Quick View: Juliana Höschlová
QUICK VIEW (Quick Interview with Visual Artists) – Juliana Höschlová – MARIE MEIXNEROVÁ
Juliana Höschlová
Juliana Höschlová
absolvované školy: Akademie výtvarných umění v Praze, Taipei National University of the Arts, Taipei, Taiwan
absolvované rezidenční pobyty:
2019 – FKSE, Budapešť
2018 – Meet Factory, Praha
2017 – Nástupiště 1–12, Topolčany
2017 – Styria A.I.R., Graz
2017 – Tsin Good Luck studio, Taiwan
2016 – Izolyatsia, Kyjev
získaná stipendia a prestižní ocenění:
Department of Cultural Affairs Taipei City Government (grant)
2010 – Cena NG 333
webové stránky: www.julianahoschlova.com
Jak jste se dostala k umělecké tvorbě?
Kreslila jsem od dětství, ale taky tancovala a zpívala, hrála na hudební nástroj, chodila do skauta a na dramaťák. Nakonec toho bylo všeho moc a tak jsem skončila u výtvarky. Když jsem se po ZŠ hlásila na střední výtvarnou školu, měla jsem jasno, za což jsem hodně vděčná a rodina mne v tom podporovala. Babička tančila v Laterně magice a její maminka byla modistka. Z matčiny strany naše rodina vlastnila cirkus, takže věnovat se nějaké formě umění nebylo nic neobvyklého.
Co považujete za své nejvýznamnější dílo?
Asi video performance z roku 2016 GORGEOUS ATTRACTIVE BLOND YOUNG FUNNY WHITE ELEGANT WOMAN. Zde je krátká ukázka:
Myslím, že se mi tu podařilo posunout způsob kresby, který používám v přísné redukci barvy a lineární kresbě, do performativního přesahu, což není u kresebného média samozřejmě nic nového. Jde o zcela logický a přirozený vývoj. Video ale poukazuje na reálné zhmotnění. Jsou vidět tělesné objemy, nejedná se o žádnou postprodukci. Nadspotřební diktát života je implikován přímo na tělo. Jde o situace průměrné ženy, která pod maskou reklamní mašinerie ztrácí svou identitu a dobrovolně vstupuje do masových systémových konstrukcí.
Jaká vaše práce je z vašeho osobního hlediska pro vaši kariéru klíčová?
Mohla by to být Holka z cirkusu, za kterou jsem v roce 2010 získala již neexistující cenu NG 333. To mi kromě hodně peněz přineslo spíše okolní rozpaky, to je klasika:) Myslím ale, že pro mne osobně je klíčovým dílem WHAT REMAINS z roku 2017: plachta z nasbíraných plastových tašek s rozmytými logy v abstraktní malbu. To odstartovalo moji práci s plasty a zabývání se intenzivně environmentální tématikou, která navazuje na celoživotní zájem o téma člověk ve vtahu ke svému okolí.
Jaký umělec (nebo dílo) je pro vás osobně / pro vaši tvorbu stěžejní?
Leonardo da Vinci
Co je ve vaší tvorbě nejčastěji dezinterpretováno a vadí vám to?
Třeba špatný odkaz na moje webovky.
Na čem právě pracujete?
Konkrétně dokončuji projekt Album for broken buildings, který jsem realizovala na jaře v rámci své rezidence v Budapešti a připravuji se na performance v Brně při příležitosti vydání katalogu Brno Art Open, kde pořádám karaoke koncert pro opuštěnou budovu v centru města na Pekařské ulici (proběhne 8. 8. 2019).
Dlouhodobě se zabývám myšlenkou, jak by měl umělec zaujmout místo v současném plánování budoucnosti, ve které by se dalo žít, jestli je vůbec ještě nějaká šance. A na zachování konceptu naděje, ač utopické.
Můžete na závěr divákům udělit kulturní tip?
Pusťte si ABBU – Dancing Queen a jděte tancovat.
Časopis 25fps je mediálním partnerem festivalu Luhovaný Vincent, v rámci jehož výstavního programu Juliana Höschlová realizovala performanci u pramene Ottovky Cik cak v zemi budeš ctít. Reportáž 25fps z Luhovaného Vincenta zde.