Zde se nacházíte: 25fps » Český film » Tam na konečné

Tam na konečné

Tam na konečné
RECENZE: DVD Tam na konečné (režie: Ján Kadár – Elmar Klos, 1957) – VERONIKA ZÝKOVÁ –

Jak ten čas letí… Je to už téměř tři roky, co jsme se věnovali tvorbě Ludvíka Aškenazyho, a dokonce více než tři roky od okamžiku, kdy vyšel první disk speciální kolekce NFA a Filmexportu. Po luxusně vybavené Marijce nevěrnici přišla odmlka, ale rok 2013 přinesl zajímavé ediční počiny. V lednu vyšel katalog + 3DVD Český animovaný film 1925–1945 (vyd. NFA) a v květnu přišlo na řadu 3DVD Pod značkou Baťa (Filmexport a NFA). Příznivci kvalitní hrané celovečerní tvorby ve slušivém balení se dočkali v prosinci – Tam na konečné (1957) dvojice Kadár – Klos patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co československá kinematografie 50. let nabídla. O filmu samotném se nebudu rozepisovat, ve svém článku se mu detailně věnovala Simona Kasalová, proto přejdu rovnou k vybavení samotného DVD.

Bonusové filmy

Prvním ze dvou bonusových filmů je Dobrodružství s nahým klukem, krátký snímek Jana Moravce z roku 1964 podle povídky Jaroslava Haška. Anekdota s prvky podobenství zaujme spíš než humorem svou mrazivostí a nadčasovostí. Výchozí situace (do tramvaje nastoupí nahý malý chlapec) se záhy vyhrocuje do absurdity v podobě přemrštěného a bláznivého jednání cestujících. Dělník klusající s naloženým kolečkem před tramvají a zdánlivě neřešitelná situace, kdy předpisy o zapeklité situaci mlčí, můžou posloužit jako metafory pro tehdejší, ale i dnešní dobu. Ve snímku se objevila řada známých tváří, mj. Eman Fiala, Bohumil Šmída, Stanislav Hájek a Václav Trégl, a nejen kvůli nim stojí tento originální film za pozornost.

Ne tak zajímavý je dokumentární film studenta 2. ročníku FAMU Pavla Mertla – Než začne den (1959). Ten dává na ploše šesti minut nahlédnout na dobovou podobu některých míst Prahy, shon a míjení autobusů, tramvají, trolejbusů… a lidí. Záběry doprovází chvílemi zbytečně dramatická hudba a předvídatelný komentář („Je to stejné každého rána: svačina, montérky, stupátko tramvaje.“).

Komentáře

Trojice komentářů k filmu zasazuje Tam na konečné do dobového kontextu.
Ivan Klimeš (NFA) hovoří na místě, kde probíhalo natáčení, o tématech filmu a dramaturgii druhé poloviny 50. let a postihuje, jakým směrem se tvorba tandemu od Únosu přes Hudbu z Marsu ubírala dále.
Václav Macek (VŠMU) upozorňuje na kompozici Jiřího Srnky a vůbec hudbu jako součást zvukové složky díla, práci s hloubkou ostrosti a další postupy předznamenávající novou vlnu, stejně tak poetické, impresionistické nálady a satiru na systém. Macek i Klimeš upozorňují na náznak, nicméně nesmírně silný, že manžel zdravotní sestry Maruny (Jana Dítětová) je ve vězení neprávem, a film tak přibližuje i osud manželky politického vězně.
Elmar Klos ml. připojuje mimo jiné vzpomínku na Ludvíka Aškenazyho a přibližuje hledání vhodného domu, kde se snímek – natočený v reálech, nikoli tradičně v ateliéru – odehrával.

DVD je vybaveno českými titulky pro neslyšící a anglickými titulky, a to nejen v případě filmu, ale také komentářů a bonusových filmů. Vzhledem k jinak povedené výbavě zamrzí pouze fakt, že oproti Marijce nejsou k dispozici dobové recenze a další materiály.

Digipack

Stejně jako v případě Marijky nevěrnice je grafická podoba samotného DVD i digipacku řešena zdařile (viz foto níže). Českou verzi textů doplňují opět drobnějším písmem anglické překlady. Do digipacku je vložena brožura s biografiemi Aškenazyho, Kadára a Klose. Její součástí jsou rovněž dvě kratší studie Ivana Klimeše o Tam na konečné (autor píše o proměnách barrandovské dramaturgie, zmiňuje rovněž lyrický a zároveň ponurý tón filmu) a Dobrodružství s nahým klukem (ve stejném roce vznikla Juráčkova Postava k podpírání a podle autora „oba filmy pracují s absurditou, oba jsou silně  metaforickou výpovědí“). To vše doplňuje několik výňatků z dobových recenzí, které prozrazují kladné přijetí snímku.

Doufám, že se rozestupy mezi tituly v této společné edici budou zkracovat a  Tonka Šibenice (1930) Karla Antona vyjde v dohledné době. A jsem hodně zvědavá, které tituly budou následovat…

Tam na konečné

Režie: Ján Kadár, Elmar Klos
Scénář: Ludvík Aškenazy
Kamera: Rudolf Stahl ml.
Střih: Josef Dobřichovský
Hudba: Zdeněk Liška
Hrají: Eva Očenášková (Olina), Vladimír Ráž (Martinec), Martin Růžek (Pešta), Karla Svobdová (Hanička), Jana Dítětová (Maruna), Marie Brožová (Kovandová), Vladimír Hlavatý (Kovanda), Anna Mešlíková (babička Malá), Josef Kemr (Brzobohatý) a další
Československo, 1957, 98 min.
Premiéra: 20. 12. 1957
Film byl natočen na filmový materiál 35 mm, formát 1:1,37

DVD Tam na konečné

bonusy: komentáře – Ivan Klimeš (8 min.), Václav Macek (11 min.), Elmar Klos ml. (13 min.)
bonusové filmy: Dobrodružství s nahým klukem (režie Jan Moravec, 22 min., čb, 1964), Než začne den (režie Pavel Mertl, 6 min., čb, 1959)
Obraz: černobílý PAL DVD9 4:3
Zvuk: Dolby Digital 2.0 česky
Titulky: anglické, české pro neslyšící

Vydal Filmexport 18. 12. 2013
Cena: 149 Kč

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Veronika Zýková
Editorka, garantka rubriky Český film

Zajímají mě méně probádané či neprobádané oblasti československé kinematografie, nerealizované scénáře, krimi inscenace Čs. televize 60. a 70. let, současný český film, současné britské TV seriály a série (opět zejména krimi), videohry (především adventury), české i světové komiksy a další oblasti a témata. To vše střídavě, průběžně, současně, jak to přichází, odchází a navrací se ke mně...

Počet článků : 263

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru