Po čtyřicítce život nekončí
RECENZE – KOMIKS: Velvet (Ed Brubaker & Steve Epting) – JAROSLAV STUCHLÝ –
Tentokrát začnu od konce. V bonusových materiálech omnibusu Velvet se nalézají dva texty Jesseho Nevinse. V tom prvním se zabývá historií špionážních románů a bere to hezky od podlahy, respektive od Dopisů tureckého špeha (1684) přes Kiplingova Kima a jména, která tuzemskému čtenáři (s výjimkou Grahama Greena) patrně nic neřeknou, až po Fleminga, Le Carrého, Ludluma a Clancyho. V tom druhém zaměřuje svoji pozornost na reálné i fiktivní/literární ženské hrdinky/parťačky, přičemž na vrchol této evoluční řady staví právě Brubakerovu Velvet, postavu, která nehraje vedlejší roli, nýbrž se od počátku příběhu profiluje jako postava hlavní.
Když už jsme u příběhu, ten začíná v Paříži roku 1973. Což byl mimochodem dobrý rok, v němž Woody Allen uvedl do kin Spáče, Norman Jewison filmovou adaptaci populárního muzikálu Jesus Christ Superstar, královna Alžběta II. otevřela operu v Sydney a narodil se autor této recenze. Pro operativce agentury Arc-7 Jeffa Kellera s krycím označením X-14 to však byl rok bezpochyby smolný, protože jej zasáhl výstřel z brokovnice. Do ramene. A do obličeje.
Souběžně s oficiálním interním vyšetřováním rozjede svoje pátrání také sekretářka ředitele, Velvet Tampletonová, velmi dobře udržovaná žena středního věku. Jak se záhy ukáže, neudržuje si Velvet jen svůj půvab, ale také fyzické schopnosti všeho druhu. Než zasedla za kancelářský stůl, byla totiž také špičkovým operativcem, takže začíná akční a napínavá hra na kočku a na myš, kdy se v rámci klasické zápletky (Velvet upadne do podezření, že se na vraždě kolegy podílela) tyto role střídají. Jen je třeba mít na paměti, že hlavní hrdinka pořád vypadá jako kočka, ať už rozdává rány, kope, střílí, vyskakuje ze zavřených oken, rychle a zběsile řídí nebo (v případě nutnosti) souloží. A taky létá, ovšem ne díky nějaké superschopnosti, ale díky neprůstřelnému krycímu obleku, jsme přece ve špionážní fikci, proboha.
A jako ve správné špionážní fikci provede děj čtenáře přes polovinu Evropy (včetně Prahy, ale jen v krátkém flashbacku z roku 1956) až do Spojených států, a sice v tempu tak vražedném, že si postavy nestihnou snad ani odskočit na WC. Nakonec se ukáže, že zmíněný rok 1973 nebyl vybraný náhodně, protože rozuzlení souvisí s jistou skutečnou událostí, ale víc prozradit nemůžu.
Scenárista Ed Brubaker si rád zkouší různé žánry, přičemž téměř nikdy nezapomene svému vyprávění natáhnout stylový noirový pláštík. Koneckonců, i Velvet je takovou noirovou femme fatale, protože jako s ředitelovou tajemnicí s ní “měli nějaké tajnosti” snad všichni agenti z Arc-7. A přestože tento špionážní příběh je o něco přímočařejší než jiné Brubakerovy práce, neznamená to, že by autor rezignoval na svoje oblíbené vypravěčské triky, jako jsou flashbacky, flashforwardy nebo střídání vypravěčů. Právě tyto literární postupy dělají z Velvet místy docela komplikovanou záležitost, pohromadě to však drží realistická a do detailů vypiplaná kresba Steva Eptinga, který s Brubakerem spolupracoval již na superhrdinském komiksu Captain America (u nás vyšel díky BB/ artu ve třech omnibusech mezi roky 2011- 2012). V bonusové sekci je možné si prohlédnout porovnání několika náhledových skic, pérovek a konečné (vybarvené) podoby. Kolorování se ujala Elizabeth Breitweiserová, která pracovala i na těch Brubakerových komiksech, které měl výtvarně na starost Sean Phillips. V bonusech je i jedna alternativní obálka právě od Phillipse a je nutné říct, že Eptingův styl se ke špionážní historce (která v Brubakerově pojetí nemá k superhrdinskému komiksu tak daleko) hodí lépe.
Možná, že na konci se čtenář bude cítit trochu jako autoři filmové adaptace Hlubokého spánku (1946), když zjistili, že nevědí, kdo vlastně zabil řidiče generála Sternwooda. Ale na tom, kdo a proč přesně zavraždil agenta X-14 až tak moc nezáleží. Zůstává opojný pocit ze stylového vyprávění, které má takový drajv, že knihu nelze odložit, dokud se neotočí poslední stránka. A možná někoho (stejně jako mě) při čtení napadne, jak skvělou Velvet Tampletonovou by před patnácti lety byla Monica Bellucciová.
Ed Brubaker & Steve Epting
Velvet
Nakladatelství BB/art, Praha 2022
416 stran
990 Kč