Zde se nacházíte: 25fps » TV » Příběhy obyčejného hrdinství

Příběhy obyčejného hrdinství

Příběhy obyčejného hrdinství

TV TIP: Sweet/Vicious (2016-?) – IVETA JANSOVÁ –

V již téměř uplynulém roce jsme byli svědky pozvolného pokroku v detabuizaci tématu znásilnění. Téma se řešilo nejen na zpravodajských portálech ve spojitosti s tzv. uprchlickou krizí a velkým počtem znásilnění na vysokoškolských kampusech v USA, ale také v investigativních rozhovorech, aktuálních výzkumech, vášnivých reakcích na sociálních sítích, populárních písních a v neposlední řadě ve fikční televizní tvorbě. Razantně a nesmlouvavě se do srdcí mnoha diváků a divaček vryla v roce 2015 Jessica Jones (20015-?), jejíž strastiplná cesta k hrdinství kdekomu učarovala. Její kroky následuje i jeden z nejnovějších projektů MTV, komediálně akční seriál Sweet/Vicious s hrdinkami razícími si cestu k podstatě obyčejného života vymahatelek spravedlnosti.

Kdo se skrývá pod maskou

Zatímco téma znásilnění bylo v Jessice Jones zpracováno spíše okrajově a v příběhu figurovalo na latentní rovině, Sweet/Vicious se k tématu hlásí hrdě a otevřeně. Zápletka se zdá být jednoduchá: hlavní hrdinka Jules (Eliza Bennett), na první pohled křehká členka emancipovaného vysokoškolského sesterstva, mstí po nocích znásilněné dívky svého kampusu. Napadá sexuální predátory a servíruje jim násilnou odplatu za spáchaný čin s pohrůžkou horších konsekvencí, kdyby se snad rozhodli svou bestialitu opakovat.  Na rozdíl od dalších nedávno představených hrdinek – marvelovské Jessicy Jones a DCovské Supergirl (2014-?) – Jules nedisponuje žádnou nadpřirozenou mocí, pouze schopnostmi bojového umění.

Sweet/Vicious udržuje podobně jako předchozí zmíněné seriály jistý humorný podtext, závažnost tématu tím ale nijak nepodtrhává. Přímočarý mstitelský narativ obohacuje představení druhé protagonistky Ophelie (Taylor Dearden), rebelské, cynické a inteligentní hackerky, kterou Julesina odplatná mise nadchne. Setkání dvou žen a jejich následná vynucená spolupráce zapadá do klasického buddy schématu, v němž se zprvu nesourodá dvojice individuí stává nerozdělitelnou, neporazitelnou a navazuje hluboké přátelství.

Civilní strážkyně

Celý koncept uvědomělých občanek vymáhajících právo připomíná klasický komiksový (ale i seriálový a filmový) vigilante (civilní strážce) motiv, v němž typicky samozvaný mstitel / samozvaná mstitelka vypomáhá nápravě škod napáchaných kriminálními živly, na něž policie ani právní systém nestačí. Jak už jsem psala, v případě Sweet/Vicious se jedná o zjednání spravedlnosti s nepotrestanými sexuálními násilníky. Potřeba existence mstitelky je podpořena velice realistickým obrazem toho, jakým způsobem se znásilnění (ne)trestá. Tematizována je například nezměrná byrokracie a dlouhé čekání, které oběť čekají, rozhodne-li se napadení nahlásit. Následné stíhání neznámého pachatele bývá mnohdy nemožné a vyšetřování se bez vyřešení odkládá, oběti tak nedojdou rozřešení ani spravedlnosti. Seriál také velice aktuálně poukazuje na nebezpečí podvodu na internetových seznamkách či velice hrubě opomínaný fakt, že znásilnění nejčastěji páchají ty nejbližší osoby v okolí oběti.

Kvalitu seriálu a jeho komplexnost zajišťuje fakt, že nepracuje s černobílým pojetím světa. Představuje sice celou řadu negativních mužských postav, kterým ale jako zrcadlo nastavuje dobré a upřímné muže v životě představených žen. Ani samotné hrdinky však nejsou bez viny. Ophelia je známá marihuanová dealerka a spolu s Jules velice brzy zjistí, že vymáhat po nocích spravedlnost není jednosměrná cesta, přičemž pojetí toho, co je dobro a co zlo se může velice rychle rozmlžit. Bohatost příběhu naznačuje i fakt, že nejen muži jsou představeni jako pachatelé znásilnění či sexuálního násilí. Seriál zohledňuje také americký fenomén vysokoškolských sesterstev, jejichž iniciační a přijímací rituály mnohdy obsahují nevídanou bestialitu, a také mnoho forem (nejen) sexuálního násilí.

Na hodnotnosti seriálu přidává i realizace bojových scén. Jules se sice prokáže být nadanou bojovnicí, ale stojí-li proti dvoumetrovému dobře stavěnému muži, není její vítězství zaručeno. Obě mstitelky proto využívají i pomůcky typu taseru, nože či baseballové pálky, kteréžto zbraně ve výsledku ani tak nemusí dostačovat.

Z oběti bojující přeživší

Klasický motivační prostředek mnoha kriminálních obsahů je tragická událost v minulosti hrdinek a hrdinů, v tomto ohledu není ani Sweet/Vicious výjimkou. Z vyprávění je brzy patrné, že Julesina vendeta je hnána i osobními zkušenostmi. Neohrožená hrdinka v masce je za slunečního svitu obyčejnou a křehkou obětí znásilnění, která se bez pomoci terapie s traumatickým zážitkem může jen obtížně sama vyrovnat. Julesina maskovaná mstitelka tak stojí v protikladu ke svému běžnému traumatizovanému já, čímž její postava jednak získává na hloubce, jednak poukazuje na závažnost tak často zlehčované události. Nejen Julesiny strasti jsou součástí příběhu, představeny jsou i osudy dalších dívek. Společný boj proti viktimizaci obětí je naznačen na stěně veřejných záchodků, kde dívky sdílejí jména svých nepotrestaných násilníků, stejně jako slova podpory pro další oběti.

Seriál nevynechává ani nespravedlnost celého trestného činu. Několik obětí vyjádří rozhořčení nad faktem, že ony samy nemohou spát, jíst, jejich školní výsledky se zhoršily a možná budou muset opustit školu, zatímco jejich pachatelé se bezskrupulózně a vesele procházejí po kampusu bez špetky uzardění či viny. Podobně je pak osvětlena v reálném životě až příliš častá situace, v níž se sexuální násilníci s potenciálem stát se sportovní hvězdou a odejít díky sportovnímu stipendiu na vysokou netrestají. Respektive jejich postih je nulový, protože jej chrání jednak spoluhráči, jednak trenér, ale i rodina, právníci a mnohdy samotná vysokoškolská instituce.

Více takových

Překvapivě životný, realistický a vtipný počin, jímž je Sweet/Vicious, poukazuje na nutnost tematizace různých světabolů ve fikčních světech. Nabádá své diváctvo k tomu, aby boj s byrokratickými větrnými mlýny nevzdávalo, a vyzývá k lítému boji za spravedlnost. Seriál nás také nutí, abychom vystoupili ze svých komfortních zón a diskutovali o těžkých tématech. Ve výsledku ale hlavně ukazuje, že dívčí solidarita a přátelství nejsou toxické, jak se nás snaží přesvědčit mnoho mediálních obsahů. Můžeme jen doufat, že televizní stanice se v budoucnu uvolí obdobných i jiných příběhů zpracovávat čím dál tím více.

 

Sweet/Vicious

Tvůrce: Jennifer Kaytin Robinson
Scénář: Amanda Lasher
Režie: Todd Biermann
Hrají: Eliza Bennett, Taylor Dearden, Brandon Mychal Smith, Lindsay Chambers, Nick Fink, Daylan McTee, Skyler DAy, Victoria Park
USA, MTV (2016-?), 1. řada, 5 dílů z 10 / 38 min

 

Print Friendly

Autor

Iveta Jansová
Vedoucí TV sekce

Autorka vystudovala magisterský obor kulturální studia, kde se zabývala především zobrazováním žen v mediálních obsazích (zejména v kriminálních seriálech). Nadále rozšiřuje svůj zájem v doktorském stupni studia, kde se v současnosti soustředí na femslash fanouškovské práce. Mimo genderovou tematiku se úzce zajímá i o queer studies, to vše v kontextu popkulturní tvorby.

Počet článků : 25

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru