Zde se nacházíte: 25fps » Český film » Otrávené světlo v melancholickém rytmu elektronické hudby

Otrávené světlo v melancholickém rytmu elektronické hudby

Otrávené světlo v melancholickém rytmu elektronické hudby
ROZHOVOR s autorem soundtracku k filmu Otrávené světlo Tomášem Martínkem – VERONIKA JANČOVÁ –

TMA (aka Tomáš Martínek) je český hudebník, producent, DJ a multimediální programátor. Jedním z jeho posledních projektů je soundtrack k němému filmu Karla Lamače a Jana Stanislava Kolára Otrávené světlo z roku 1921. V rozhovoru se mimo jiné dozvíte, jak moc se různí improvizované performance od skládání hudby k němému filmu.

Otrávené světlo je projekt Národního filmového archivu, který film digitalizuje a připravuje jeho vydání na DVD. Jak jsi se k projektu dostal? Co tě na něm nejvíce oslovilo? Co pro tebe byla největší výzva?
K filmu jsem se dostal skrze Martina Kosa (tímto ho zdravím, ahoj Martine!). Minulý rok jsem vystupoval na jeho filmovém festivalu Ahoj Kino! v Lomnici nad Popelkou. Vzájemně jsme si padli do oka a hned po koncertě jsme se dali do řeči. Pár měsíců poté mě oslovil s nabídkou spolupráce na filmu.

Na projektu mě nejvíce oslovila svoboda při práci na filmu. Také mi bylo velkou ctí pracovat na hudebním doprovodu k filmu, který je téměř sto let starý. Po celou tvorbu jsem si říkal, co by na soundtrack říkal pan Lamač s panem Kolárem. To mě při práci velmi motivovalo.

Jsi zběhlým divákem němého filmu? Bylo to tvé první divácké setkání s němou československou kinematografií?
Vůbec nejsem. Já obecně na filmy moc nekoukám.

Měl jsi hned po prvním zhlédnutí filmu jasnou představu o tom, jak by měl hudební doprovod vypadat a kam bys chtěl směřovat, nebo jsi vybíral z více variant? Nechal jsi se při práci ovlivnit nějakými vzory, nebo jsi se řídil pouze filmem a jeho dějem a postavami?
Od počátku jsem měl v hlavě určitou zvukovou vizi, kterou jsem se snažil zaznamenat. Kombinace tradičních nástrojů s moderními přístupy. Ať už jde o použití různých syntezátorů, netradičních aranží či samotnou strukturu jednotlivých částí. Snažil jsem se pomoct divákovi pochopit a zorientovat se ve filmu. Být mu pomocným vypravěčem.

Můžeš přiblížit, jak probíhá práce na hudebním doprovodu k němému filmu?
A mohl by to prosím někdo přiblížit mně? (smích)

Při sledování filmu mě nejvíce zaujalo, jak silně tvá hudba pomáhá utvářet celkovou temnou a dramatickou atmosféru a že velmi zajímavě reaguje na vývoj děje a na přítomnost různých postav (s těmi jsou spojeny různé opakující se hudební motivy). Jaký byl tvůj koncept? Na co jsi se soustředil především?
Klíčové pro mě bylo vytvoření určité nálady, kterou jsem z filmu cítil já. Předat jí dál a snažit se ji udržet po celou dobu filmu. Práce s postavami a rozvíjení jejich motivů k této snaze určitě patřilo.

Jak dlouho vůbec trval celý proces od prvních nápadů po finální verzi?
Zhruba měsíc skládání. Finální úpravy pro DVD ještě probíhají.

Jak moc a v čem se soundtrack liší, nebo neliší od tvých ostatních projektů a hudby, kterou běžně děláš? S jakými nástroji jsi pracoval?
Vlastně se moc nelišil. Většinu času jsem pracoval pouze s klavírem, jedním modulárním syntezátorem a se samplerem s krátkými nahrávkami (samply) tradičních akustických nástrojů. Naprostou samozřejmostí je pro mě pak počítač. To jsou mé obvyklé nástroje při skládání hudby.

Digitalizovaný film Otrávené světlo měl nedávno premiéru na festivalu Fokus Fest, kam jsi přijel film poprvé živě doprovodit. Jaké jsi měl po premiéře pocity? Fungoval film s hudbou tak, jak sis představoval? Překvapily tě nějaké reakce publika?
Po premiéře jsem měl velkou radost. Na soundtracku jsem pracoval zhruba měsíc, a tak mi po premiéře spadl velký kámen ze srdce. Velice mě potěšil potlesk lidí a bezprostřední ohlasy na soundtrack.

Nutno říct, že živě doprovázet promítaní filmu pro mě byla naprosto nová zkušenost. Je to úplně něco jiného než mé obvyklé vystoupení. Při koncertu ihned vidíte, jak lidé reagují na hudbu. Jestli se jim líbí, nebo ne. Při promítání není na nikoho vidět, všichni sedí a prakticky celý film mlčí. Nevíte, jestli se lidem líbí nebo nelíbí, co zrovna děláte. Musíte víc věřit tomu, že vaše rozhodnutí při skládání byla správná.

Jsou naplánovány nějaké další projekce Otráveného světla, které přijedeš živě doprovodit? Kam a kdy se na ně můžeme vydat?
Hlavní vlna projekcí bude po vydání filmu na DVD. Do té doby bude ještě pár menších projekcí. Ohledně toho bych doporučil sledovat mou facebookovou stránku, kde pravidelně uveřejňuji termíny koncertů i promítání. Více informací o mně a mé hudbě také najdete na stránkách našeho hudebního labelu Bad Names.

Jak jsme již zmínili, tvůj soundtrack doprovodí film na DVD, jehož vydání připravuje Národní filmový archiv. Kdy se na DVD můžeme těšit?
Mělo by vyjít v únoru, kdy bude také již zmíněná hlavní vlna promítání v kinech

Děkuji za rozhovor!

Foto: NFA

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 22

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru