Art Film Fest 2015: současné evropské novinky a hity americké nezávislé scény
POZVÁNKA na 23. ročník Art Film Festu (19.–26. 6. 2015, Trenčín, Trenčianské Teplice) – JANA BÉBAROVÁ –
125 filmů ve 13 programových sekcích, mezi nimi řada ožehavých titulů z Cannes, Berlinale, Sundance či Benátek, je připraveno v tradičně velmi lákavém programu 23. ročníku Art Film Festu.
Ten v Trenčianských Teplicích a Trenčíně už za týden zahájí komediální drama Druhá míza (Danny Collins, 2015) režiséra Dana Fogelmana. Komediální snímek představí hvězdného Ala Pacina v roli zestárlého rockového zpěváka, který se pokouší o comeback poté, co najde čtyřicet let starý nedoručený dopis, který mu napsal John Lennon a Yoko Ono, v němž mu mj. vzkázali, aby zůstal věrný sám sobě a svojí hudbě.
Ve zcela odlišné poloze se pětasedmdesátiletý americký herec ukáže v nezávislém snímku Manglehorn (2015) režiséra Davida Gordona Greena, který bude uveden v sekci Okolo světa. V dramatu situovaném v texaském Austinu plného bizarních postaviček hraje Al Pacino muže s tajemnou minulostí, který ve společnosti svojí kočky vzpomíná na ztracenou lásku svého života. V roli jeho chráněnce se objeví největší provokatér současné americké kinematografie Harmony Korine.
Do téže sekce se dramaturgům podařilo získat novinku další režisérské ikony amerického nezávislého filmu Hala Hartleyho Ned Rifle (2014) volně navazující na jeho předchozí filmy Henry Fool (1998) a Strach Fay Grimové (Fay Grim, 2006). V komediálním dramatu plném pro režiséra typického absurdního humoru a ironie se titulní protagonista vydává po stopách svého otce, aby jej zabil, protože zničil život jeho matce. Neméně divácké pozornosti si jistě vyslouží i mrazivý oscarový dokument Laury Poitras Citizenfour (psali jsme o něm zde), který v reálném čase zachycuje odhalení ilegálních praktik odposlouchávání americké Národní agentury pro bezpečnost.
American Indies
Řada dalších pozoruhodných titulů současné americké nezávislé scény bude k vidění v sekci American Indies. Hned dvěma tituly bude zastoupena tvorba Noaha Baumbacha – černobílým minimalistickým portrétem bezstarostné newyorské dívky ztělesněné hereckou ikonou mumblecore filmů Gretou Gerwig (Frances Ha, 2012) a komedií o generačním střetu dvou manželských párů z New Yorku While We’re Young (2014), v níž si zahráli Ben Stiller a Naomi Watts.
V New Yorku je též situovaný celovečerní debut Anji Marquardt She’s Lost Control (2014), který na loňském ročníku Berlinale získal nejvyšší ocenění v sekci Forum a který si posléze odbyl americkou premiéru na prestižním austinském festivalu SXSW. Tam se s velkou odezvou setkal i velký festivalový hit Dočasný domov (Short Term 12, 2013) o vychovatelce v zařízení pro teenagery v tísni, jímž režisér Destin Cretton navázal na svůj úspěšný stejnojmenný krátký film. Vedle nich se objeví i berlínskou cenou Tedy oceněný satirický snímek Nasty Baby (2015) chilského rodáka Sebastiana Silvy o homosexuální páru z Brooklynu pomáhajícím otěhotnět svobodné ženě, jíž propůjčila tvář známá herečka Kristen Wiig.
Slovenskému festivalovému publiku bude rovněž představena výjimečná osobnost Shanea Carrutha, jenž na sebe před jedenácti lety upozornil dnes již kultovním sci-fi thrillerem Vynález (Primer, 2004). Steven Soderbergh o Carruthovi prohlásil: „Vidím Shanea jako nevlastního potomka Davida Lynche a Jamesa Camerona.“ Jeho druhý celovečerní projekt, který Art Film Fest zařadil do svého programu, Upstream Color (2013) je označován jako intelektuálně odvážný a enigmatický a zároveň experimentálnější ve formě a okouzlující po vizuální stránce. Shane Carruth je ztělesněním ryze autorského tvůrce, neboť ve svých filmech figuruje nejen v roli scenáristy, režiséra a producenta, ale i kameramana, střihače a navíc i herce.
European Corner
V sekci European Corner věnované současné evropské tvorbě je zařazen nový film Françoise Ozona Nová přítelkyně (Une nouvelle amie, 2014), který, jak je tomu v případě francouzského režiséra zvykem, opět slibuje bořit společenské tabu. Těšit se můžeme i na sugestivní španělské drama Magická dívka (Magical Girl, 2014) o dvanáctiletém děvčátku trpícím leukémií, které vysloví svá poslední tři přání. Druhý celovečerní snímek režiséra Carlose Vermuta v sobě nezapře vlivy Luise Buñuela či Alejandra Amenábara.
Mezi dalšími tituly bude islandský kinohit o svobodné matce přivydělávající si prostitucí Život v akvárku (Vonarstræti, 2014) situované v Reykjavíku před úderem ekonomické krize v roce 2008. Tamní kinematografii bude reprezentovat i nový film Dagura Káriho Fúsi (Virgin Mountain, 2015) v němž etablovaný tvůrce představuje dalšího ze svých filmových outsiderů, tentokráte obézního zaměstnance letištní služby, který nikdy neměl přítelkyni.
U komedií zůstaneme i s novinkou Jaca van Dormaela Zbrusu Nový zákon (Le tout nouveau testament, 2015) upomínající na režisérův patrně nejznámější snímek Toto hrdina (1991), a minimalistickým snímkem o norské vědkyni 1001 gramů (1001 grams, 2014) Nora Benta Hamera. Černým humorem je prostoupeno Stříbrným medvědem za režii oceněné Tělo (Cialo, 2015) Polky Małgorzaty Szumowské, jež je filmovou meditací o osamělosti a o konfliktu mezi rozumem a vírou v nadpřirozeném světě. Odlehčení přinese i v jižní Francii situované Geronimo (2014) od Tonyho Gatlifa vyprávějící za doprovodu podmanivé hudby a ohnivých tanců příběh jedné vášnivé lásky
Náladově protipólným bude vizuálně podmanivý dokument maďarského tvůrce Marcela Gerrö Kainovy děti (Káin gyermekei, 2014), jenž představuje osudy tří lidí, kteří byli ještě za komunismu odsouzeni za zabití k dlouholetým trestům a nyní se snaží vyrovnat se spáchanými zločiny a zorientovat se v již svobodné společnosti. (o filmu jsme psali zde). Vážný tón udrží i britské vojenské drama 71 (’71, 2014) odehrávající se v titulním roce v Severním Irsku. Britskou kinematografii bude reprezentovat také snímek Simona Curtise Dáma ve zlatém (Woman in Gold, 2015) s Helen Mirren v roli ženy, která se rozhodla dosáhnout spravedlnosti a za každou cenu bojovat o rodinný majetek, který jí byl před šedesáti lety zabaven nacisty.
Výrazné osobnosti evropského uměleckého filmu, bratři Tavianové, se v Trenčíně uvedou Úžasným Boccacciem (Contes Italiens, 2015) situovaným v morem sužované Florencii 14. století, který je jejich vlastní interpretací klíčového díla světové literatury, Dekameronu. V Itálii zůstaneme i v Černých duších (Anime nere, 2014), tlumené moralitě inspirované skutečným příběhem tří bratrů z kalábrijské zločinecké rodiny. Počin Rumuna Tudora Giurgia Proč já? (De ce eu?, 2015) pro změnu podá trpký obraz postkomunistického Rumunska.
Program v online podobě zde.