Kord & brusle
Čtvrtým dílem se série Zámek a klíč přehoupla do své druhé poloviny. Není třeba zvlášť zmiňovat, že v případě tohoto mysteriózního thrilleru berete buď všechno, nebo nic. Nemá smysl naskakovat do děje za jízdy a pokoušet se zorientovat v postavách, jejich vzájemných vztazích či provázanosti motivů. Bez šance.
Svazek Klíče království začíná zcela nečekaně jako pastiš populárního comicsu Calvin a Hobbes. Však je také dedikován jejímu autorovi Billu Wattersonovi. Hill s Rodriguezem se dopouštějí neuvěřitelné finesy, když v jádru hororovou epizodu, v níž jde Kulišák sourozencům Zámkovým za pomoci animálního klíče doslova po krku a krev stříká na všechny strany, podají právě tímto stylem (s vtipnými dialogy navrch). Kdo si myslel, že ho autoři série už ničím nepřekvapí, zjistí, jak moc se mýlil.
Další triumf totiž tvůrci vytáhnou ve třetí kapitole s názvem Únor. Ta v kruhové vyprávěcí struktuře zhušťuje události daného měsíce přestupného roku do působivé zkratky: Zámkovi experimentují s dalšími druhy magických klíčů (andělský, muzikální nebo herkulovský), přičemž na jejich představení často postačí jediný obrázek. Následující část přejímá optiku dětského vidění světa. Úvodní stránka je koncipována jako obálka fiktivního comicsu Zvláštní četa!, a když nahlédnete do marvelovských superhrdinských comicsů psaných Stanem Lee nebo Royem Thomasem, pochopíte, nač se tady s láskou odkazuje. Zde také duch vyjeví Rufusi Whedonovi pravdu o Klíčovu a naznačí, co je vlastně zač Zack Wells, který se u Whedonových zabydlel. Vše směřuje k akčnímu finále, do něhož promluví i úřední složky, protože vyšetřování smrti Joea Ridgewaye stále probíhá a detektiv Mutuku není žádný hlupák (ačkoli o tom, co se doopravdy děje, nemůže mít ani tušení).
Jak již bylo naznačeno v některé z předchozích recenzí, Zámek a klíč je mnohovrstevnaté vyprávění, v němž se Joe Hill otírá o kontroverzní témata, jako je homofobie nebo přetrvávající rasismus. Ten zažijí na vlastní „kůži“ Kinsey s Bóďou, když se za pomoci kožoměnného klíče pokoušejí dostat na McLellanovu psychiatrickou kliniku, aby se něco dozvěděli od Erin Vossové. Když odstraníte mysteriózní nátěr, zůstane vám psychologicky věrohodný příběh rodiny poznamenané smrtí otce, s níž se každý člen vyrovnává po svém. Anebo se můžete zaměřit na linii vztahového tápání teenagerů. Patrně nejzábavnější z výše zmíněné meta-vrstvy jsou tentokrát výjevy ze středoškolského hokejového turnaje, kdy Tyler Zámek nastoupí proti „řezníkům“ z Voorheesovy (!) střední.
Znovu a znovu musím opakovat, že to, co dělá ze Zámku a klíče pozoruhodnou sérii (která tady musí být dovydávána, a to pokud možno dřív, než se jí v zámoří zmocní filmaři), není jen Hillovo vypravěčské mistrovství, ale také Rodriguezova kresba, která vše (strašidelnost, krutost, drama, zábavnost) udržuje v dokonalé rovnováze. Nezmínit koloristu Jaye Fotose a pečlivý překlad Jana Kantůrka by taky nebylo fér.
Doufejme, že předposlední část s názvem Hodinové strojky bude v knihovničkách fanoušků špičkového comicsu tikat co nejdřív.
Joe Hill, Gabriel Rodriguez
Zámek a klíč 4: Klíče království
Comics Centrum, Praha 2015
160 stran
499 Kč