Editorial
Po více než roce dáváme v časopise 25fps v sekci Téma prostor výhradně českému filmu. Osobně považuji tuto volbu za vskutku odvážnou. Uvědomuji si totiž, že v oblasti dějin světového filmu nacházíme mnohdy zajímavější a neotřelejší témata. Nakonec jsme se přidrželi tématu snad nejznámějšího – československé nové vlny. O 60. letech v československém filmu dnes píší světoví autoři a pojednávají velké televizní cykly. Jestliže rozvoj československého filmu v 60. letech můžeme přisoudit obecnějšímu kulturně-politickému a společenskému uvolnění, nabízí se otázka, jak vnímat pozoruhodná filmová díla 80. let, za jejichž realizací mnohdy stáli stejní tvůrci jako v 60. letech.
Následujících sedm textů právě tyto filmaře připomene. Reflektujeme jak filmy ryze komerční, za které můžeme vydávat například Menzelovy hrabalovské adaptace, jakkoliv jim nechceme ubírat umělecké kvality, tak také filmy s patrnějším uměleckým záměrem, za které můžeme vydávat například Vláčilovy filmy, kterým naopak neupíráme diváckou zábavnost.
Vedle těchto všeobecně známějších tvůrců nezapomínáme ani na ty „okrajové“. Vracíme se k pozapomenutému Janu Schmidtovi a poohlížíme se i po exilové tvorbě Ivana Passera. Pokud vás tedy zaskočily chladné a dlouhé podzimní večery, 25fps je pro tyto chvíle vhodnou alternativou.
Přeji příjemné čtení.