Vrána zas míří mezi nás
Začíná to být docela zábavné. Nakladatelství Comics Centrum letos nejprve zmobilizovalo fanoušky Millerova Sin City ke koupi obřího svazku se všemi sedmi díly série. A jaksi ve stínu této události se bez předchozího varování objevilo pokračování Hellboye. Teď na podzim naopak šturmují fandové Mignolova čertíka (na souhrnné vydání prvních čtyř knih s názvem Hellboy: Pekelná knižnice se už sešel dostatečný počet předobjednávek) a jakoby mimochodem se v prodeji objevil nový vraní comics.
Tedy přesněji řečeno první comics, kterým se James O‚Barr vrátil ke svému slavnému grafickému románu Vrána (1989). S podtitulem Mrtvý čas vyšel sice původně roku 1996, ale složité vyjednávání s majiteli autorských práv zapřičinilo, že jeho českou edici „předběhl“ mnohem mladší Soumrak bohů (2012, v Comics Centru 2013). Ten ošetřil O‚Barr scenáristicky, literární dopracování a hlavně kresbu svěřil talentovanému Jimu Terrymu. Výsledku jejich spolupráce, brutálnímu koncentráčnickému nářezu, nelze upřít kouzlo béčkové filmové produkce. Při čtení mi neustále vyskakovalo v hlavě jméno režiséra Neila Marshalla a subžánr naziploation. Mrtvý čas je trochu jiný šálek kávy. O‚Barr na něm zafungoval jako autor námětu, ovšem film, který se měl podle tohoto nápadu natočit, nikdy nevznikl. Ruku k dílu přiložil tedy comicsový scenárista John Wagner (v jehož portfoliu najdeme jak Judge Dredd, tak třeba A History of Violence, zfilmovaný Davidem Cronenbergem) a výtvarně na něm debutoval Alexander Maleev (u nás známý ze spolupráce s Brianem M. Bendisem na Daredevilovi).
Dějově nepřináší Mrtvý čas nic zásadně nového. Opět tu máme motiv nesmyslného násilí, jemuž tentokrát padne za oběť rodina pokojného farmáře Joshuy, a vrána opět zaúřaduje coby průvodce (a glosátor) na cestě zavražděného nešťastníka za pomstou. Ozvláštňujícím prvkem se stává časová propast mezi vykonaným zločinem a Joshuovým „zmrtvýchvstáním“. Tento indián (korektněji asi native American z kmene Absaroků čili Vran) se probere v pekle současného velkoměsta a jeho zmatek zpočátku sdílí i čtenář. Kdo je? Jak se tam dostal? A proč mu gang motorkářů, s nímž se setká, připadá tak povědomý? Všechny otázky zodpoví samozřejmě flashbacky a pak už začíná brutální zabíjení, jehož vedlejším produktem se stane záchrana dívky Rosann. Podobně jako zmíněný Soumrak bohů klade i Mrtvý čas otázku, zda viníkem je pouze ten, kdo se na zločinu aktivně podílel, nebo také ten, jenž mu němě přihlížel.
Na rozdíl od Soumraku, který aspoň razantně mění kulisy a částečně i tón vyprávění, Mrtvý čas se prostě v době svého vzniku snažil navázat na úspěch filmové adaptace Vrány (1994). Jak již ale bylo řečeno, podobný film nevznikl (zato vznikly jiné odvary s podtituly Město andělů, Návrat a Pekelný kněz). Knižní podobu díla tak zachraňuje Alex Maleev. Jeho černobílá kresba se na první pohled hodně podobá O‚Barrovu originálu, ale podle mého jej překonává. Zatímco O‚Barr střídá perokresbu a malbu (a občas není anatomicky akurátní), Maleev kreslí tuší a šedých odstínů dosahuje prostřednictvím různých technik. Má také lepší oko na nečekané úhly, jimiž postavy „zabírá“, např. celostránkový dynamický výjev na konci prvního sešitu, podhled skrze mřížoví aj.
Vránu: Mrtvý čas tak lze doporučit především Maleeovým fandům, které zajímá, jak jejich oblíbený comicsový výtvarník začínal, a budou si chtít nechat tento raritní kousek podepsat samotným autorem. Maleev je totiž hlavní hvězdou letošního KomiksFESTU! (29. 10. až 2. 11.). Nebo těm, kteří propadli atmosféře vraních příběhů a musejí mít všechno, na čem spočinul opeřencův pařát, bez ohledu na fakt, že jde stále o totéž. Případně sběratelům, kteří investují do comicsů způsobem, jakým to činí sběratelé jiných forem umění, v naději, že hodnota těchto knih časem poroste.
James O’Barr, John Wagner, Alexander Maleev
Vrána: Mrtvá doba
ComicsCentrum, Praha 2014
96 stran
499 Kč (299 Kč na stránkách ComicsCentra, časově omezeno)