Zde se nacházíte: 25fps » Český film » Oči vesmíru dokořán

Oči vesmíru dokořán

Oči vesmíru dokořán
RECENZE: Jsem brána (režie: Robin Kašpařík, 2017) – TOMÁŠ KOMÍNEK –

V rámci pátého ročníku festivalu Future Gate právě Českem putuje vzácná novinka domácí filmové science fiction, snímek Jsem brána (2017) podle stejnojmenné povídky Stephena Kinga. Autorem filmu je brněnský režisér Robin Kašpařík, který má za sebou úspěch na světových festivalech s krátkometrážním hororem Seance (2009) a aktuální Kingovou adaptací znovu dokazuje, že s dostatečným nasazením jde vytvořit i zdánlivě nemožné.

Podmínky autorských práv ke Kingově literatuře vyžadovaly zcela neziskový vznik i distribuci filmu, který tak zatím poběží pouze na festivalech. Celou výrobu museli tvůrci pokrývat jen z vlastních prostředků, jak ale na brněnské Future Gate uvedl sám Robin Kašpařík, náročné produkční podmínky zároveň pomohly vyfiltrovat a stmelit skutečný dream team filmu oddaných nadšenců.

Podobně jako originální povídka i film zpracovává mrazivou fantaskní transformaci člověka napadeného zevnitř záhadnou silou, která připomíná infekci. Ta svého nositele postupně přetváří na prostředníka a nástroj mimozemské entity. Robin Kašpařík se drží stejné základní premisy, ovšem na rozdíl od Kingovy předlohy se dle svých vlastních slov chtěl zaměřit především na vyobrazení psychiky a vnímání celého procesu hlavní lidskou postavou.

Ve své patnáctiminutové stopáži může výsledný film působit jako pouhá ochutnávka toho, kam by se celý koncept ještě mohl rozvinout. S ohledem na výrobní podmínky jde ale o působivý výsledek, u kterého mrzí jedině to, že si nemohl dovolit více prostoru a prostředků. Technické provedení, které diváka staví do děje pohledem vlastních očí, zanechává výborný dojem a v budoucnu bude patrně ještě zajímavější sledovat ho ve formátu fulldome pro kopuli planetária, který je momentálně v postprodukci.

I klasický filmový formát ale působí velmi sugestivně a zvláštní efekty z dílny hollywoodského experta Gena Warrena III., dosažené místy kuriózními metodami pomocí mikroskopu, představují naprostou špičku v kvalitě světové úrovně. Svou vlastní kapitolu v technickém ohledu pak představuje způsob samotného natáčení filmu, které pod vedením Robina Kašpaříka a vedoucího kamery Nicolase Bordiera realizoval držitel ceny Thálie v oblasti pantomimy, Radim Vizváry, jako de facto herec a kameraman v jedné osobě – a to navíc individuálně pro oba budoucí formáty filmu.

Snímek Jsem brána už stihl sklidit úspěch na několika festivalech po celém světě a po české premiéře v loňském listopadu v Praze teď objíždí svou první projekční šňůru po České republice v rámci výběru iShorts. Jde o skutečně zajímavý filmový zážitek a cenný příspěvek do stagnující české filmové sci-fi scény. Pokud mě celovečerní polský příspěvek Muž s magickou krabičkou (2017) na letošní Future Gate přiměl k chmurnému zamyšlení nad současným stavem naší filmové science fiction, film Jsem brána mě hned o den později uchlácholil dojmem světla na konci vesmírného tunelu. Poněkud ponuré, ale je tam vidět.

Jsem brána

Režie: Robin Kašpařík
Předloha: Stephen King
Scénář: Robin Kašpařík
Kamera: Nicolas Bordier
Hudba: Vladimír Hirsch, Schloss Tegal
Hrají: Radim Vizváry, Eva Gorčicová
Česká premiéra: 28. 11. 2017

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Příznivec filmu žánrů detektivních, špionážních, vojenských i historických. Nadšenec do téměř všech podžánrů fantastiky. Svého času také student Anglické filologie a Filmové vědy na FF UPOL.

Počet článků : 14

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru