami a celou škálou odstínů modré a šedé, pomocí nichž vytváří velmi specifickou atmosféru a náladu uvnitř Langova plážového domu, stejně jako v exteriérech ostrova zmítaného větrem a deštěm. Interiérové scény jsou snímány střídavě v polocelcích a polodetailech, a díky této technice, společně s již zmíněnou barevností a nečasem řádícím za okny, působí silným dojmem intimity. Divák získává pocit, jako by seděl uvnitř vedle hlavního hrdiny. Stejný charakter má i sekvence spisovatelovy jízdy autem či scéna v motelovém pokoji vedle přístavu, díky níž divák nabývá zdání, jako by zde také doslova fyzicky trávil čas a nahlížel McGregorovi přes rameno. Rovněž je třeba vyzdvihnout skvělou práci se svícením, zejména v nočních scénách, které působí velmi přirozeně. V souladu s Polanskiho záměrem jsou pomocí pečlivých záběrů – jejichž délka umožňuje, aby řádně vynikly a bylo možné si je doslova vychutnat – snímány povětšinou detaily manipulovaných předmětů či úkonů (k jejichž sledování je divák cíleně veden), a ty dopomáhají charakterizaci především vedlejších postav: Langovy manželky Ruth (Olivia Williams) a milenky Amelie (Kim Catrall).

Zdroj: http://www.theghostwriter-movie.com

Herci jsou vedeni k civilnímu projevu. Evan McGregor dostal v hlavní roli jednu z dalších velkých příležitostí a zhostil se jí výborně. V celé škále emocí odvádí jistý a přesvědčivý výkon, jenž je spolehlivě nosný po celou dobu stopáže. Přesto z hereckého obsazení nijak výrazně nevystupuje, neboť vše je podřízeno kolektivní souhře a vzájemné spolupráci. Snímek znamená i jakési kvalitativní zmrtvýchvstání Pierce Brosnana. Filmové nadšence zcela jistě potěší i obsazení (dnes již pětadevadesátiletého) Eliho Wallacha do drobné role místního obyvatele a svědka jistých událostí kolem nalezení těla McAryho.

Vědomí smrti svého předchůdce na spisovateli pomalu ulpívá jako jakési stigma, jež se táhne jako nit v dialozích a je pro něj motivací pro pátrání na pevnině. S tím je spojeno určité specifikum. McGregorova postava je totiž jasným příkladem toho, nakolik se moderní technologie – internet, GPS, mobilní telefon atd. – staly nedílnou součástí života. Spadá do generace, která je s nimi sžitá natolik, že je chápe jako úplnou samozřejmost a denně je využívá. Stávají se tak prvními věcmi, po kterých sáhne. Na otázku, zda je to dobře, či není, si musí divák odpovědět sám. V opozici stojí Lang, jenž se slovy: „Už přestávám být v obraze“ v údivu ptá, zda se na tak malou věc, jako je flash paměť, vejde celá kniha.

Zdroj: http://www.theghostwriter-movie.com

Prakticky dokonalé je užití hudby Alexandra Desplata, která může z počátku působit nenápadně, ovšem je v harmonickém souladu se střihem a postupně si získává pozornost. Je dynamická (scény na trajektu), ale i hravá a přitom zneklidňující (město v úvodu snímku, pátrání na pevnině). Celkový výsledek je doslova symfonií všech filmových složek, za což obdržel Polanski zcela po právu na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně Stříbrného medvěda za režii. Díky této bezchybné syntéze režisér spolehlivě udržuje divákovu pozornost po celých 128 minut. Přestože pracuje s delšími záběry, nepostrádá film dynamiku a svěží tempo na hony vzdálené náznaku nudy. Vyhýbá se vytváření napětí za každou cenu a raději se po celou dobu zaměřuje na precizně budovanou atmosféru.

Snímku tak nelze po formální stránce nic vytknout. Přes technickou propracovanost se ovšem na první pohled může zdát, že mu chybí větší přesah či rozměr. Téma, které přináší – intriky a manipulace, touha po moci, špinavé praktiky v politice, ve veřejné, bezpečnostní a výkonné sféře – není zpracováno ani netradičním, ani vyloženě novým způsobem. Byť je předkládáno – z hlediska obecných konvencí daného žánru – specifickým úhlem pohledu. Skutečný význam zde spočívá v dopadu na osud konkrétního jedince, který se nechtěně dostane do konfrontace s lidmi zneužívajícími svoje postavení, aby se nakonec v duchu Hitchcockových thrillerů stal nepohodlným. Kdo bude v případě Muže ve stínu (ovšem ryze dle vlastních diváckých požadavků, do očí bijící chyby zde opravdu nenaleznete) pedantsky hledat logické či kauzální nedůslednosti, zřejmě nějaké drobné nalezne. Nicméně ty by mu neměly zabránit v tom, aby si užil esenci čiré filmařiny.

Petr Dvořák

The Ghost Writer

Režie: Roman Polanski

Scénář: Robert Harris, Roman Polanski

Kamera: Pawel Edelman

Hudba: Alexandre Desplat

Střih: Hervé de Luze

Hrají: Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Olivia Williams, Kim Catrall, Tom Wilkinson, Eli Wallach a další

Velká Británie/Francie/Německo, 2010, 128 min.

ODKAZY:

http://www.theghostwriter-movie.com/ – oficiální stránky filmu

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 4

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru