Zde se nacházíte: 25fps » Český film » Vše pro dobro českého dokumentu

Vše pro dobro českého dokumentu

RECENZE: DVD Vše pro dobro světa a Nošovic (režie: Vít Klusák, 2010) – BARBORA SLEZÁKOVÁ –

Distribuční společnost Verbascum Imago spolu s firmou Indies MG vydaly začátkem prosince minulého roku DVD Vše pro dobro světa a Nošovic. Celovečerní dokument Víta Klusáka se zabývá rozporuplnou výstavbou jihokorejský automobilky Hyundai v severomoravské vesnici a tím, jak její existence zasáhla do života místních obyvatel.

DVD vyšlo v kolekci Česká radost – video edici, jež spadá pod projekt nazvaný Česká radost v českých kinech. Jedná se o výběr domácích dokumentů, které byly uvedeny v sekci Česká radost na festivalu v Jihlavě1 a které jsou od listopadu loňského roku promítány v kinech po celé republice.2 Do toho výběru vedle již zmíněného Klusákova snímku spadají ještě Rock života Jana Gogoly ml., vítězný dokument posledního ročníku jihlavského festivalu, Cen české filmové kritiky a Trilobita – Pod sluncem tma Martina Marečka, Venku Veroniky Sobkové, Závod ke dnu Víta Janečka a EM a ON Vladimíra Michálka.3 Tento projekt, stejně jako následné vydání vybraných filmů na DVD, vzešel ze spolupráce zmíněné distribuční společnosti a festivalu. Cílem je nejen podpořit promítání celovečerních dokumentů v kinech, ale i rozšířit povědomí o této oblasti české kinematografie.

Modernizace se nedá zastavit

Vít Klusák se do širšího povědomí dostal zejména díky snímkům, které natočil ve spolupráci s Filipem Remundou. Tento tvůrčí tandem má na kontě dva dokumenty – Český sen (2004) o fiktivním otevření hypermarketu a Český mír (2010) točící se kolem plánované výstavby amerického radaru v Brdech.4 Oba snímky jsou vnímány jako groteskní obraz současné společnosti, přičemž nelze opomenout určitý manipulativní aspekt, se kterým pracují. S jejich tvorbou se spojuje i téma kontroverze, což je dáno již samotným námětem jednotlivých snímků. Obdobné aspekty použil Klusák i ve své prvním samostatném celovečerním dokumentu Vše pro dobro světa a Nošovic.

V průběhu pár let máme možnost sledovat, jaký dopad má na život vesnice v podhůří Beskyd realizace tehdy největší zahraniční investice na zelené louce v dějinách České republiky. Dokument začíná sestřihem reportáží z televizních zpráv, čímž je nastíněn již samotný kontroverzní počátek výstavby. Na dokončení výkupu pozemků měly totiž markantní podíl anonymní výhružky smrtí, na základě kterých několik posledních majitelů nakonec prodalo svá pole. Těžko se pak těmto lidem hovoří o ztrátě půdy, ke které měli osobní vztah. Vedle nich se v dokumentu seznámíme se zaměstnanci místního zelinářského družstva, kteří museli pěstování nošovického zelí přemístit na jiná pole, nebo s některými zaměstnanci Hyundai, konkrétně se jedná o tiskového mluvčího Vaňka, spokojené manžele Romana a Tamaru, kteří oba pracují v automobilce, nebo z pohledu zaměstnavatele problematického dělníka Ondru, kterého pro nedodržení pracovních pravidel propustili.

O tomto dokumentu se hovoří jako o „sociální grotesce“.5 Groteskní situace vytvářejí mnohdy samotní aktéři, např. když tiskový mluvčí Hyundai Vaněk poukazuje na to, že zatímco ostatní zaměstnanci mají na stole fotky rodiny, on si pořídil masožravé rostliny, do kterých s oblibou zavírá poletující hmyz. Jindy je naopak vytvářením podobných situací, ale v odlišném prostředí zdůrazňována určitá skutečnost. Např. v reklamě na nošovické zelí,6 kterou Klusák natočil na základě prosby předsedy místního zelinářského družstva v duchu propagačního videa společnosti Hyundai, podtrhuje vyprázdněnost sloganů a abstraktních frází jako že Zelárna Nošovice, resp. Hyundai „nám otevírá svět, který měníme společně. Svět, ve kterém každý může vést plnohodnotný život.“ Vtipně tak poukazuje na absurdnost zdánlivě velkolepých cílů.

Nosným tématem celého dokumentu je manipulace – začíná to už samotným vynuceným prodejem pozemků či scénou, ve které televizní redaktorka napovídá panu Vojkovskému, poslednímu, který podepsal prodej pozemku, co má říci do kamery. Vše pro dobro světa a Nošovic vypráví o tom, jak zemědělská výroba musela ustoupit modernímu průmyslu; pěstování zelí muselo ustoupit výrobě automobilů. Zpočátku se vymezují dva jasné protipóly skrze příznivce a odpůrce továrny. Prostřednictvím střihu srovnává Klusák rozdílné pracovní podmínky na poli a v automobilce. Veselé štěbetání při okopávání zelí kontrastuje s tichem, kdy zaměstnanci Hyundai provádí jednoduché monotónní úkony, např. připevnění krytu motoru dvěma šrouby. Tyto dva světy dává do jasného protikladu, avšak postupně se tyto hranice smývají, a to zejména skrze pohled některých aktérů. Původní majitelé půdy s nadšením odcházejí z exkurze, včetně těch, kteří s prodejem vzdorovali až do poslední chvíle, a na druhé straně stojí mladík Ondřej, který nastoupil do Hyundai s pozitivní vidinou dobrého zaměstnavatele a jenž je nakonec vyhozen pro porušování striktních pracovních pravidel nadnárodní společnosti. Modernizace se nedá zastavit, a pokud se jí člověk nepřizpůsobí, tak nemůže být její součástí.

V současné společnosti se klade důraz na zisk, a jak ukázali mnozí obyvatelé Nošovic, člověk je bohužel mnohdy ochoten přizpůsobit se i tomu, co bylo proti jeho přesvědčení. Zůstává ale otázka, zdali jednou nebude naše republika jedna velká průmyslová zóna ve zdánlivé honbě za lepší budoucností…

A ještě něco navíc

Vedle samotného filmu obsahuje DVD i několik bonusů. Konkrétně se vedle traileru jedná o 19 minut vystřižených scén, ve kterých se můžeme těšit z filozofických úvah zaměstnankyně Hyundai Andrey či poetické vložky v polích v podání jedné ze zaměstnankyň zelinářského družstva nebo porovnání nošovické situace s plánovanou výstavbou chemičky v Suchohrdlech, ke které nedošlo díky jednotnému zápornému postoji místních obyvatel. Jak již bylo zmíněno výše, v bonusech najdeme i reklamu na nošovické zelí. Ve fotografiích skladníka a amatérského filmaře Martina Lyčky se pak můžeme podívat, jak původně vypadala pole, nynější areál automobilky. Mimo téma nošovické továrny pak je součástí DVD i Klusákův videoklip Přestávka o tom, že není nemožné zahrát si na klavír uprostřed dopravní špičky na silnici u Národního muzea v Praze. DVD Nošovic se navíc honosí graficky velmi zdařile zpracovaným obalem a „chutným“ vzhledem samotné placky, jejíž zelný průřez, který designoval Radim Peško, je nejen stylový, ale také symbolický.

Nošovicemi to nekončí

Závěrem nelze jinak než (lehce pateticky) vyjádřit vděk za projekt Česká radost v českých kinech, tuto DVD edici a celkově za propagaci zajímavých českých dokumentů. Dalším titulem edice je Rock života Jana Gogoly ml., nabízející pohled do života kapelníka skupiny Katapult Oldy Říhy. DVD Rock života je možné objednat již nyní.

 

Vše pro dobro světa a Nošovic

dokument, ČR, 2010
Vydání DVD: 2. 12. 2011
Doporučená cena: 249 Kč
Stopáž filmu na DVD: 82 min.
Obraz: 16:9
Zvuk: český (Dolby Digital 5.1)
Titulky: české pro neslyšící, anglické
Bonusy: vystřižené scény, teaser, trailer, reklama na zelí, fotogalerie

Print Friendly, PDF & Email
  1. Mimo soutěžní sekci byl uveden dokument EM a ON Vladimíra Michálka. []
  2. Aktuální program projekcí naleznete zde: http://www.ceskaradost.cz/Ceska_radost/Kam_do_kina.html. []
  3. Více se o těchto dokumentech dočtete na oficiálních stránkách projektu Česká radost v českých kinech: http://www.ceskaradost.cz/Ceska_radost/Domu.html. []
  4. V roce 2003 Klusák Remundou založili nezávislou filmovou produkční společnost Hypermarket film, prostřednictvím které se podporují nejen své filmařské projekty. (Zdroj: http://www.hypermarketfilm.cz/). []
  5. Zdroj: http://www.ceskatelevize.cz/specialy/vseprodobrosvetaanosovic/ofilmu.php. []
  6. Reklama je až za závěrečnými titulky snímku a v případě DVD ji tvůrci dali i samostatně jako součást bonusových materiálů. []

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 34

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru