Zde se nacházíte: 25fps » Světový film » Jak (ne)točit film

Jak (ne)točit film

Jak (ne)točit film

RECENZE: Argo (režie: Ben Affleck, 2012) – JAROMÍR FRANTA – 

Ben Affleck dospěl. A to až teprve svým třetím filmem Argo, které se dá konečně považovat za vyzrálý, v určitých ohledech až za nečekaně precizní film. Po vypravěčsky nezvládnuté adaptaci detektivky Dennise Lehanea Gone, Baby, Gone (2007) a thrilleru Město (The Town, 2010), jež trpělo přemírou klišé, přišel Affleck s filmem, který je významově sevřenější a soustředí se na svoji žánrovost. Jinak řečeno – neoperuje s nikterak velkými významovými přesahy, jako tomu bylo v jeho debutu, kde se (neúspěšně) snažil o komplexní problematiku zahrnující témata jako zločin, rodinné a partnerské vztahy či morálku. Jeho druhý počin se sice nesnažil být komplexním, nabízí se ale spíše definice jako „žánrový nepodarek“, nemluvě o jisté schematičnosti postav. Město působilo jako slabší verze Nelítostného souboje (Heat, 1995).

Argo je už ale vyspělým, pevně uchopeným počinem. Možná k tomuto dojmu dopomáhá i zakotvení v realitě. Affleck vytáhl jednu ze zapomenutých epizod dlouhého seriálu týkající se problematiky vztahů mezi islámským a západním světem. Film upomíná na přelom 70. a 80. let, kdy CIA podnikla riskantní operaci kvůli záchraně šesti rukojmí z kanadské ambasády v Íránu. Krátce předtím v zemi proběhla revoluce, po níž byl svržen šáh Rezá Pahlaví. Ben Affleck jako specialista na exfiltraci Tony Mendez tak s jistou nadsázkou vymýšlí čistě „cinefilní plán“ – vydávat se za kanadský filmový štáb, který natáčí space operu, jak jinak než s názvem Argo.


Ač se to může zdát překvapivé, Argo je do jisté míry podobně strukturované jako Počátek (Inception, 2010) Christophera Nolana. Vyprávění je v něm „poháněno“ lží (vsugerovanou myšlenkou), jejíž vstřebání je zásadní pro naplnění vývojového vzorce, tedy záchrany. Určité podobnosti lze najít i ve využití postav – všichni jsou nuceni hrát své předepsané role a přijmout úplně nový vzorec chování a zvyklostí. Podobnost lze vynajít i ve „výtahové“ struktuře vyprávění – hlubší úroveň snu v Počátku znamenala větší neschopnost vymanit se z této úrovně a nemožnost dokončit úkol. V Argu jsou s trochou abstraktního myšlení tyto úrovně nahrazeny prostředími (ambasáda; trh, kde předstírají, že pořizují fotografie pro natáčení; letiště), skrze něž hrdinové procházejí a kde se vždy musí podrobit nějaké zatěžkávající zkoušce (rezervace letenek, ověřování věrohodnosti účelu návštěvy vojáky na letišti). Samozřejmě nelze považovat oba dva filmy za totožné, to činí pouze dílčí motivy. Fikční svět Počátku je navíc svázán specifickými pravidly. Přesto je tato podobnost s Nolanovým filmem obohacující a zároveň svědčí o Affleckově režisérské jistotě.

Pomineme-li období „klidu“ (příjezd Mendeze do Íránu a seznámení ostatních postav s plánem), Argo je nejsilnější od momentu, kdy Mendez začne jednat na vlastní pěst a spustí tím řetězec událostí v rapidním tempu. Ve filmu je přesvědčivě využita metoda křížového střihu, dopomáhající k účinnému budování napětí, což tolik scházelo v Affleckových předešlých filmech – zde je režie v gradaci děje bez přehánění velmi pečlivá. Snímek dává vzpomenout na Valkýru (2008), kde Bryan Singer podobně přesvědčivě vyjádřil tíhu nedostatku času, kdy každá vteřina znamená obrovské zdržení v cestě za splněním úkolu. Argo si až libuje v kladení překážek na cestě k cíli (dlouhé přesvědčování vojáka na letišti, pasová kontrola, potíže s nastartováním letištního autobusu apod.). Zdůraznění nedostatku času je jednou ze silných stránek snímku – a Affleckem to je několikrát až obsedantním způsobem využito.

Je třeba dodat, že Argo se až na výjimky důsledně vyhýbá patosu. Film je spíše oslavou všedního heroismu, kdy zoufalá situace vyžadovala zoufalá řešení. Ostatně, vyhnutí se významové mnohavrstevnosti a zaměření se přímo na postavy a žánrové konvence (což se Městu z výše zmíněných důvodů nepodařilo) je v případě Affleckovy tvorby nejen rozhodujícím krokem, ale i důležitým příslibem do budoucna.

Argo

Režie: Ben Affleck
Scénář: Chris Terrio
Kamera: Rodrigo Prieto
Střih: William Goldenberg
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Ben Affleck, Bryan Cranston, Alan Arkin, John Goodman, Victor Garber, Tate Donovan, Clea DuVall a další
USA, 2012, 120 min
Premiéra v ČR: 29. listopadu 2012 (Warner)

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 5

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru