Quick View: Barbora Zentková a Julia Gryboś
QUICK VIEW (Quick Interview with Visual Artists) – Barbora Zentková a Julia Gryboś – MARIE MEIXNEROVÁ
Barbora Zentková a Julia Gryboś
Barbora Zentková a Julia Gryboś
absolvované školy: Fakulta výtvarných umění VUT v Brně
absolvované stáže a rezidenční pobyty:
2019 Zentrum für Kunst und Urbanistik, Berlin, DE
2018 Museumsquartier, Vienna, AT,
2016 Residency Unlimited, New York, U.S
2016 PROGR Residency, Bern, Switzerland
2014 The International Studio & Curatorial Program (ISCP), New York, U.S (Julia Gryboś)
stipendia a prestižní ocenění:
Julia Gryboś and Barbora Zentková, Cena Oskara Čepána 2016, Young Visual Artists Awards, Bratislava, Slovakia
Jak jste se dostaly k umělecké tvorbě?
Pravděpodobně stejně tak jako většina umělců, od mala jsme k ní obě inklinovaly a s postupem času se z pouhé zábavy stal seriózní zájem. S nástupem na vysokou školu v Ostravě, kde jsme se ostatně také seznámily, se náš zájem o umění více profiloval a po absolvování studia vyústil ve formu intenzivní spolupráce.
Co považujete za své nejvýznamnější dílo?
Je poměrně těžké označit jeden konkrétní projekt. Téměř každý byl pro nás, v době svého vzniku, něčím významným. Samozřejmě mnohé z nich se z dnešní perspektivy jeví jako ne příliš zdárné, ale s každým jsme se naučily něco nového a pokaždé se snažily posouvat se o něco dál. Jestli ale máme jmenovat jeden, asi by to byl projekt s názvem Dávka sdílené pachuti, který byl realizován v rámci výstavy laureátů Ceny Oskára Čepana v Bratislavě. Jednalo se o procesuální, místně specifickou zvukovou instalaci v bývalé jídelně Nové Cvernovky. Mobiliář, jež jsme pro tento prostor zhotovily, svým tvaroslovím odkazoval k původnímu zařízení jídelny a byl vyplněn potravinářským škrobem, který v průběhu výstavy degradoval a podléhal hnilobným procesům. Zvuková stopa reprodukující bublání vody přicházející k varu odkazovala, stejně tak jako série objektů, k otázkám udržitelnosti, k postupnému, neustále gradujícímu pocitu krachu, krize a nejistoty.
Jaká vaše práce je z vašeho osobního hlediska pro vaši kariéru klíčová?
Zřejmě by to byla zvuková instalace s názvem Úder pěstí o zeď, co zní celý den z roku 2016. Jednalo se o projekt, ve kterém se nám, dle našeho mínění, povedlo poprvé sjednotit a vyvážit všechny složky a dosáhnout tak komplexního svébytného prostředí. Tato realizace reagovala na problematiku chátrání a ničení významných historických objektů, konkrétně bývalé textilní fabriky Vlněna v Brně, v návaznosti na tamní, lokální ekonomicko–sociální situaci.
Jaký umělec (nebo dílo) je pro vás osobně / pro vaši tvorbu stěžejní?
Umělkyň a umělců, jejichž práce nás baví a inspiruje je nepochybně mnoho. Těžko volit jedno jméno, ale mohly bychom zmínit například původem gruzínskou umělkyni Theu Djorndjaze.
Co je ve vaší tvorbě nejčastěji dezinterpretováno a vadí vám to?
O ničem zásadním nevíme.
Na čem právě pracujete?
Momentálně pracujeme paralelně na dvou větších nadcházejících projektech. Jedním z nich je dočasná zvuková realizace pro ostravský festival umění ve veřejném prostoru – Kukačka. Druhým je výstava v galerii AlbumArte v Římě, která pojednává o problematice spánku v současných „24/7“ podmínkách.
Můžete na závěr divákům udělit kulturní tip?
Kniha, kterou stojí za to přečíst: Jak vidět svět – britského teoretika kultury Nicholase Mirzoeffa, vydalo nakladatelství Artmap.
Výstava, kterou stojí za to vidět: výstava pákistánské video-umělkyně Bani Abidi – They Died Laughing, která je do konce září k vidění v berlínské galerii Gropius Bau.
Časopis 25fps je mediálním partnerem festivalu Luhovaný Vincent, v rámci jehož výstavního programu Barbora Zentková a Julia Gryboś realizovaly instalaci a environment A Few Liters of Dried Rituals. Reportáž 25fps z Luhovaného Vincenta zde.