Zde se nacházíte: 25fps » Téma » Domácí hvězdné války

Domácí hvězdné války

TÉMA: Domácí hvězdné války – BARBORA SLEZÁKOVÁ –

Na filmovém plátně mezi sebou svádějí souboj vesmírné rakety poměrně často, ale už jste někdy viděli, aby toustovač sestřelil ruční mixér? Pokud ne, tak nesmíte nechat bez povšimnutí legendární krátkometrážní snímek Hardware Wars, jehož samotný název napovídá, že se jedná o parodii Star Wars George Lucase.

V létě roku 1977 měl v kinech premiéru třetí celovečerní snímek George Lucase1 Star Wars: Epizoda IV – Nová naděje (Star Wars)2 a započal tím sérii Star Wars, která dnes čítá již šest filmů.3 To, co se zpočátku jevilo jako „obyčejné“ sci-fi, se záhy stalo fenoménem, jenž ohromil nejen příznivce zmíněného žánru. Kdybychom brali jako měřítko popularity a povědomí o nějakém filmu skutečnost, kolikrát byl citován a parodován v jiných snímcích, bezpochyby by se právě série Star Wars umístila na předních místech, protože referencí na ni nacházíme nepřeberné množství.4

V dlouhém seznamu odkazů5 zaujímá výjimečné postavení krátkometrážní snímek nazvaný Hardware Wars (Ernio Fosselius, 1978), jenž vznikl krátce po uvedení prvního dílu Star Wars: Nová naděje. Jedná se tedy o vůbec první reflexi Lucasova filmu a následně posloužil jako inspirace pro pozdější parodie Star Wars.6 Třináctiminutový počin, který původně vznikl jako recese několika filmařů, se stal ve Spojených státech legendárním podobně jako celá Lucasova série, a dokonce se Hardware Wars zapsal do historie kinematografie jako nejúspěšnější krátkometrážní film.7 A taková legenda jistě stojí za pozornost.

Tento článek chce představit Hardware Wars ze dvou hledisek. Nejprve si přiblížíme, jak se z recese stává legenda. Je potřeba se zaměřit nejen na okolnosti, které vedly ke vzniku filmu, ale zejména osudy, jež ho provázely po jeho dokončení. V druhé části si rozebereme film samotný a na základě analýzy a komparace si ukážeme, jakým způsobem Hardware Wars parodují film Star Wars: Nová naděje.

Na počátku byl trailer

I když bývají tendence považovat Hardware Wars za studentský film, skutečnost je poněkud jiná. Počátky spadají do roku 1977, kdy se sešel režisér a scenárista Ernie Fosselius8 s producentem a dokumentaristou Michaelem Wiesem9 a během jejich společné debaty se zrodila myšlenka vytvořit film. Jejich prvotní nápad byl natočit trailer ke smyšlenému snímku, později ale začali uvažovat nad nějakým hollywoodským velkofilmem, až se nakonec rozhodli zparodovat snímek Star Wars: Nová naděje,10 jenž se toho roku chystal do kin.

Krátce po uvedení Lucasova filmu začali s realizací svého projektu i dva výše jmenovaní, Fosselius jako režisér a scenárista a Wiese jako kameraman a producent. Natáčení parodie trvalo čtyři dny a probíhalo převážně ve skladišti v San Franciscu.11 Je potřeba připomenout, že v době, kdy vznikly Hardware Wars, mánie ohledně Star Wars ještě zcela nepropukla, a tak ani sami aktéři Fosseliusova filmu neměli příliš ponětí o Lucasově snímku, jejž parodovali.

Plánovaný rozpočet Hardware Wars byl pouhých pět tisíc dolarů, přičemž tvůrci se po složitém shánění k této částce dostali až díky přispění přítele Laurela Polanicka, který pak na filmu spolupracoval jako tvůrce kostýmů.12 Oproti původním záměrům byl při natáčení rozpočet překročen o tři tisíce dolarů, čímž se tvůrci dostali do finančních potíží. A i když před realizací parodie neuvažovali nad tím, že by ji někde promítali, nyní se pokus snímek dostat do distribuce jevil jako východisko pro splacení dluhu.

Určitá zvědavost zároveň vedla tvůrce k tomu, ukázat svůj snímek Georgeovi Lucasovi, což se jim nakonec povedlo prostřednictvím jejich kamaráda, tesaře, který pracoval u Lucase v domě.13 Ten Hardware Wars označil za roztomilý počin14 a prostřednictvím své asistentky Jane Bay zařídil jeho tvůrcům setkání s tehdejším šéfem studia 20th Century Fox Alanem Jaddem Jr., jenž produkoval i Star Wars: Nová naděje.15 Schůze se ale příliš nevyvedla a snímek byl šéfem studia odmítnut.

Wiese, zklamán neúspěchem, se poté obrátil na distribuční společnost Pyramid Films, jež se zaměřovala na filmy o zdraví a vzdělávaní a která dříve distribuovala některé jeho práce.16 Spolupráce s ní se ukázala jako velice úspěšná, a tak Hardware Wars začaly své zdařilé tažení. Parodie byla zařazena mezi vzdělávací filmy, díky čemuž byla promítaná na nejrůznějších místech, jako jsou školy nebo kostely, a používána jako příklad parodických postupů ve výuce. Prostřednictvím této distribuce mimo kina se film snadno rozšířil, a tak se dostal do podvědomí mnoha diváků. Zároveň s rostoucí oblíbeností Star Wars: Nová naděje se zvětšoval i zájem o Hardware Wars. Úspěchy pak podtrhla mnohá ocenění, která získal Fosseliusův snímek na nejrůznějších filmových festivalech.17

Není překvapením, že tvůrci úspěšné parodie dostali nabídku, aby svůj krátkometrážní výtvor rozvedli do délky celovečerního snímku. Fosselius i Wiese takový návrh ale odmítli, protože zastávali názor, že vytvořením dlouhometrážní verze by se vytratil vtip.18 Celovečerní parodii Star Wars pak o něco později natočil Mel Brooks a je patrné, že ve svém filmu Vesmírná tělesa (Spaceballs, 1987) značně čerpá z nápadů obsažených v Hardware Wars.

Všechna sláva ale netrvá věčně, a tak se postupný pokles zájmu o Star Wars projevil i u Hardware Wars, až nakonec byla parodie téměř zapomenuta. Ke změně došlo v roce 1997, kdy se rozhodl George Lucas vydat speciální edici Star Wars s nově upravenými digitálními triky a mánie ohledně Lukea Skywalkera a ostatních začala nanovo. Toho se chytil i Michael Wiese a Hardware Wars podrobil rovněž digitální úpravě. S touto modifikací ale nesouhlasil Ernie Fosselius, a tak nové vydání na VHS bylo opatřeno poznámkou „neschváleno Erniem“. Zpětně se i Wiese přiklonil k jeho názoru, že digitální úpravou Hardware Wars ztratily své původní kouzlo.19

V roce 2008 při příležitosti třicátého výročí vzniku parodie připravili společně FosseliusWiese speciální vydání Hardware Wars na DVD. Vedle filmu v původní nedigitální úpravě obsahuje disk mnoho bonusů jako režisérův komentář k filmu, vystřižené scény nebo materiály týkající se natáčení.20

Hardware Wars se díky distribuci společností Pyramid Films dostaly do povědomí mnoha diváků, a tak mají mnozí na internetových diskuzích tento film spojený právě s projekcí například ve škole. Tato situace se týká především Spojených států. U nás byla situace poněkud jiná – naše prostředí tento fenomén poněkud minul. Tuto mou domněnku potvrzuje i skutečnost, že na nejrozšířenější české filmové databází CSFD (www.csfd.cz) nenaleznete žádnou zmínku o Hardware Wars ani o režisérovi Erniem Fosseliusovi.

Věřím ale, že i přesto si parodie našla cestu k mnohým filmovým fanouškům Star Wars. Po přiblížení okolností týkající se natáčení a distribuce se v následující části zaměříme na obsah snímku a jeho parodické postupy.

Vzhůru do vesmíru, ale pozor na žehličky

Hardware Wars je stylizován podobně jako například parodie Closet Cases of the Nerd Kind (r.: Corey Burton, 1980) do podoby filmového traileru, ve kterém je „naznačen odklon od standardní filmové formy a odhalen jeho parodický diskurz.21 Obecně má upoutávka představovat pomyslnou vizitku snímku, měla by diváka na první pohled zaujmout a upoutat jeho pozornost. Jde o sestřih nejpůsobivějších scén z filmu, doplněný výraznou hudbou, kterou si divák dává do spojitosti s daným dílem, a nezbytný je i hlas vypravěče, který se snaží publikum přesvědčit o nutnosti snímek vidět. Podobnou strukturu má i Hardware Wars, i když v jeho případě se jedná o poměrně dlouhou upoutávku v délce třinácti minut, což podmiňuje skutečnost, že místo sestřihu scén se drží narativní linie Star Wars: Nová naděje.

Prvním výrazným prvkem, který na začátku Hardware Wars zaujme, je vzletná hudba, jež se několikrát během celé parodie opakuje. Podobně jako se John Williams při skládání hudby ke Star Wars: Nová naděje nechal inspirovat romantickou hudbou osmnáctého století, a to zejména v ústřední melodii, v Hardware Wars zaznívá známá píseň z tohoto období, Jízda valkýr z opery Valkýra (Die Walküre), již složil Richard Wagner.22 Píseň se vyznačuje razancí a velkolepostí, čímž dodává filmu téměř až mýtický charakter.

Patetičnost hudby pak ještě podtrhuje druhý výrazný prvek zvukové složky, hluboký hlas vypravěče seznamující nás s dobrodružstvím Flukea Starbuckera. Hlas patří Paulu Freesovi, jedinému profesionálnímu herci v Hardware Wars.23 Jeho zvolení bylo záměrné, protože namluvil i originální trailer ke Star Wars: Nová naděje.24 Poutavě hovoří o jedinečném dobrodružství, které nám Hardware Wars nabízí.

Ze zvukové složky přesuneme nyní naši pozornost na parodické postupy použité v Hardware Wars. Film začíná konvenčním záběrem na logo studia. Sice v úvodním záběru vidíme známý monolit s nápisem 20th Century Fox, avšak v poněkud pozměněné podobě, protože namísto Fox je dole napsáno Foss, což nepochybně odkazuje ke jménu režiséra Fosseliuse.25 Po této parodické hříčce začíná samotný příběh, uvozený titulky.

George Lucas zobrazil v sérii Star Wars zcela jedinečný a specifický svět, jenž podléhá vlastním pravidlům a zákonům. Na začátku Star Wars: Nová naděje se tedy setkáváme s poměrně podrobnými inicializačními titulky, které nás seznamují s okolnostmi týkajícími se příběhu a jež jej zasazují do kontextu světa Star Wars. Naproti tomu Hardware Wars zcela rezignuje na tuto jedinečnost a prostřednictvím nadsázky nás do děje uvádí zcela vágním oznámením: „Mezitím… v jiné části galaxie, později téhož dne...“

Hardware Wars se ve vesmíru nepohybují různá hypermoderní intergalaktická plavidla, ale zcela obyčejné přístroje známé z domácnosti, jako topinkovač, ruční mixér nebo kazeťák; Hardware Wars, jak implikuje název, to je skutečná válka přístrojů.

Po působivém průletu žehličky a souboji mezi topinkovačem a ručním mixérem se dostáváme k představení hrdinů prostřednictvím záběru na aktéra doplněného o jméno konkrétní postavy. Jména všech vychází ze jmen hrdinů Lucasova snímku, jsou však lehce pozměněná; většinou tak, aby se původním jménům foneticky podobala. Tak se například setkáváme namísto s Lukem Skywalkerem s Flukem Starbuckerem (Scott Mathews), s mladíkem v blonďaté paruce, z Hana Sola se stal Ham Salad (Bob Knickerbocker) a Darth Vader se proměnil na Darph Nadera (Ernie Fosselius).

Některé postavy vedle pozměnění jména prošly i výraznou vizuální proměnou. Robot 4-Q-2 (Frank Robertson), ve Star Wars: Nová naděje známý jako See Threepio (C3PO), je Plecháč, jenž ve filmu Čaroděj ze země Oz (The Wizard of Oz, r.: Victor Fleming, King Vidos, Richard Thorpe, Mervyn LeRoy, 1939) doprovázel Dorotku na cestě za Zlou čarodějnicí Západu, a jeho kamarád Artie Deco, v originále Artoo-Detoo (R2D2), si „zahrál“ starý vysavač. Žvejkala ze Star Wars: Nová naděje nahradila jedna z postaviček ze seriálu Sezame, otevři se (Sesame Street, r.: Dean Gordon, John Dilworth, Stan Lathan, 1969–????),26 jíž v Hardware Wars říkají Wookiee Monster.

Dochází i k proměnám některých atributů spojovaných s jistými postavami ze Star Wars: Nová naděje. Darph Nader, jediná záporná osoba v Hardware Wars, nemá na hlavě helmu, ale svářečskou kuklu, kvůli které namísto toho, jak mluví, slyšíme jen nějaké neurčité zvuky, jež vydává, a tak ve filmu vlastně nepromluví. Jde samozřejmě o reakci na Vaderův oblek s podporou života (zpod kterého se neustále ozývalo „těžké oddechování“ a jenž rovněž deformoval lordův hlas.)

Princezna Anne-Droid (Cindy Furgatch), ve Star Wars: Nová naděje Leia Organa, má na hlavě namísto stočených pletených copů po stranách zapletené pečivo27 a dalo by se říci, že je doslova k nakousnutí − Wookiee Monster skutečně v jedné scéně neodolá pokušení a zakousne se do pletýnek na její hlavě.

Po narativní stránce si tvůrci Hardware Wars vybrali několik základních scén ze Star Wars: Nová naděje tak, aby byla zachována linie příběhu. Roboti 4-Q-2 a Artie Deco se dostanou z vesmírné rakety (z kazeťáku) na planetu, kde je nalezne mladík Fluke Starbucker. Podaří se mu odhalit tajnou zprávu, kterou dala do Artieho Deca princezna Anne-Droid a ve které prosí Augieho „Ben“ Doggieho o záchranu.

Fluke se za ní tedy vypraví a zprávu mu předá. Augie „Ben“ Doggie, jeden z posledních příslušníků červenookých rytířů, mladíkovi předá světelný meč, který patřil jeho otci. S výbornou nadsázkou je známá rekvizita ze Star Wars: Nová nadějeHardware Wars pojata zcela přízemně jako obyčejná baterka. Fluke s obrovským nadšením přijímá tuto „výjimečnou“ relikvii a ustoupí v této scéně do přítmí, aby vynikl kužel světla vycházející z baterky, respektive světelného meče.

Augie s Flukem poté zamíří do baru, aby si najali pilota, který by se s nimi vydal na záchranu princezny. Na rozdíl od baru plného nejrůznějších mimozemských existencí v Star Wars: Nová naděje se hlavní hrdinové dostávají do podniku, který je sice taktéž plný podivných existencí, avšak zcela pozemského původu, jako flákači a opilci. Mezi nimi nachází pilota Hama Salada i s jeho přítelem Wookiee Monstrem a společně se vydávají na záchrannou misi.

Mezi tím, co Fluke a ostatní musejí ve vesmíru svádět souboj s policejní žehličkou, Darph Nader vydírá na své vesmírné stanici princeznu a záměrně přitom zničí mírumilovnou planetu v podobě basketbalového míče. Ve Star Wars: Nová naděje se u Bena (Obi-Wan) Kenobiho po této destrukci projeví pocit nevolnosti spojený se smrtí milionu nevinných životů. I Augiemu „Ben“ Doggiemu v Hardware Wars se udělá nevolno, Fluke se na něj obrátí a zeptá se: „Cítil jsi obrovské narušení síly, jak miliony hlasů v hrůze vykřiklo a náhle umlklo?“ Augie bez zájmu odpoví: „Ne, jen mě rozbolela hlava.“

Příběh pokračuje dál a naši hrdinové se dostanou na vesmírnou stanici. Zatímco Ham Salad, Wookiee Monster a Fluke zachraňují princeznu a musí bojovat s útočícími pračkami, Augie pátrá po vysílači paprsků, ale místo něj najde kreslenou postavičku jedoucí na traktoru. Jedná se o další z mnoha slovních hříček, protože Tractor Beam může být chápan jako „tažný paprsek“, ale i jako „traktor Beam“. Dvojí význam tak dává možnost zcela převrátit divákovo očekávání.

Našim hrdinům se nakonec i s princeznou podaří dostat z vesmírné stanice, zůstane tam pouze Augie, který právě bojuje s Darph Naderem a odmítá s nimi odejít − s jistým výrazem pohrdání vůči nim. Střihem se poté dostáváme na schůzi, kde je v super rychlosti představen plán na zničení obávané stanice, následuje záběr na Flukea letícího ji zničit, doprovázený hlasem Augieho: „Věř svým pocitům,“ a tím jeho dobrodružství „končí“. Hardware Wars tedy skončí v gradujícím okamžiku, jak se na správný trailer sluší. Vše pak ještě uzavírá směrem k horizontu ubíhající text: „Ať tě provází fraška“.

V závěru Hardware Wars zaznívají, respektive se objevují, dvě známé promluvy ze Star Wars: Nová naděje, i když v případě té druhé se jedná o drobnou přeměnu, záměnou dvou, takřka homonymních anglických slov force (síla) za farce (fraška).

Na konci stojí ještě za pozornost závěrečné titulky. Stejně jako se na začátku objevuje parodický diskurz v logu studia, tak ani konec nezůstal bez povšimnutí. Jako ironickou narážku na texty v titulcích se můžeme dočíst, že Hardware Wars bylo „natočeno ve vesmíru“ a „během natáčení nebylo zabito žádné zvíře“.

Zábava zaručena

I když Hardware Wars má „pouhých“ třináct minut, je doslova nabitý nápady a vtipem. Záměrem tohoto textu nebylo nabídnout jejich kompletní výčet, ale přiblížit některé z nich a na nich demonstrovat možnosti parodické proměny známého filmu Star Wars: Nová naděje, což, jak doufám, se alespoň z části povedlo. A pokud vás to zaujalo, není nic snazšího než se na Hardware Wars podívat, protože jsou na internetu volně ke zhlédnutí.28

Závěrem ještě jednu poznámku: Hardware Wars lze doporučit jak fanouškům, tak i odpůrcům Star Wars, protože věřím, že každý si v nich pro pobavení něco najde, a jak říká vypravěč, u Hardware Warsse budete smát, až budete brečet“.

Použitá literatura:

CALHOUN, Bob. „Hardware Wars“: The Movie, the Legend, the Household Appliances. Salon [online]. 2002 [cit. 2010-02-16]. Dostupný z WWW: <http://www.salon.com/ent/movies/feature/2002/05/21/hardware_wars/>.

HARRIES, Dan. Film Parody. London: BFI Publishing, 2000. s. 21.

YOUNG, Clive. Homemade Hollywood: Fans Behind Camera. New York: Continuum, 2008. Dostupný z WWW: <http://cdn.shopify.com/s/files/1/0010/8802/files/Hardware_Wars_chapter.pdf>.

Oficiální stránky:

http://www.hardwarewarsdvd.com

1 Jeho prvním celovečerním snímkem byl THX 1138 (1971) následovaný filmem Americké graffiti (American Graffiti, 1973).

2 Dále jen Star Wars: Nová naděje.

3 Podle data vzniku: Star Wars: Epizoda IV – Nová naděje (Star Wars, r.: George Lucas, 1977), Star Wars: Epizoda V – Impérium vrací úder (Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back, r.: Irvin Kershner, 1980), Star Wars: Epizoda VI – Návrat Jediho (Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi, r.: Richard Marquand, 1983), Star Wars: Epizoda I – Skrytá hrozba (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace, r.: George Lucas, 1999), Star Wars: Epizoda II – Klony útočí (Star Wars: Episode II – Attack of the Clones, r.: George Lucas, 2002) a Star Wars: Epizoda III – Pomsta Sithů (Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith, r.: George Lucas, 2005).

4 V nejrůznějších filmech a seriálech zaznívají známé fráze jako „Ať tě provází síla / May the force be with you“ (např. v seriálu Simpsonovi v díle nazvaném Marge versus jednokolejka). Opakují se hudební motivy ze Star Wars (v Simpsonových v epizodě Zrodila se hvězda zazní píseň spojená s postavou Darth Vadera). Objevují se pro sérii charakteristické rekvizity (v seriálu Futurama v díle Bender Gets Made policisté mají světelné meče). Samotné fanouškovství týkající se Star Wars se přenáší i do filmového, respektive seriálového světa a setkáváme se s propagačními předměty, jako je plakát k Lucasově filmu (Matrix, r.: Andy a Lana Wachowski, 1999) či povlečení s hlavními představiteli série (v seriálu Machři a šprti). Vedle opakujících se vybraných prvků jsou i snímky a seriály, které působí uceleněji, protože nepřebírají jeden konkrétní motiv, ale vycházejí z narativu o Luku Skywalkerovi a zpravidla ho parodují. Jako typické příklady můžeme uvést snímek Vesmírná tělesa (Spaceballs, r.: Mel Brooks, 1987) nebo epizodu ze seriálu Family Guy nazvanou Blue Harvest.

5 V případě zájmu o podrobnější výčet doporučuji podívat se na filmovou databázi imdb.com, např. k prvnímu filmu Star Wars: Nová naděje najdete poměrně ucelený seznam referencí na http://www.imdb.com/title/tt0076759/movieconnections.

6 Například asi nejznámější Vesmírná tělesa Mela Brookse značně vychází z Hardware Wars. <CALHOUN, Bob. „Hardware Wars“: The Movie, the Legend, the Household Appliances. Salon [online]. 2002 [cit. 2010-02-16]. Dostupný z WWW: <http://www.salon.com/ent/movies/feature/2002/05/21/hardware_wars/>.>

7 Rozpočet Hardware Wars byl 8 000 dolarů a už s koncem roku 1978 vydělali tvůrci přes 500 000 dolarů. Hranici 800 000 dolarů překročili v roce 1983, kdy byl uveden třetí díl Star Wars. < YOUNG, Clive. Homemade Hollywood: Fans Behind Camera. New York: Continuum, 2008. Dostupný z WWW: <http://cdn.shopify.com/s/files/1/0010/8802/files/Hardware_Wars_chapter.pdf>. s. 71.>

8 Ernio Fosselius začínal jako animátor v seriálu Sezame, otevři se (Sesame Street, r.: Dean Gordon, John Dilworth, Stan Lathan, 1969–????). Mezi tím začal pracovat na svých krátkých satirických filmech, např. z roku 1976 pochází snímek The Hindenburger, ve kterém létající cheeseburger prolétne plameny nad New Jersey. Ke svým filmům psal scénáře, režíroval a občas si v nich i zahrál. Později vyšlo DVD nazvané The Hindenburger and Other Disasterous Shorts. Úspěchu dosáhl v roce 1978, kdy spolu Michaelem Wiesem natočili parodii Star Wars: Nová naděje nazvanou Hardware Wars. O několik let později se opět vrátil k satirickému žánru a vytvořil parodii Porklips Now (1980), kde si vzal tentokrát na paškál snímek Francise Forda Coppoly Apokalypsa (Apocalypse Now, 1979). Fosselius u filmu zůstal ale pouze jako herec a scenárista. Paradoxem je, že byl později přizván k natáčení dalších dílů série Star Wars. Podílel se na zvukové stránce, a to konkrétně ve filmu Star Wars: Návrat Jediho, kde vedle podílu hudby vytvořil vzlykot Rancora, a pak v Star Wars: Klony útočí vytvořil zvuky spojené s postavou Poggla Nižšího. <Zdroj: http://www.hardwarewarsdvd.com/>

9 Michael Wiese se věnoval především dokumentární tvorbě. Z jeho filmografie zmiňme například snímky Radiance: The Experience of Light, ve kterém se spolu s Dorothy Fadiman zajímal o záři kolem svatých v umění, nebo Dolphin, v němž WieseHardym Jonesem úplně poprvé zachytili interakci mezi člověkem a delfínem na otevřeném moři. Nebo psychedelický film Beauty, jenž má diváky údajně uvést do tranzu < YOUNG, Clive. Homemade Hollywood: Fans Behind Camera. New York: Continuum, 2008. Dostupný z WWW: <http://cdn.shopify.com/s/files/1/0010/8802/files/Hardware_Wars_chapter.pdf>. s. 65.>

10 YOUNG, Clive. Ibid. s. 65.

11 YOUNG, Clive. Ibid. s. 67.

12 YOUNG, Clive. Ibid. s. 66.

13 YOUNG, Clive. Ibid. s. 69.

14 Zadostiučinění se tvůrci Hardware Wars dočkali o pár let později, kdy George Lucas v britském televizním pořadu The Big Breakfast během představování Star Wars: Skrytá hrozba řekl, že Hardware Wars je jeho oblíbená parodie Star Wars. <YOUNG, Clive. Ibid. s. 77.>

15 YOUNG, Clive. Ibid., s. 69.

16 Pyramid Films vedle Hardware Wars produkovala i jiné krátké parodie, např. Closet Cases of the Nerd Kind (r.: Corey Burton, 1980) – parodii Spielbergova filmu Blízká setkání třetího druhu (Close Encounters of the Third Kind, 1977) nebo Porklips Now (Ernio Fosselius, 1980) – parodii Apokalypsy (Apocalypse Now, r.: F. F. Coppola, 1979). <HARRIES, Dan. Film Parody. London : BFI Publishing, 2000. s. 103.>

17 YOUNG, Clive. Ibid. s. 70.

18 CALHOUN, Bob. Ibid.

19 CALHOUN, Bob. Ibid.

20 http://www.hardwarewarsdvd.com/

21 HARRIES, Dan. Ibid. s. 113.

22 Stejnou píseň použil Fosselius i ve svém dalším filmu Porklips Now, i když v tomto případě byla zvolena z toho důvodu, že zaznívá ve snímku Apokalypsa, který byl předmětem zmíněné Fosseliusovy parodie.

23 Fosselius přizval ke spolupráci své známé a pro většinu z nich představuje výstup v Hardware Wars jedinou roli před kamerou. <YOUNG, Clive. Ibid. s. 66>

24 YOUNG, Clive. Ibis. s. 68.

25 Poměrně konvenční záležitost, jako je zobrazení loga studia, ani nebývá považována za součást samotného filmu. Nicméně podobné pohrávání si s logem studia nacházíme i na začátku jiných parodií, např. Ples upírů (Fearless Vampire Killers, r.: Roman Polanski, 1967).

26 Fosselius začínal jako animátor v seriálu Sezame, otevři se. <Zdroj: http://www.hardwarewarsdvd.com/>

27 HARRIES, Dan. Ibid. s. 64.

28 Film je rozdělen do dvou částí, první najdete na http://www.youtube.com/watch?v=I7p96aiE32k a druhou na http://www.youtube.com/watch?v=9UVVBctvylU&feature=related.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 34

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru