Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » Press Start to Begin [Vol.2]: IDDQD

Press Start to Begin [Vol.2]: IDDQD

REPORTÁŽ: Press Start Vol 2. – LUKÁŠ BARTÁK, ALEŠ WALTER –

V pražském kině Bio Oko se 12. ledna odehrálo druhé setkání z cyklu přednášek o počítačových hrách – Press Start. Tentokrát se pohled organizátorů upřel na aktuálně nejpopulárnější herní žánr, tedy střílečky z pohledu vlastní osoby, známé též jako FPS (first-person shooter).

Filmový časopis 25fps již dříve přinesl reportáž z prvního Press Startu, který byl věnován žánru adventur. Tehdy se snadno mohlo stát, že herním průmyslem nepolíbení nemuseli vůbec tušit, o co se jedná, natož aby dokázali vyjmenovat některé zásadní tituly. Adventury totiž minimálně poslední dekádu ustoupily do pozadí a uvolnily místo jiným žánrům, např. právě FPS střílečkám, kterým byla akce Press Star to Begin [Vol.2]: IDDQD zasvěcena. Na rozdíl od adventur si tedy troufáme tvrdit, že slova jako DOOM či Wolfenstein už někdy slyšel každý.

O popularitě FPS akcí jednoznačně svědčí i téměř vyprodaný sál. Dle informací z twitteru organizátora Pavla Dobrovského na druhý Press Start zavítalo cca 200 návštěvníků.

“Zatímco v adventurách se chodí, v FPSkách se střílí”

                                                                  — J. Modrák

Prvním bodem programu byla přednáška Jana Modráka, herního odborníka a bývalého šéfredaktora legendárního časopisu Score. Jan Modrák, hráčům známý také pod přezdívkou Bludr, se pokusil o trochu odlišnější a uvolněnější pojetí prezentace než jeho kolega v předchozím “adventurním” setkání. Důvodem byl fakt, že velká část hostů byla především filmovými diváky bez detailnějšího povědomí o světě her – tedy přinejlepším poučenými laiky. Na druhou stranu filmovým fanouškům není třeba křivdit, protože úvodní otázku testující základní přehled v FPS hrách nedokázalo zodpovědět pouze pět přiznaných diváků. Jan Modrák nás provedl historií celého žánru od naprostých prvotin přes zásadní tituly, jako jsou Wolfenstein či Doom, až po aktuální FPS hry. Průřez FPS hrami byl doplněn o videoukázky důležitých žánrových milníků. Myslíme, že i pro herní znalce bylo fascinující sledovat záběry z klasických her promítané na filmové plátno a znalcům filmovým byl tak svět her přiblížen přirozenou formou. Pro Jana Modráka to byla (dle jeho vlastních slov) první přednáška tohoto typu a (dle našich vlastních slov) ji zvládl výborně. Jsme přesvědčeni, že byla skvěle stravitelná i pro herní laiky, a to díky nadhledu a humoru, který je ostatně herním recenzentům vlastní.

Druhou část programu tvořil živý gaučový rozhovor s vývojářem Bohemia Interactive Martinem Vaněm, který přišel pohovořit o velmi očekávaném titulu Arma III. Tento blok začínal unikátní světovou premiérou desetiminutového videa přímo ze hry, které bylo nahráváno na výkonných počítačích z NASA. Diváci měli možnost nahlédnout do obrovského světa jedné z nejdokonalejších “simulací války”. Ne nadarmo tento herní engine oficiálně využívají skutečné armády celého světa k simulaci standardních vojenských situací. Za zmínku stojí fakt, že ač se celý večer točil okolo žánru stříleček, v tomto videu úmyslně nepadl jediný výstřel. Martin Vaňo po projekci pohovořil o pozadí vývoje, např. o sběru dat přímo na ostrově Zakynthos, kde se Arma III odehrává. Rozhovor rozhodně nepostrádal spád a vtip, na druhou stranu je třeba říci, že místy až moc působil jako několikrát nazkoušený sled otázek a odpovědí.

Ještě se vrátíme k onomu unikátním videu. To, ač nahrávané na vyspělých strojích z NASA, se opravdu nedalo označit za plynulé. Časopis 25fps odhadl ukázku na slabých 14fps, a to ještě v těch světlejších momentech. Ovšem, abychom nekřivdili, po promítání bylo jasně řečeno, že se jednalo o vývojovou a nikoliv finální verzi hry. Hru tedy pravděpodobně spustíme i na běžných herních PC. Nechme se překvapit.

Martin Vaňo promlouvá o připravované hře Arma III

Závěrečným bodem programu byl rozbor FPS žánru v podání filmového odborníka Zdeňka Blahy. Přednáška o vlivu FPS her na filmový průmysl a vice versa byla až nečekaně poutavá, a to i přesto, že se v poslední části věnovala v podstatě jen snímku Cloverfield. Videí z tohoto spíše průměrného titulu bylo možná až přehnaně moc. Fascinující byla ukázka jednoho z prvních filmových použití subjektivního pohledu. Scéna pochází ze snímku Dark Passage natočeného již v roce 1947 s Humphrey Bogartem v hlavní roli. Oproti tomu známá FPS scéna z jinak nepovedeného filmového Dooma byla vzhledem k náplni večera očekávatelná. Přednáška končila vyhlídkou na připravovaný film Bena Afflecka, který by měl být z pohledu první osoby natočený kompletně.

Akce se zúčastnila řada českých “herních celebrit” a následná afterparty v prostoru kina se dle našich informací slušně protáhla. Kdo chtěl, mohl pohovořit s vývojáři či recenzenty. Jen na Alžbětu Trojanovou, moderátorku herního pořadu Re-Play, jste si pochopitelně museli vyčkat frontu.

Co nás ovšem na celém večeru docela zklamalo, byl zvuk. Především první a poslední část byla občas silně nesrozumitelná a mikrofon dokonce několikrát vypadl úplně. Až na problémy s ozvučením ovšem Press Start Vol. 2 hodnotíme jednoznačně kladně a vzdáváme hold organizátorům, že se do takovéto ojedinělé akce v našich končinách vůbec pustili. Téma příštího setkání nám zatím neprozradili, zato však přislíbili účast zahraničních hostů. Tak tedy “Live long and prosper!”

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Profilový obrázek
Počet článků : 2

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru