Zde se nacházíte: 25fps » Český film » Dál bojovat za svá práva

Dál bojovat za svá práva

Dál bojovat za svá práva
RECENZE: Jáma (režie: Jiří Stejskal, 2014) – VERONIKA ZÝKOVÁ –

Trochu ve stínu Danielova světa Veroniky Liškové a K oblakům vzhlížíme Martina Duška, tedy dvou vítězů z Ji.hlavy1, zůstává další pozoruhodný dokument; Jáma Jiřího Stejskala je od listopadu ke zhlédnutí v tuzemské distribuci díky projektu Česká radost v českých kinech. Začátkem března ji budou moct zhlédnout diváci Jednoho světa, objeví se rovněž na festivalu goEast v německém Wiesbadenu (edit. 2. 3.: a také na Docudays US v Kyjevě).

jama-film-plakatKdyž byl v roce 2011 absolventský krátkometrážní film Jáma zařazen do výběru Czech Short Films vol. 3 a programu českých i zahraničních festivalů, vzbudil zaslouženou pozornost. Stejskal ve svém třiadvacetiminutovém dokumentu načrtl osudy rodiny Jurčenkových v čele s neústupnou Natašou. Ta žije v centru Kyjeva v zemědělské usedlosti obklíčené paneláky, které tam v hojném počtu vyrostly po rozpadu Sovětského svazu v roce 1989. Zatímco ostatní rolníci  ať už pod nátlakem či dobrovolně – přijali náhradní byty a jejich statky byly zlikvidovány, ona se odmítá vzdát práva na domov a půdu; od roku 1992 své přesvědčení hájí u soudů.

Energická Nataša je fascinující osobnost a její boj proti developerům je dostatečně nosným tématem. Bylo tedy logické, že Stejskal události rozpracoval do celovečerní podoby. Rodinu v průběhu let několikrát navštívil2 a svůj časosběrný dokument dokončil v rámci workshopu DOK.Incubator 2013.

Jámu obývá pestrá směs lidí. Kromě Nataši a jejích dvou manželů – současného Slávka a bývalého Michaila – jsou to dvě dcery (třetí, nejstarší žije v domě 20 km od Jámy), syn a nájemníci – mj. advokát, s nímž se Nataša seznámila při demonstracích, a křesťanský kazatel Víťa. Na usedlosti slepené z několika stavení chovají zvířata (prasata, kozy, slepice) a pěstují květiny a zeleninu. Co lze využít, to je zužitkováno. Pragmatická Nataša stanovuje jasná pravidla fungování rodinné komunity: alkohol a cigarety nesmí přes práh, kdo může, přispívá na chod usedlosti, a kdo vydělávat nemůže, tomu naopak platí ostatní. Je přísná, a zároveň laskavá. Díky své víře má sílu pokračovat, neztrácí optimismus a humor. Ten je v některých případech až škodolibý – třeba když si spolu s nejmladší dcerou Káťou dělá legraci ze Slávka, jenž je poněkud tragikomickou postavou; často vypráví o svých záchranných akcích, např. jak varoval Jelcina před jaderným ohrožením.

Jama-panelaky a usedlost Jama-panelak

Jiří Stejskal je pozorovatelem, který diváka emocionálně nevydírá. To ovšem neznamená, že by jeho film postrádal silné momenty (příkladem jsou scény z TV show O životě, kde se Nataša a její prostřední dcera setkávají s nátlakem místo očekávané pomoci) nebo mu chyběl mu patřičný dramatický vývoj (ten je patrný ve vztahu Nataši a její dcery Káti). I když tušíme, že s obyvateli Jámy sympatizuje, zachovává si nestrannost. Prostor dostávají i různorodé názory sousedů – jedni si pochvalují pohostinnost, druzí si stěžují na zápach, jiní dění v Jámě pouze sledují dalekohledem z okna svého bytu (ostatně jakoby mimochodem vidíme, že někteří obyvatelé okolních panelových domů touží mít alespoň pár záhonů se zeleninou). Sami členové Natašiny rodiny se v názorech na budoucnost Jámy rozchází a je patrné, že kdyby nebylo jejího entuziasmu, všechno by bylo jinak.
Jáma podává důkaz o (ne)funkčnosti ukrajinského systému a každodenní boj se složitou situací v zemi, kde jsou u moci mafiáni. Dokument nevykresluje události kolem Majdanu, ale atmosféra, ze které vzešel, je patrná, například když bývalý manžel Nataši mluví o tom, že by to chtělo revoluci. „Lidé musí povstat.“ V neposlední řadě také hodně vypovídá o vypořádávání se protagonistů s otázkou tolerance odlišné víry.

Jama - foto z nataceni 2Režisér se pohybuje v bezprostřední blízkosti Jurčenkových, vyobrazuje každodenní momenty na statku, doprovází Natašu k soudu nebo do kostela. Hudební podkres těchto scén (autorem hudby je Tomáš Háček) je nevtíravý, minimalistický (housle a kontrabas). V některých místech vystupuje do popředí hudba diegetická, ať už jsou to varhany v kostele, Kátina hra na klavír, autorské písně křesťanského kazatele Víti, který se doprovází na kytaru, či Slávkův osobitý přednes písně Krymský rokenrol.

Stejskal, který na filmu pracoval i jako kameraman, zachycuje objektivem velké celky fotografické kvality, když zabírá obří šedé paneláky obklopující jediné zelené prostranství, kterým je Jáma v době rozpuku jarní přírody. Je ostatně symbolické, že právě v tomto období samotný film končí – po zásadních událostech, které prověřily soudržnost rodiny a upevnily Natašino odhodlání nepřestávat v boji, mu dodává optimističtější tón.

 

Jáma

Námět, scénář, režie a kamera: Jiří Stejskal
Střih: Jakub Hejna
Hudba: Tomáš Háček
Účinkují: Natalija Dmytrivna Jurčenko, Kateryna Mychajlivna Jurčenko, Vjačeslav Anatolijevyč Veselov, Mychajlo Ivanovyč Jurčenko, Marija Mychajlivna Bilec, Teťana Mychajlivna Jurčenko a další
ČR 2014, 84 min.
Premiéra: 6. 11. 2014 (Verbascum Imago)

Print Friendly, PDF & Email
  1. Danielův svět se navíc představil na Berlinale, Oblaka získala Cenu české filmové kritiky a nominaci na Českého lva. []
  2. Jeho návštěvy pokračují, naposledy byl v Kyjevě v únoru 2015. Ke sledování dalších osudů rodiny by rád využil odlišný formát – seriál, který by bylo možné sledovat online. Viz rozhovor zde. []

Autor

Počet článků : 279

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/2020/corded-handheld-vacuum-cleaner-eraclean-stick-handheld-vacuum/
/25fps.cz
Zpět nahoru