Zde se nacházíte: 25fps » Komiks » Upíři, mor a zombie – hrůza bez konce

Upíři, mor a zombie – hrůza bez konce

Upíři, mor a zombie – hrůza bez konce
RECENZE – KOMIKS: Baltimore 1: Morové lodě (Mike Mignola, Christopher Golden, Ben Stenbeck) – JAROSLAV STUCHLÝ –

Na počátku bylo jako obvykle slovo. Postava lorda Baltimorea se totiž nezrodila v tomto komiksu, nýbrž v románu Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr (česky vyšel v roce 2011), který napsali Mike Mignola a Christopher Golden. Zatímco prvně jmenovaný autor je dostatečně znám coby tvůrce Hellboye, Goldena jsem znal zatím jen jako spisovatele, který se pokusil tohoto komiksového hrdinu převést do prózy (Hellboy: Ztracená armáda, české vydání z roku 2000). A usoudil jsem tenkrát, že v komiksu se Hellboyovi daří mnohem lépe. Jak se daří ve výše zmíněném románu lordu Baltimoreovi, nemůžu říct, protože jsem knihu nečetl. Ale v komiksu, v tom se předvedl na jedničku.

Jak nás v předmluvě upozorní Joe Hill (mimo jiné autor komiksové série Zámek a klíč), komiks není pokračováním románu a čtenář si ho užije i bez předchozích znalostí. Což mohu jen potvrdit.
Příběh začíná (podobně jako bondovky) divokou akční scénou, v níž jakýsi holohlavý maník, ověšený nejrůznějšími zbraněmi, pronásleduje a likviduje upíry ve vojenských uniformách. Tahle sekvence má spád, napětí, atmosféru a je příslušně krvavá, takže je jasné, že tvůrci se s nějakou to rozseknutou či rozstřelenou hlavou nebudou příliš mazat. Okamžitě mi to připomnělo Solomona Kanea, jen s tím rozdílem, že děj je zde situován do doby první světové války, kterou ukončila náhlá morová epidemie. A do toho jako na potvoru ti upíři.
Henry Baltimore svůj příběh odhalí dívce Vanese, jež se na nějakou dobu stane jeho společnicí, a je to hororový příběh začínající ve válečných zákopech a pokračující v tradici gotického románu 19. století (Stokerův Dracula, samozřejmě) s názvuky Poeovy Masky Rudé smrti. Jak je u Mignoly zvykem, nesmějí chybět houbovité zombie odpornosti, pro větší efekt sem tam zakutané do kovových skafandrů. Zde Stenbeckova kresba odkazuje na Richarda Corbena, jinak se hodně podobá té Mignolově. A už jsem vám prozradil, že hlavní hrdina má místo levé nohy dřevěnou protézu a používá harpunu jako Melvilleův kapitán Achab?

Baltimore je postapokalyptický (přičemž apokalypsou je zde míněna první světová) upírský horor s drsným hrdinou, který ztratil vše, nemá se kam vrátit, a proto se žene už jen za pomstou. Navíc horor perfektně nakreslený. O barvičkách Davea Stewarta, které dodávají příslušnou atmosféru totálního zmaru, všudypřítomného nebezpečí a smrti, nemá smysl se rozepisovat. Kdo četl (nebo si jen prohlížel) jakýkoli hellboyovský komiks, ten ví. Ale na rozdíl od Hellboye, který je spíše temnou fantasy, Baltimore představuje hrůzostrašnou noční můru, ve které nenajdete odlehčené mrknutí na čtenáře. A taky má skvělé „zvukové“ efekty…

 

Mike Mignola, Christopher Golden, Ben Stenbeck

Baltimore 1: Morové lodě

Nakladatelství Comics Centrum, Praha 2017
144 stran
599 Kč

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 241

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru