2015: Redakční bilancování
Stejně jako v předchozích letech jsme dali dohromady to, co nás v uplynulém roce zaujalo nejen na poli filmu, televize a audiovizuálního umění. (Minulé výběry toho nejlepšího podle členů redakce a přispěvatelů 25fps najdete zde: 2014, 2013, 2012, Redakční TOP: Guilty Pleasures) Budeme rádi, když se s námi v komentářích nebo na našem Facebooku a Twitteru podělíte o vaše nejsilnější kulturní zážitky. Chceme, aby se 25fps neboli „pětadvacítka“ rozvíjela a zlepšovala. Pro to je důležitá vaše zpětná vazba. Proto si ceníme vašich názorů, komentářů a připomínek. Děkujeme vám a přejeme, ať se vám v roce 2016 daří!
JANA BÉBAROVÁ
Saulův syn – Originální koncept vyprávění. A pak že zvukaři jsou na place páté kolo u vozu.
Skrytá vada – Takto vypadá neonoir – podvratné, inovativní, a vizuálně podmanivé uchopení žánrových konvencí. Že Joaquin Phoenix je nejlepší fetka, víme už od I’m Still Here.
Taxi Teherán – Když si s vámi režisér hraje a vy to víte a dobrovolně se tomu poddáváte. A ještě se přitom mnohé naučíte.
Beasts of No Nation – Velké odzbrojení malými ozbrojenci.
Straight Outta Compton – 5 shades of (Gary) Gray.
Victoria – Adrenalinová jízda na jeden záběr, nádech a výdech.
Aferim! – Vtipně nadsazená, stylizovaná a trefná reflexe (nad)národní povahy.
Dheepan – To nejmenší, co můžeme pro válečné uprchlíky udělat, je, se o ně zajímat.
Ve sklepě – Kam Ulrich Seidl na ty bizarní lidi chodí, nechápu. Ale jen ať tam chodit nepřestane!
Slow West – Žánr neumřel, žánr žije. slow & west.
+ česká svatá trojice:
Kobry a užovky – Konečně český film, který je ukotvený v realitě a přitom se nesnaží pojmout sociální vprdelismus v globální šíři.
Danielův svět – Nejdůležitější český film poslední doby.
Ztraceni v Mnichově – Inteligentní zábava, která člověka naučí, jak (vy)užívat antidepresiva a evropské granty.
Festivalová událost v Česku: Be2Can – Ivan Hronec umí sbírat perly.
Filmová kniha – cizojazyčná: Harmony Korine: Interviews – Rebelové mají moji love.
Filmová kniha – česká: Generace Jihlava – Inspirativní hledání dialogu mezi filmovými teoretiky a praktiky.
Seriál: 5. série Homeland + 2. série Knick – Carrie=Thackery, Thackery=Carrie.
Fetiš roku: Věra Ferbasová, hláškující královna převleků, dvojsmyslů a prvorepublikové dekadence.
KLÁRA FEIKUSOVÁ
Jak mám během roku dojem, že nedělám nic, než že sleduji filmy a seriály, v prosinci vždy s hrůzou zjišťuji, že jsem téměř nic nového neviděla. Mám spoustu restů, ať už jde o film nebo televizi. Nedokážu tudíž svědomitě posoudit, co z letošních novinek bylo nejlepší. Vyhnu se tedy žebříčkům a jen velice subjektivně poznamenám, co mě letos zaujalo.
Filmy:
Carol – krása, krása, krása.
Crimson Peak – Bála jsem se. Ale užívala si to. To mi u většiny hororů nejde. Skvělá práce s žánrem. A ta stylizace… delikátní.
Pestrobarvec petrklíčový – Jde sice o loňský film, ale ke mně se dostal až letos na LFŠ. Nelituji. Na plátně zážitek. Nejrealističtější vyobrazení vztahu v nejvíce surrealistickém pojetí. Nejvíce sexy a přitom ne-fetišistická fantasie. Vizuální slast bez výčitek. A tak vtipné! Víc takových filmů.
Slow West – Všechny prvky westernu a zároveň popření většiny žánrových pravidel? Hrdinka, která se zachrání sama? Fassbender v podvlíkačkách? Ano, prosím! Plus výborný soundtrack.
Steve Jobs – Na tomto filmu oceňuji především herecké výkony a inovativní práci s kamerou.
Televize:
Agent Carter – Skvělá podívaná. Chci Peggy Carter za ženu. Nemůžu se dočkat druhé řady.
And Then There Were None – Co říct, z tohohle nebudu spát až do nového roku.
Empire – Neskutečná zábava. I ten hip hop si člověk zamiluje.
Faking It – Jednoznačně nejvtipnější seriál, co jsem letos viděla. A ta parodická subverze! Pěkně, MTV.
Flesh and Bone – Viděla jsem jen první díl, ale i ten stál za pozornost. Tak nevlídné prostředí, tak jedovaté postavy. Mé cynické srdce plesá.
Hannibal – Zrušení Hannibala mi zlomilo srdce. Přesto jsem si třetí sezónu nesmírně užila. I přes pomalý start a jiné drobné nedostatky. Sedmá a třináctá epizoda jsou vůbec ty nejlepší z celého seriálu. Vztah Hannibala a Willa pro mě zůstává tím nejromantičtějším, co jsem v televizi kdy viděla. A lepší závěr Bryan Fuller napsat nemohl.
Jessica Jones – neo-noir jako víno se skvělými postavami a svěžím scénářem.
London Spy – brilantní paranoid thriller. Velmi ponuré, velmi působivé. Ben Whishaw v hlavní roli ve mně budí mateřské city.
Strange Empire – Moje feministické guilty pleasure. Scénář pokulhává, ale pro ty postavy to odpouštím. Protože revizionistický western s ženskými postavami v hlavních rolích nelze opominout. Navíc díky duchařským prvkům je seriál místy až twinpeakovsky surreálný.
Teen Wolf – Dobrá, zápletka páté řady je opět nelogická a podivná. Nicméně práce s postavami mnohem lepší než v předchozí řadě. A hororovou příslušností předčila i Hannibala.
Audiovizuální zážitky:
Perný den – Viděla jsem ho alespoň desetkrát a stejně jsem si na něj do kina musela zajít. Dvakrát.
Případ pro začínajícího kata – Jsem nesmírně ráda, že jsem ho mohla shlédnout na plátně z pětatřicítky.
Ztraceni – Celý srpen tohoto léta jsem obětovala chronologickému a kontinuálnímu sledování Ztracených. To byl teda měsíc! Nelituji ničeho.
MILAN HAIN
Nejlepší filmové novinky viděné v kině:
Jag är Ingrid
Pidiobři 3D
Sicario: Nájemný vrah
Steve Jobs
Whiplash
Nejlepší filmy zhlédnuté v roce 2015 (bez ohledu na rok jejich vzniku):
La Belle équipe (1936)
Donald’s Crime (1945)
Falstaff (Chimes at Midnight, 1965)
Jak byl dobyt Západ (How the West Was Won, 1962)
News from Home (1977)
Spojka (The Connection, 1962)
Nejlepší hudební alba roku 2015:
Balthazar – Thin Walls
The Decemberists – What a Terrible World, What a Beautiful World
Everything Everything – Get to Heaven
Foals – What Went Down
Modest Mouse – Strangers to Ourselves
Róisín Murphy – Hairless Toys
New Order – Music Complete
Sufjan Stevens – Carrie & Lowell
Tame Impala – Currents
The Vaccines – English Graffiti
IVETA JANSOVÁ
Nejlepší seriál: Quantico
Nejlepší „nové seriály“: The Flash, Supergirl
Stabilně nejoblíbenější seriály: Rizzoli & Isles, The Fosters, Orange is the New Black, Orphan Black, Grey’s Anatomy, Law & Order: SVU, Wentworth, How to get away with murder, 2 broke girls, Modern Family
Nejhorší seriál roku: True Detective (2. řada)
Nejlepší knihy roku: Fabrika (Kateřina Tučková), Evženie Grandetová (Honoré de Balzac)
Nejlepší filmové zážitky: Kód Enigmy, Špión, Ant-Man, Malý princ
Filmová zklamání: Mimoni
Guilty plasures roku: Ladíme 2, Terminator Genisys, Vykolejená, Hunger Games: Síla vzdoru 2. část
Resty roku 2015, předsevzetí do 2016: Teorie všeho, Domácí péče, Stážista, Spectre, Most špiónů, Dánská dívka
MILOŠ KAMENÍK
TOP 10 – české distribuční filmy
1. Opři žebřík o nebe – J. Ševčíková
2. Kobry a užovky – J. Prušinovský
3. Nenasytná Tiffany – A. Fehu
4. Amerika – J. Foukal
5. Schmitke – Š. Altrichter
6. Ztraceni v Mnichově – P. Zelenka
7. Sedmero krkavců – A. Nellis
8. Danielův svět – V. Lišková
9. David – J. Těšitel
10. Velká noc – P. Hátle
Vznikla i řada celovečerních dokumentů, které se do distribuce nedostaly, ale za pozornost určitě stojí (Jenica a Perla, Pára nad řekou, Cukr blog, Tlačítka bdělosti). Z tuzemské televizní tvorby bych rád vyzdvihl cyklus společensko-kritických dokumentů Český žurnál (Pět zrození, Ubytovny, Matrix AB, Blízký daleký východ, Má vlast Afghánistán). Autoři se v nich věnují aktuálním a kontroverzním otázkám a nebojí se zaujmout vlastní stanovisko, což dnes (bohužel) není úplně obvyklé. Pokud cyklus v České televizi dostane „zelenou“ i příští rok, tak na tom možná ještě nejsme tak špatně.
TOP 10 – zahraniční
1. Šílený Max: Zběsilá cesta – G. Miller
2. Kingsman: Tajná služba – M. Vaughn
3. Aferim! – R. Jude
4. Slídil – D. Gilroy
5. Birdman – A. G. Inarritu
6. Láska z Khon Kaen – A. Weerasethakul
7. Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě – R. Andersson
8. Macbeth – J. Kurzel
9. Bílý bůh – K. Mundruczó
10. Láska šílená – J. Hausner
MIROSLAV LIBICHER
Podle CSFD jsem v uplynulém roce zhlédl zhruba 240 filmů, nicméně asi jen pětinu z nich tvořily novinky a většinou šlo o hollywoodské snímky uvedené v naší kinodistribuci. Této skutečnosti odpovídá i můj výběr snímků, které si podle mne zaslouží vyzdvihnutí.
Šílený Max: Zběsilá cesta si na nedostatek pozornosti rozhodně stěžovat nemůže, ale zmínit ho musím, protože žádný jiný loňský film jsem v kině neviděl tolikrát. A pokaždé mě nadchnul jeho agresivní styl a množství promyšlených detailů, které načrtávají jeho fikční svět.
Jako bravurní snímek hodnotím i Spielbergův Most špiónů, který mimo řadu jiných předností přichází se zajímavým pohledem na Studenou válku – nepopírá rozdíly mezi západním a východním blokem, ale neškatulkuje je jednoduše jako dobro a zlo.
Indický thriller Drishyam mne zase zaujal svým pečlivě vystaveným scénářem, výrazným utlumením charakteristické bollywoodské excesivnosti a pohybem v šedé morální zóně, kdy divák může mít pro jednání postav pochopení, ale zároveň jim nemůže bezvýhradně fandit. V kontextu indické populární kinematografie je tedy Drishyam tímtéž, čím byla před lety Volavka (2002) v kontextu kinematografie hongkongské.
Téměř pravým opakem Drishyamu je jiný indický snímek, tentokrát s minimalistickým názvem I. Rezignuje totiž na všechna běžná kritéria kvalitního filmového vyprávění a místo toho diváka bombarduje fascinujícími obrazy a množstvím bizarních nápadů (včetně doslovného ztvárnění objektifikace ženského těla).
Úplně nejzvláštnější zážitek roku mi ale přinesl snímek Tag (Riaru Onigokko) kultovního japonského tvůrce Siona Sona. Ten v rozporu se svou propagační kampaní nenabízí přímočarou exploatační zábavu, ale snovou logikou a atmosférou prostoupenou reflexi toho, co znamená být ženou v japonské společnosti a popkultuře.
Užil jsem si také výjimečně povedenou pixarovku V hlavě, vrchovatě kybernetického i punkového Chappieho, „exportní“ hongkongskou bojovku SPL II: A Time for Consequences (Saat po long 2) a přes určité zklamání z toho, že se tvůrci rozhodli nijak významně nerozšiřovat příslušný fikční svět, také Star Wars: Síla se probouzí.
Zvláštní zmínku si zaslouží i sedmý díl série Rychle a zběsile, kterou od mám od pátého dílu rád pro výborné akční scény (efektivně kombinující CGI s praktickými efekty a kaskadérskou prací), stírání rozdílů mezi hollywoodským a „asijským“ pojetím akčního blockbusteru a vůbec snahami o oslovování nezápadního (a „nebílého“) publika. K velkému komerčnímu úspěchu sedmého dílu ostatně došlo i proto, že se mu podařilo zlomit divácké rekordy v řadě nezápadních zemí.
Pokud jde o české filmy, tak bych zde alespoň zmínil, že se řadím do tábora těch, kterým se líbil rozporuplně přijatý absolventský film Víta Zapletala Prach.
A protože ve výběrech toho nejlepšího nezáleží jen na tom, co jejich autoři zmíní, ale i na tom, co záměrně nezmíní, přikládám na konec ještě seznam filmů, k nimž se upínají mé naděje, ale dosud jsem je neviděl: Aferim!, Assassin, Court, Ex Machina, Hacker, Love, Margarita with a Straw, Masaan, Monk Comes Down the Mountain (Dao shi xia shan), Mr. Six (Lao pao er), Saulův syn, Steve Jobs, Suburra, Talvar, Veterán, Ztraceni v Mnichově.
MARIE MEIXNEROVÁ
Nejlepší filmové zážitky: Whiplash, Divočina, Star Wars: Síla se probouzí, Teorie všeho
AV performance: Martin Blažíček: Binary Logic, 2015 (Screen City Festival, Stavanger, Norsko); Takashi Makino: Space Noise 3D (PAF Olomouc, 2015)
Koncerty: Hrůzafest: Mířenice 2015; Blue Daisy, PAF 2015; Viet Cong, ØyaNatt Oslo 2015
Výstavní zážitek: Jim Shaw: The End is Here, New Museum New York
Nuda: How Cats Took Over the Internet v Museum of the Moving Image, Salon mladých ve Zlíně, Padesát odstínů šedi
Největší a nejzábavnější bizár: Escape Pod
Nezmar roku: Martin Fryč, Milan Cyroň a Tomáš Uher, Samson Kambalu, Marina Abramovic
Objevy z archivu: Dazed and Confused, Na vlásku, Maurice, Notting Hill, Angličan, který vylezl na kopec (a slezl z hory), Říjnové nebe, Ku! Kin-dza-dza, Kids, Rozbitý svět, Ostrov, The Breakfast Club
ONDŘEJ PAVLÍK
Chci vyzdvihnout hlavně ty, kteří se odvážili jít dál (nebo zkrátka jinudy) než druzí. Jinými slovy, z loňských filmů vybírám takové, ke kterým se těžko hledá příměr, potažmo působí dojmem, že nemohly vzniknout jindy než právě teď.
Filmy:
Tisíc a jedna noc I, II, III (r. Miguel Gomes, 2015)
Láska z Khon Kaen (r. Apichatpong Weerasethakul, 2015)
Hacker (r. Michael Mann, 2015)
Saulův syn (r. László Nemes, 2015)
Dva výstřely (r. Martín Rejtman, 2014)
Básník ze školky (r. Nadav Lapid, 2014)
Transdarinka (r. Sean Baker, 2015)
Lucifer (r. Gust Van Den Berghe, 2014)
Bez kalhot XXL (r. Gregory Jacobs, 2015)
Filmy staršího data výroby, s nadšením objevené teprve loni:
Andyho film (r. Andy Fehu, 2009)
Příběh Asji Klačinové, která milovala, ale nevdala se (r. Andrej Končalovskij, 1966)
Strýček Váňa (r. Andrej Končalovskij, 1970)
Hořké slzy Petry von Kantové (r. R. W. Fassbinder, 1972)
Závislost (r. Abel Ferrara, 1995)
Lianlian fengchen (r. Chou Siao-sien, 1986)
Papírový voják (r. Alexej German jr., 2008)
Harpastum (r. Alexej German jr., 2005)
Maboroshi no hikari (r. Hirokazu Koreeda, 1995)
Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (r. Chantal Akerman, 1975)
Ruce nad městem (r. Francesco Rosi, 1963)
Madame de… (r. Max Ophüls, 1953)
Strom na dřeváky (r. Ermanno Olmi, 1978)
Našim láskám (r. Maurice Pialat, 1983)
TV:
Fargo (2. řada)
Najděte mi hrdinu
Mr. Robot
The Knick (2. řada)
UnREAL
Nadhodnocené kusy:
Sicario: Nájemný vrah (r. Denis Villeneuve, 2015)
Narcos
Marťan (r. Ridley Scott, 2015)
Room (r. Lenny Abrahamson, 2015)
Love (r. Gaspar Noé, 2015)
Star Wars: Síla se probouzí (r. J.J. Abrams, 2015)
Tělo (r. Malgorzata Szumowska, 2015)
Taxi Teherán (r. Džafar Panahí, 2015)
Jessica Jones
VÍT POLÁČEK
Bez hierarchického pořadí, řazeno podle abecedy:
1) Aferim! (režie: Radu Jude, Rumunsko/Bulharsko/Česká Republika)
I přes to, že se Aferim! tváří jako jakýsi historický western v kulisách rumunského Valašska 19. století, jde o nejpřesnější popis východoevropské reality, jaký jsem kdy viděl. Policisté v něm trestají chudé a hrbí se před mocnými a vše určují nepřekonatelné a bizarní předsudky. Vtipný a přitom mrazivý pohled na ty dnes neustále skloňované „evropské hodnoty“. Cena za režii na Berlinale, v české distribuci od 8. 10. 2015
2) Bob a stromy (Bob and the Trees, režie: Diego Ongaro, USA/Francie)
Film přímočarý, rovný a poctivý jako jeho hlavní hrdina dřevorubec. Ten se trochu vlastní vinou a trochu vlastní férovostí dostane do velkých potíží, ve kterých musí řešit morální otázky i hledat vztah k vlastní zodpovědnosti a identitě. Uvěřitelné tak, že z toho mrznou prsty. Křišťálový glóbus a cena ekumenické poroty v Karlových Varech.
3) Naše malá sestra (Umimachi Diary, režie: Hirokazu Koreeda, Japonsko)
Miniatura, která udrží pozornost více než dvě hodiny bez nějakého vyhroceného konfliktu nebo dramatu. Příběh je vytvářen velmi drobnými detaily, lehkými posuny perspektiv i odstíněním nuancí. A při tom všem se ještě dokáže zabývat přenosem vin na další generace a zprostředkovávat čirou radost ze života. Hlavní soutěž v Cannes.
4) Nebeští nomádi (Sutak, režie: Mirlan Abdylkalykov, Kyrgyzstán)
Střet tradice a legendárního vyprávění se současností třígenerační rodiny, která stále žije v jurtě kočovnickým životem. Ale dole pod horami je město, kam jednou všichni, kdo hledají perspektivu, musí odejít a nahoru do hor už se chystají těžaři. Jednoduchý film o nejednoduchých dilematech. Soutěž Na východ od západu Karlovy Vary.
5) Objetí hada (El Abrazzo de la Serpiente, režie: Ciro Guerra, Kolumbie/Venezuela)
Dvě cesty dobrodruhů za tajemnou rostlinou do nitra pralesa po řece, jejíž břehy lemují výjevy koloniálního řádění bílého člověka. Černobílý film rekonstruuje zápisky skutečných cestovatelů a objevuje dávno zaniklé světy a klade velmi nepříjemné otázky. Sekce Quinzaine des reálisateurs Cannes.
6) Píseň písní (Pesn pesney, režie: Eva Neymann, Ukrajina)
Melancholická adaptace novely jidiš spisovatele Šoloma Alejchema vytváří obrazy zaniklé židovské komunity na Ukrajině před první světovou válkou. Nostalgie neexistujícího světa se mísí s nostalgií mladíka, který hořce zjišťuje, že jeho v dětství vysněný život a lásku není možné přenést do reality. Hořkosladké subtilní drama navíc obsahuje výrazný přesah k otázce po lidském údělu. Zvláštní uznání ekumenické poroty na festivalu v Karlových Varech.
7) Saulův syn (Saul Fia, režie: Laszlo Nemés, Maďarsko/Francie)
Reevokace práce v osvětimském krematoriu je důsledná nejen v historických detailech, filmové řeči, ale i v morálním postoji k zobrazenému, což je ve filmech o šoa stále kupodivu naprosto ojedinělé. Film nutí diváka koncentrovat se na jednotlivé situace podobně jako by byl v extrémní situaci natolik, že může vyvolat až jakési mikrotrauma. Grand prix hlavní soutěže v Cannes, v české distribuci od 18. 2. 2016
8) Tři vzpomínky (Trois souvenirs de ma jeunesse, režie: Arnaud Desplechin, Francie)
Komplexní a opojný popis vzniku a průběhu jednoho mladého vztahu ve své barvitosti a komplikovanosti otevírá tolik témat, že stojí za více než jedno vidění. Desplechin umí perfektně vytvořit realistické postavy a svět, který je obklopuje. Film okouzlující jako samo mládí a jako Lou Roy-Lecollinetová v jeho hlavní roli. Quinzaine des reálisateurs, v české distribuci od 3. 12. 2015.
9) Země a stín (Tierra y la sombra, režie: César Augusto Acevedo, Kolumbie, Nizozemí, Francie, Chile, Brazílie)
Obraz osamělého domu obklopeného nekonečnými plantážemi cukrové třtiny v sobě ukrývá dusivé drama umírajícího muže, jehož rodina je finančně závislá na tom, co ho pomalu zabíjí. Prach z cesty i pomalu se snášející částečky popela ze spálených stonů třtiny. Osobní drama se to kombinuje s nenápadnou sociální a ekologickou kritikou. Týden kritiky v Cannes.
10) Zimní píseň (Chant d´hiver, režie: Otar Iosseliani, Francie)
Smutná humoreska, ve které se konfrontuje staromódní slušné chování s hulvátstvím a terorem státní mašinérie. Iosseliani je melancholický, stylový a na výsost imaginativní. Průchod tajnými dveřmi do zahrady plné exotického ptactva připomene klasika polské literatury Bruna Schulze. Hlavní soutěž na festivalu v Locarnu.
+ Kouzelný vrch (La montagne magique, režie: Anca Damian, Rumunsko/Francie/Polsko)
Animovaný zápisník horolezce a dobrodruha Adama J. Winklera, který bojoval v afghánské válce na straně Afghánců proti Sovětům. Neobyčejný historický příběh podaný neobyčejnou animací vytváří velmi zvláštní a existenciální zážitek. Zvláštní uznání poroty na festivalu v Karlových Varech.
České filmy letos nehodnotím z důvodu toho, že v kinech běží můj vlastní film a nepovažoval bych za té situace za poctivé vytvářet nějaký žebříček. Obecně se mi ale zdá, že se děje víc zajímavého, než za poslední roky. Ale možná je to jen můj subjektivní dojem.
Z filmů, které jsem nestihl loni, mě letos zaujaly následující:
1) Lucifer (režie: Gust van den Berghe, Mexiko/Belgie )
Perfektní kombinace novátorského filmového jazyka s jednoduchým příběhem podle barokní předlohy. Jeden z nejzajímavějších filmů za několik let o tom, že není dobré čekat, že vše vyřeší někdo shůry.
2) Fidelio, Alicina odyssea (režie: Lucie Borleteau, Francie)
Příběh námořnice na obřím tankeru si klade otázky po svobodě a věrnosti na pozadí popisu každodenního života na moři. Varuji jen před česky dabovanou verzí, která ztrácí subtilitu.
3) Holčičí parta (režie: Celine Sciamma, Francie)
Popis cesty mladé hrdinky do problému na pařížském předměstí stojí na výrazných charakterech a skvělých herečkách.
4) Táhni do pekel (režie: Jean-Charles Hue, Francie)
Nový etnografický film sleduje iniciační cestu za zločinem v prokletém BMW.
Co jsem letos nestihl, ale tipuji, že bude výborné a těším se na ně:
1) Much Loved (Nabil Ayouch, Maroko/Francie)
2) Ixcanul (Jayro Bustamante, Guatemala/Francie)
3) Songs my brother taught me (Chloé Zhao, USA)
4) Tisíc a jedna noc – I, II, III (Miguel Gomes, Portugalsko/Německo/Francie/Švýcarsko)
5) No home movie (Chantal Akerman, Belgie/Francie)
6) Tikkun (Avishai Sivan, Izrael)
7) Rabin, the last day (Amos Gitai, Izrael)
8) Lama azavtani (Hadar Morag, Izrael/Francie)
JAROSLAV STUCHLÝ
Tentokrát jsem vybral pouze filmy a (nové) seriály s vročením 2015. Potěšilo mě, jak o sobě v době kultu mládí dala vědět generace režisérů-sedmdesátníků: Mann, Scott, Miller a Spielberg.
Filmy:
Aferim!
Assassination (Amsal)
Hacker
Marťan
Mission Impossible – Národ grázlů
Most špiónů
Sicario: Nájemný vrah
Star Wars: Síla se probouzí
Šílený Max: Zběsilá cesta
V hlavě
Seriály:
Agent Carter
Ash vs Evil Dead
Daredevil
Gallipoli
Narcos
Knihy:
Autopsie (Herz)
Criminal: Poslední z nevinných (Brubaker & Phillips)
Malazská kniha padlých (desetidílný fantasy cyklus Steva Eriksona)
Stopa legionáře (Ležák & Kocián)
Teorie rozpadu (Christin & Bilal)
VERONIKA ZÝKOVÁ
Jako obvykle jsem spoustu zásadních děl zmeškala a opožděně si užívala ty z předchozího roku. A určitě jsem na něco zásadního zapomněla.
Nejlepší české filmy:
Schmitke
Ztraceni v Mnichově
Kobry a užovky
Nenasytná Tiffany
Malý pán
Až po uši v mechu
Danielův svět (viděn již v r. 2014)
Nejhezčí tuzemský filmový plakát:
Cesta do Říma
Schmitke
Ztraceni v Mnichově
Takovej barevnej vocas letící komety
Nejlepší zahraniční filmy v české distribuci:
Marťan
Most špiónů
Steve Jobs
Sicario: Nájemný vrah
Amy
2 akce, které nezklamaly:
Mission Impossible – Národ grázlů
Spectre
Nejlepší seriály/série:
2x Stream: Kancelář Blaník a Autobazar Monte Karlo
Rick and Morty (2. řada) – neuvěřitelná jízda
Narcos
Mr. Robot – ačkoli v závěru spíš slabší
Temný případ (2. řada)
Most (3. řada)
Fargo (2. řada)
Musím zmínit také Newsroom – přes nemálo výhrad mě opravdu bavil, nemalou zásluhu na tom má vynikající Jeff Daniels. Konečně jsem pochopila, za co dostal Emmy.
Hodně zábavy jsem si taky užila s Mirandou.
Nejlepší knihy:
autobus (Paul Kirchner)
Teorie rozpadu (Christin & Bilal)
Drak nikdy nespí (Grus, Baban, Mašek)
130 – Čas hvězdoplavců (Nikkarin)
Moje kniha Vinnetou (Toy Box)
Recykliteratura – považuju si toho, že jsem byla mezi prvními fanoušky projektu, který se postupně stal velmi oblíbenou, teď už snad dokonce masovou záležitostí
Nejlepší videohry:
Monument Valley
Her Story
Hudba:
John Grant – novinka Grey Tickles, Black Pressure je fantastická (skvělé klipy: Disappointing, Down Here) + výtečný bruselský koncert
Xavier Baumaxa – spousta zábavy při poslechu kompletní diskografie + dokonalý koncert v Lucerně
Watchlist pro rok 2016:
Filmy:
Carol
Šílený Max: Zběsilá jízda
Straight Outta Compton
Revenant
Hacker
Láska z Khon Kaen
Ve sklepě
Seriály a série:
Partners in Crime
London Spy
Fortitude
Happy Valley
Toast of London
Největší očekávání pro rok 2016:
opěvovaný Saulův syn
česká videohra Dark Train