Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » 2020: redakční bilancování

2020: redakční bilancování

2020: redakční bilancování

Stejně jako v předchozích letech (2019, 2018, 201720162015201420132012, 2011Redakční TOP: Guilty Pleasures), i tentokrát jsme dali dohromady ohlédnutí za tím, co pro členy redakce a spolupracovníky 25fps bylo nejen v audiovizuálním světě, ale i v jiných oblastech umění v uplynulém roce nejzajímavější. Kvůli časovým rozdílům mezi festivalovými a distribučními premiérami doporučujeme připomenout si topku z předchozího roku. Jako vždy budeme rádi, když se s námi zde v komentářích nebo na našem Facebooku a Twitteru podělíte i vy o vaše nejsilnější kulturní zážitky. Děkujeme vám za přízeň a přejeme, ať se vám v novém roce daří!

Jana Bébarová

CELOVEČERNÍ FILMY:
Asi to ukončím (r. Charlie Kaufman, 2020)
Žáby bez jazyka (r. Mira Fornay, 2020)
Queen & Slim (r. Melina Matsoukas, 2019)
Pravdivý příběh Neda Kellyho a jeho bandy (r. Justin Kurzel, 2019)
Král (r. David Michôd, 2019)
Modelář (r. Petr Zelenka, 2020)
Ďábel (r. Antonio Compos, 2020)
Wendy (r. Benh Zeitlin, 2020)
Never Rarely Sometimes Always (r. Eliza Hittman, 2020)
Bombshell (r. Jay Roach, 2019)

KRÁTKÉ FILMY:
Anna (r. Dekel Berenson, 2019)
Podle Sylvie (r. Verica Kordić, 2019)
Nekyia: Vnitřní portrét básníka Hradeckého (r. Albert Hospodářský, 2019)
Nežná (r. Soňa Nôtová, 2019)
Zvěř (r. David Payne, 2019)
Zrozena z hořící jabloně (r. Karolína Brabcová, 2020)
Nebát se ničeho (r. Jakub Jirásek, 2019)

SERIÁLY + MINISÉRIE:
The Morning Show
Little Fires Everywhere
Mrs. America
Jsme, jací jsme
Bez státní příslušnosti 
Visible: Out on Television
Hlava 22
Zrádci 

KNIHY:
Smrtholka + Lapači prachu (Lucie Faulerová)
Dědina + Vrány (Petra Dvořáková)
Do tmy + Ke dnu (Anna Bolavá)
Slečny (Barbora Baronová)
Feminine Mystique (Betty Friedan)
Temné kouty + Zmizelá (Gillian Flynn)
Domeček pro panenky (Henrik Ibsen)

Marek Čermák

Echo (r. Rúnar Ruńarsson, 2019)
Last and First Men (r. Jóhann Jóhannsson, 2020)
Mayor (r. David Osit, 2020)
Nemesis (r. Thomas Imbach, 2020)
Nomadland (r. Cloé Zhao, 2020)

Milan Hain

NEJLEPŠÍ NOVINKY (FILM i TV):
1917 (2019)
Kde je moje tělo? (J’ai perdu mon corps, 2019)
Klaus (2019)
MINDHUNTER: Lovci myšlenek – 2. série (2019)
Poslední představení (The Last Dance, 2020)
Richard Jewell (2019)
Temná tvář Brooklynu (Motherless Brooklyn, 2019)

NEJLEPŠÍ STARŠÍ FILMY VIDĚNÉ POPRVÉ V ROCE 2020:
37,2 po ránu (37°2 Le matin, 1986)
Cesta do ráje (Never Weaken, 1921)
A Cottage on Dartmoor (1929)
Deep End (1970)
Jisté ženy
 (Certain Women, 2016)
Manhatta (1921)
Muhammad Ali: Na vrcholu (When We Were Kings, 1996)
Nenávist (La haine, 1995)
No Way Out (1950)
Of Human Bondage (1934)
Potopení Lusitanie (The Sinking of the Lusitania, 1918)
Pramen panny (Jungfrukällan, 1960)
Pro krinda pána! (For Heaven’s Sake, 1926)
Sedm let neštěstí (Seven Years Bad Luck, 1921)
Starý dům uprostřed Madridu (Cría cuervos, 1976)
Strážci majáku (Gardiens de Phare, 1929)
Szél (1994)
+ kolekce The Brilliant Biograph: Earliest Moving Images of Europe (1897-1902)
+ cyklus Komedie a přísloví Erica Rohmera (1981–1987)

Iveta Jansová

SERIÁLY
Stumptown – skvěle obsazená a zahraná hlavní role, bohužel zrušeno

Ratched – Sarah Paulson je dechbebroucí!

Unbelievable – konečně jsem se k tomu dokopala a nezklamalo! Téma znásilnění a všech mýtů okolo něj zkrátka „neomrzí“.

Get Even kam se hrabou všechny ostatní teenage krimi-mystery-cosi seriály.

Hockey Girls (Les de l`hoquei) – konečně seriál o sportovkyních, co nejsou gymnastky, roztleskávačky apod. (nic proti těmto profesím, ale mé malé teenage hokejovo-fotbalovo-volejbalové a softbalové já zaplesalo).

Resty: The Queen`s Gambit, The Flight Attendant

FILMY
Filmům jsem letos příliš nedala, ale pravidelně jsem se nechala filmově ubavovat Netflixem (The Prom, Half of it, atd.), těším se na nové filmy se „silnými ženskými hrdinkami“, takže Wonder Woman a Black Widow mému oku neujdou.

KNIHY
Ani knihám jsem se letos příliš nevěnovala, odborné texty měly přednost. Dobře jsem se ale během Vánoc začetla do nejnovější knihy Roberta Bryndzy a už se moc těším na knižní Marii Výrovou od Michala Sýkory, co jsem si přála pod stromeček. Moje milovaná ruská realistická klasika musí bohužel počkat do dalšího roku.

Jana Jedličková

Rok 2020 byl natolik turbulentní a nepředpokládaně náročný, že jsem se dostala do ještě většího diváckého „skluzu“ než na konci roku 2019. Níže uvedené TV pořady a film tedy představují výběr toho, co jsem nakoukat stihla (bez závislosti na datu výroby a distribuce) a zároveň mě to nějakým způsobem oslovilo natolik, že se o ně chci podělit s vámi. Neb jediná televize, která nestojí za pozornost, je ta, která ve vás nevzbudí žádnou reakci…

P.S. Nezastírám, že mám sci-fi bias a trpím fascinací při sledování obskurních reality TV pořadů…

TV projekty a události hodné zápisu do TV dějin:
UčíTelka
ČT3
#kulturažije
Dramox
Edisonline
odvolání Dozorčí komise Rady ČT
Prima CNN
Hana Lipovská  & Pavel Matocha
#martyisdead & Emmy Awards

BEST IN COVID TV edice 2020
The Old Guard (USA, Netflix, 2020)
The Expanse (USA, SyFy, Amazon Video, 2015-současnost)
Star Trek: Discovery (USA, CBS, 2017-současnost)
The Real Housewives of Beverly Hills (první 2 sezony; USA, Bravo, 2010-současnost)
Zrádci (ČR, ČT, 2020)
Our Boys (USA/Izrael, HBO, 2019)
Valley of Tears (Izrael, HBO Max, 2020)
Normal People (Irsko, BBC3, RTÉ One, Hulu, 2020)
Borgen (Dánsko, DR1, 2010-2013)
The Crown (4. sezona; UK/USA, Netflix, 2016-současnost)
Herec (ČR, ČT, 2020)
The Boys (USA, Prime Video, 2019-současnost)
Trust (USA, FX, 2018)
I May Destroy You (UK, BBC One, HBO, 2020)
We’re Here (USA, HBO, 2020)
Queer Eye (USA, Netflix, 2018-současnost)
Transplant (Kanada, CTV, 2020-současnost)
22 Juli (Norsko, NRK, 2020)
The Mire/Rojst (Polsko, Showmax, 2018)
9-1-1: Lone Star (USA, FOX, 2020-současnost)
The Witcher (USA, Netflix, 2019-současnost)

Miloš Kameník

Neviděl jsem letos dostatek relevantních filmů, abych mohl vůbec nějaký žebříček sestavovat. Zaměřil jsem svůj výběr pouze na filmy uvedené v rámci MFDF Ji.hlava a vybírám po jednom českém a jednom zahraničním titulu.

Osobní život díry (O. Vavrečka, 2020) – jedno z mála osobitých autorských děl, které u nás letos vzniklo, Vavrečka už desetiletí soustavně spojuje ve svém díle (jež je syntézou experimentální kinematografie, hraného filmu a dokumentární matérie) básnickou imaginaci s filozofujícím pohledem na svět kolem nás

Oeconomia (C. Losman, 2020, Německo) – dokumentární pohled do světa finančních trhů, dluhů, bank a podstaty dnešních peněz, na nichž stojí naše (euro-americké) společnost, ale o jejichž fungování s určitostí nedokáže nikdo nic přesvědčivého sdělit, limity našeho poznání (a tedy i možností analýzy daných jevů) autorka tematizuje i ve filmové formě a snaží se před tím, než ukáže na kohokoliv prstem a vysloví konkrétní hodnotící stanovisko, alespoň pojmenovat skutečný stav věci, což se ale nedaří…

Miroslav Libicher

Pokud se ohlížím za distribučními premiérami, které jsem stihnul vidět v těch chvílích, kdy zrovna nebyla zavřená kina, za zmínku v nějaké TOPce stojí akorát Mendesovo válečné drama 1917 a (s většími výhradami) český Šarlatán (raději doplňuji, že Tenet jsem neviděl). Mám-li mluvit o filmech, které mě opravdu oslovily, pak musím sáhnout po těch, co jsem v roce 2020 viděl poprvé, ale natočeny byly už před mnoha lety.

Díky Netflixu jsem si mohl doplnit nějaké resty z filmografie Youssefa Chahina – nejznámějšího egyptského filmaře, jehož jméno sice nechybí v žádných učebnicích a přehledech dějin světového filmu, ale mimo frankofonní země mu přesto není věnováno příliš pozornosti. Vyzdvihl bych zejména dva jeho snímky:

Návrat marnotratného syna (Awdat al-ibn al dal, 1976) je alegorické melodrama reflektující deziluzi z vývoje Egypta pod vedením revolucionářského prezidenta Násira, který se sám prezentoval jako lídr celého arabského světa. Chahine v něm kombinuje skepsi s nadějí vkládanou do generace tehdejších teenagerů a u toho ještě stíhá pracovat s důmyslnými náboženskými odkazy a smyslným zobrazováním lidského těla a sexuality. Hořkosladce ironický závěr pak patří k nejvíc pamětihodným momentům Chahinovy tvorby.

Dark Waters (Siraa Fil-Mina, 1956) lze popsat jako variaci na režisérův předchozí film Pod žhnoucím nebem (Siraa fil wadi, 1954), který byl uveden i v československých kinech a který odstartoval kariéru Omara Šarífa. Na rozdíl od něj však dodává hlavnímu hrdinovi, zástupci obyčejného lidu, temnější rozměr. Chudý mladík Ragab není jen nositelem ctností, ale také všech problematických rysů stereotypního arabského mladíka – impulzivnosti, panovačnosti, podrážděnosti, sebelítosti, patologické žárlivosti a mačismu. Restaurovaná verze na Netflixu navíc dává vyniknout krásné kameře a bravurní inscenaci každého záběru.

Třetí vynikající zážitek uplynulého roku mi přineslo School on Fire (Hok haau fung wan, 1988), méně známé drama nedávno zesnulé hongkongské legendy Ringo Lama. Snímek, který (na rozdíl od jiných Lamových filmů, které s ním sdílí anglický název ve stylu „XY on Fire“) neobsahuje žádné spektakulární akční scény ani humorné momenty. Místo toho příběh o středoškolačce, která se zaplete s triádami, mísí nemilosrdnou sociální kritiku vycházející z postupů (druhé) hongkongské nové vlny s exploatačními prvky, což mimo jiné znamená, že divák se nakonec dočká krvavé satisfakce za všechna příkoří, jimž hrdinka a její přátelé v průběhu filmu museli čelit. Násilí zde ovšem není v pozici vzrušující atrakce, ale funguje jako expresivní vyvrcholení dlouho bublajících konfliktů mezi postavami.

Jaroslav Stuchlý

Z těch několika málo projekcí v kině, jichž jsem se v roce 2020 zúčastnil, bych vyzdvihl následující:
Richard Jewell (2019)
Králíček Jojo (2019)
Total Recall (1990)
Kouř (1990)

Z filmů viděných jinde než v kině mi udělaly radost tyto:
Psy 3: W imię zasad (scenárista a režisér W. Pasikowski se po čtvrt století vrátil k postavě Franze Maurera a spolu s B. Lindou stvořili důstojné završení „psí“ trilogie)
Žaluji! (R. Polanski dokázal, že tvůrce jeho věku nemusí být nutně za uměleckým zenitem)
Špatné je dobré (až s úmrtím S. Conneryho jsem objevil tuto nadčasovou a mimořádně aktuální satiru R. Brookse)
Místo (druhý celovečerní film Ermanna Olmiho)

O vánočních svátcích jsem docenil Rážovu televizní pohádku Sedmero krkavců (1993) a objevil Weissovu pohádkovou baladu Zlaté kapradí (1963).

Co se týká mých kinematografických záchvatů, na jaře jsem si krátil karanténu dosud neviděnými groteskami Bustera Keatona (sólo i ve spolupráci s Fattym Arbucklem), nizozemskými filmy Paula Verhoevena, pak jsem na podzim přešel plynule na japonské yakuza řezničiny (především série V.I.P. Gangster) a konečně si doplnil vzdělání ranými filmy Karla Kachyni, z nichž bych vyzdvihl zejména Trápení (1961).

V komiksech letos jasně dominuje Zatmívačka (Ed Brubaker, Sean Phillips) a (přiznávám, že poněkud opožděně) Rudo Daniela Majlinga. Z literatury zabývající se kinematografií nesmím zapomenout na Hudcovu monografii o Paulu Verhoevenovi a (též opožděně) monumentální dílo Petra Gajdošíka František Vláčil.

Veronika Zýková

Jako obvykle jsem určitě na některé tituly zapomněla a mnoho zásadních neviděla, což tradičně napravuji na začátku ledna, inspirována „topkami“ nade mnou.

FILMY:

Ikarus. Legenda o Mietku Koszovi (r. Maciej Pieprzyca)
Odložený případ: Hammarskjöld (r. Mads Brügger)

Další silné zážitky: Never Rarely Sometimes Always, Naděje (Håp), Malé ženy (Little Women), Shirley, Host, Corpus Christi, Chlast (Druk), Possessor, Skok (Lēciens), Kolektiv (Colectiv), Nová šichta, An Ordinary Country (Zwyczajny kraj), Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga

SERIÁLY + MINISÉRIE:
Poslední představení
(The Last Dance)
Gösta

Chalífát (Kalifat)
Volejte Saulovi
(Better Call Saul) – 5. řada

Další silné zážitky: Dámský gambit (Queen’s Gambit), Láska a anarchie (Love & Anarchy), Jakten på en mördare, Mrs. America, Letuška (The Flight Attendant), Lost in Moldova

HUDBA:
Metastavy – Až vyrostu
Parta vynikajících lidíKam chceš jít, když nejlíp je tady
Když už jsem si myslela, že žádnou jinou desku neobehraju v tomhle roce tolik jako první album Metastavů, přišel objev v podobě skvělé hudby vycházející pod hlavičkou labelu Divnosti. Doporučuju prozkoumat.

Print Friendly, PDF & Email

Autor

Počet článků : 991

Zanechte komentář

© 2011 Powered By Wordpress, Goodnews Theme By Momizat Team

http://25fps.cz/2020/corded-handheld-vacuum-cleaner-eraclean-stick-handheld-vacuum/
/25fps.cz
Zpět nahoru