Zde se nacházíte: 25fps » Festivaly a přehlídky » „Já jsem velká, to filmy jsou teď malé“

„Já jsem velká, to filmy jsou teď malé“

„Já jsem velká, to filmy jsou teď malé“
POZVÁNKA na Noir Film Festival 2014 – DANIEL VONDRA – 

Jedna z nejcitovanějších vět filmové historie pocházející z Wilderova Sunset Blvd. (1950) nejenom že vystihuje podstatu samotného snímku, ale skvěle funguje i jako pozvánka na druhý ročník přehlídky noirových filmů Noir Film Festival, který se uskuteční v prostředí středočeského hradu Křivoklátu. V době, kdy se ty nejprestižnější filmové projekty přesouvají do prostředí televize, si můžete na velkém plátně vychutnat vizuálně vytříbené černobílé klasiky i novodobější kousky, které navazují na tradici klasického amerického noiru z přelomu 40. a 50. let minulého století. Kompletní program bude odhalován postupně, již teď ale známe několik titulů, na které se v termínu 21. až 24. 8. budete moci těšit.

nff-2014-300x300První festivalová projekce se uskuteční ve čtvrtek od 14.00 v sále HBO. Během festivalu se bude promítat ve třech sálech historického areálu hradu: ve spilce starého hradního pivovaru je situován sál Glenna Forda s kapacitou 100 míst, sály Barbary Stanwyck a HBO v budově hejtmanství nabídnou 50 míst. Večerní projekce budou probíhat od 21.15 na horním nádvoří hradu, které pojme 140 diváků. Zakončení festivalu se uskuteční v neděli 24. 8. od 15.30 v Královském sálu.

Z množství tematických sekcí zaměřených například na noiry britské, české nebo animované vyčnívá část věnovaná americkému klasikovi Billymu Wilderovi. Ten na přelomu na přelomu 40. a 50. let natočil hned několik temných a pesimistických dramat z filmového nebo novinářského prostředí. Ve Ztraceném víkendu (The Lost Weekend) z roku 1945 se Ray Milland v roli neúspěšného spisovatele upíjí k smrti a scény, v nichž se v deliriu snaží během horkého nedělního odpoledne najít otevřený obchod s alkoholem nebo když během divadelního představení hypnotizujícím pohledem sleduje láhev šampaňského, patří k Wilderovým nejlepším momentům. Tematicky spřízněné filmy jako Dny vína a růží  (Days of Wine and Roses, 1962) nebo Leaving Las Vegas (1995) si berou inspiraci právě z tohoto čtyřoscarového snímku.

ztracený víkend

Sunset Blvd. není třeba příliš představovat, jelikož legendy kolující o průběhu natáčení patří do filmového kánonu stejně jako film samotný, od nabourání brány studia Paramount Erichem von Stroheimem až po historku z promítání dokončené verze snímku, po které silně nespokojeného magnáta Luise B. Mayera umravnil Wilder důrazným „Fuck you“. Příběh o odkvetlé hollywoodské královně Normě Desmondové, která se snaží naposledy zazářit před filmovými kamerami, vypovídá o patologických vztazích v rámci továrny na sny vůbec nejvýstižněji z podobně laděných filmů.

Eso v rukávu (Ace in the Hole, 1951) zůstává dodnes ve stínu dvou výše zmíněných. Jedná se o nabroušenou satiru novinářské (ne)kultury, v níž Kirk Douglas coby prvotřídní novinářská hyena uměle rozpoutává davovou hysterii kolem muže uvězněného pod spadlou sutí v jeskyních Nového Mexika. Režisér zde podává jasný důkaz, že honba za senzací není pouze doménou současných médií. Ne náhodou zněl jeden z názvů filmu Velký karneval. Bezvýchodnost Esa v rukávu Wilder o třiadvacet let později zkorigoval ryze komediálním snímkem Na titulní straně (The Front Page, 1974) v hlavních rolích s Jackem Lemmonem a Walterem Matthauem.

Projekce HBO nabídnou ke zhlédnutí nejdiskutovanější a nejlépe hodnocený seriál letošního roku, Temný případ (2014) v hlavních rolích s Matthewem McConaugheym a Woodym Harrelsonem. Existenciální kriminálka o dlouholetém honu na sériového vraha z prostředí americké Louisiany nabízí perfektně sehranou ústřední dvojici, pro kterou se vyšetřování stane osudovou posedlostí.

Českou, potažmo československou tradici noirového filmu budou zastupovat Schulhoffova kriminálka Po stopách krve (1969) v hlavní roli s Rudolfem Hrušínským, adaptace Čapkova Krakatitu (1948) natočená Otakarem Vávrou nebo nejoceňovanější český film roku 2012, Ondříčkovo temné dobové drama Ve stínu odehrávající se v komunistickém Československu počátku 50. let. Tuto projekci osobně uvede jedna z patronek festivalu, herečka Soňa Norisová. Diváci se mohou těšit i na půlnoční projekce, kdy jedna z nich bude věnována amatérské tvorbě tvůrců z Olomouce: promítnou se komiksově laděná detektivka Případ pro Jáchyma Semiše (2013) v režii Jana Haluzy a detektivní thriller Bezejmenné (2013), který natočili Milan Cyroň a Tomáš Uher.

Případ pro Jáchyma Semiše

Prostor dostane i unikátní výstava fotosek, plakátů, propagačních karet, novinových výstřižků a korespondence Huga Haase s přáteli, mapující americkou tvorbu českého herce, scenáristy režiséra s názvem Hugo Haas v USA 40–62. Tímto dosud nepříliš probádaným obdobím jeho života se již několik let intenzivně zabývá jeden z dramaturgů festivalu Milan Hain, z jehož osobní sbírky většina vystavovaného materiálu pochází.

Noir Film Festival tak nabízí množství akcí, při nichž si přijdou na své nejenom fanoušci filmového noiru, ale všichni návštěvníci, kteří si chtějí užít příjemný letní víkend v doprovodu toho nejlepšího, co nám kinematografie nabízí. Kontrast mezi temnými příběhy ze zákoutí lidské duše a příjemným historickým areálem hradu Křivoklát slibuje zároveň poučný i atmosférický zážitek.

Noir Film Festival

21.–24. 8. 2014
hrad Křivoklát
Web
Facebook
Twitter

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 10

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

sex toy in india
Zpět nahoru