Zde se nacházíte: 25fps » Téma » Motiv křivého obvinění ve filmech Fritze Langa

Motiv křivého obvinění ve filmech Fritze Langa

TÉMA – MILAN CYROŇ –

Motiv křivého obvinění není v kinematografii ničím neobvyklým. Objevuje se již od jejích počátků, jmenovitě např. v jedné z dějových linií Griffithovy Intolerance (1916), až po současnost, jako třeba ve snímku Uprchlík (Andrew Davis, 1993). Nejednou jej využívá také mistr žánru thrilleru Alfred HitchockNa sever severozápadní linkou (1959) ad. Ve filmech Fritze Langa slouží k hlubšímu problematizování amerického soudnictví a společnosti vůbec.

Hrdina snímku Byl jsem lynčován (1936) Joe Wilson (Spencer Tracey) je cestou ke své snoubence (Sylvia Sidney) zatčen a obviněn z únosu. Rozběsněný dav pak zaútočí na věznici, kterou podpálí. Hrdinovi se podaří utéci, když mu dynamit vržený mužem z lynčujícího davu uvolní cestu ze zamčené cely. Všichni jej považují za mrtvého, zatímco on se nikým nezpozorován vrací domů ke svým bratrům. Lang se však nezastavuje pouze u konfliktu mezi nevinným člověkem a násilím zdivočelou lidskou masou beroucí spravedlnost do svých rukou. Neukazuje pouze zlem posedlou společnost, ale také zlo vyvěrající z jedincova nitra. Účastníci lynče jsou souzeni za vraždu člověka, ovšem ten žije (což už je samo o sobě paradoxní). Ambivalentní hrdina se skrývá, poslouchá v rádiu zprávy ze soudního řízení a čeká až budou samozvaní kati popraveni. Touží po pomstě a jejich smrti stejně jako oni prahli po jeho. Lang odkrývá slabiny americké justice a odvrácenou tvář na první pohled civilizované společnosti. Joe vychází ze svého úkrytu teprve poté, co jeho snoubenka Katherine odhalí, že lynč přežil (ani milované osobě o sobě nedá vědět), a naléhá na něj, aby zabránil potrestání nenáviděných lidí. Film tak vlastně končí šťastně, ale i tak zanechá v divákovi lehce mrazivý pocit a nabourá v něm jistotu o neomylnosti soudního systému.

Ve filmu Přes práh smrti (1937) jde Lang ještě dál. Eddie Talyor (Henry Fonda) je propuštěn z vězení a chce začít řádný život vedle své manželky Joan (Sylvia Sydney). Spořádaná americká společnost mu v tom ovšem brání. Šéf jej propustí z práce kvůli nevelkému zpoždění, aniž by si nechal cokoli vysvětlit. Bezcitně jej odmítne i ve chvíli, kdy ho přijde hrdina odprosit, aby ho znovu přijal. Když Eddie a Joan tráví první společné chvíle po tříletém odloučení v penzionu, jsou jeho zbabělými majiteli vykázáni poté, co se dozví o Eddieho trestanecké minulosti. Následně se odehraje loupežné přepadení bankovního vozu, za něž k trestu smrti na elektrickém křesle odsoudí Eddieho, který trvá na své nevině. Ovšem nikdo mu nevěří a ani divák nemá jistotu, že Eddie zločin skutečně nespáchal. Jednak se na místě činu nalezne jeho klobouk a Lang navíc neukazuje skutečného pachatele – Eddieho bývalého spoluvězně Monka (Walter de Palma) a naznačuje, že hrdina uvažuje o nezákonném řešení neblahé finanční situace způsobené propuštěním ze zaměstnání. Jeho nevina se prokazuje teprve při útěku z vězení, během nějž zastřelí vězeňského kněze. Na rozdíl od Joea, který krutě přihlíží soudnímu procesu, trpí Eddie výčitkami, že zabil člověka (nikdy před tím nikoho o život nepřipravil), jenž mu chtěl pomoci. S Joan (a posléze i s dítětem) prchá za hranice, přičemž cestou vykrádají lékárnu a kradou benzín. Obsluha benzínky na ně však svalí také „vybrání“ kasy. Odměna za dopadení manželů roste a stává se také motivací pro jejich udání. Když Joan kupuje Eddiemu cigarety (po tom, co svěřila dítě své sestře), zahlédne ji starý muž, jenž ji nehlásí policii z občanské uvědomělosti, ale pro peníze. Vše končí smrtí manželského páru, již smiřuje jen voice-over knězových slov. Avšak smíření patří umírajícímu hrdinovi, kterého společnost dohnala až k vraždě, nikoli společnosti a soudnímu systému, v nějž bezmezně věří.

V obou snímcích Lang stroze, o to však naléhavěji, upozorňuje na nedostatky amerického soudnictví, kritizuje americkou společnost a odhaluje zlo ukryté v jednotlivcích i skupinách z jednotlivců složených. Nevěří, že je systém bezchybný, nebo schopný své chyby napravovat. Na příkladu křivě obviněných hrdinů Joea Wilsona a Eddieho Taylora jej staví do zcela opačného světla, čímž obohacuje americkou kinematografii o nový náhled na danou problematiku.

 

 

Byl jsem Lynčován / Fury

Hrají: Spenser Tracey, Sylvia Sidney, Walter Abel, Edward Ellis, Bruce cabot, Walter Brennan

Režie: Fritz Lang

Scénář: Fritz Lang, Barlett Cormack

Kamera: Joseph Ruttenberg

Hudba: Franz Waxman

USA, 1936, 90 min.

 

Přes práh smrti / You only live once

Hrají: Henry Fonda, Sylvia Sidney, William Gargan, Barton McLane, Jeane Dixon, Jerome Cowan, Walter de Palma

Režie: Fritz Lang

Scénář: Gene Towne, C. Graham Baker

USA, 1937, 86 min.

Print Friendly

Autor

Počet článků : 34

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, o.s., Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

Zpět nahoru