Zde se nacházíte: 25fps » Aktuality » 2016: Redakční bilancování

2016: Redakční bilancování

2016: Redakční bilancování
Jako v předchozích letech (2015, 2014, 2013, 2012, 2011, Redakční TOP: Guilty Pleasures), i tentokrát jsme dali dohromady ohlédnutí za tím, co pro členy redakce a spolupracovníky 25fps bylo v oblasti filmu, TV, audiovizuálního umění i dalších oblastech v uplynulém roce nejzajímavější. Kvůli určitým „překryvům“ (Saulův syn, Carol ad.) mezi rokem 2015 a 2016 doporučujeme připomenout si také naši TOP 2015. Jako vždy budeme rádi, když se s námi zde v komentářích nebo na našem Facebooku a Twitteru podělíte i vy o vaše nejsilnější kulturní zážitky.  Děkujeme vám za přízeň a přejeme vše dobré v roce 2017!

JANA BÉBAROVÁ
Největší wow z režijního mistrovství: Sieranevada (Cristi Puiu)
Největší pohlazení po duši: American Honey (Andrea Arnold)
Největší smích: Toni Erdmann (Maren Ade)
Největší slzy: 24 týdnů (Anne Zohra Berrached)
Největší úzkost: Cooltúra (Miro Remo)
Největší deprese: Klub (Pablo Larraín)
Další spokojenosti: Zkouška dospělosti (Cristian Mungiu), Já, Daniel Blake (Ken Loach), Richard Müller: Nespoznaný (Miro Remo)

MONIKA BARTOŠOVÁ
Kvůli neschopnosti autorky vytvářet žebříčky je následující výčet jen seznamem diváckých zážitků, který rezignuje na diskutabilní kvalitativní kritéria a nahrazuje je mírou nadšení.

Televize:
Stranger Things – zejména za jedny z nejúžasnějších dětských postav všech dob, a také za vývoj od „mám strach, raději zavřu oči“ po „nemůžu ani mrknout, protože co kdyby se něco důležitého stalo“.
Agent Carter – seriál, jehož ukončení bylo největším smutkem seriálového roku 2016, se sem dostal hlavně za ženy, které jsou akční, drsné a uvěřitelné.
The Crown – guilty pleasure pro všechny, kteří s nostalgií po monarchii sledují každou novinku o britské královské rodině, napínavé a emotivní i přes to, že největším spoilerem jsou tu dějiny 20. století
Sherlock: The Abominable Bride – protože když děláte moderní verzi více než sto let starého příběhu, není nic víc meta, než natočit viktoriánsky laděný speciál s feministickou zápletkou.
Vikings – seriál se může zaklínat domovskou stanicí History Channel i historickým bádáním, jak chce, ovšem pořád zůstává hlavně pěknou televizní pohádkou. Těsně před koncem roku 2016 pohřbil svou v poslední době čím dál otravnější hlavní postavu a předává děj do rukou mladší generace severských dobyvatel. Podle vikingských bájí je ještě na co se těšit.
Kosmo – český příspěvek ke komediálnímu žánru není dokonalý, přesto je nadějí do budoucna na to, že se přestaneme tvářit, že jediným cílem seriálu je ukazovat takové ty obyčejné lidi, nebo nostalgicky hledět do minulosti. Navíc musí nutně pobavit každého, kdo měl co do činění se státní správou.
Semestr – internetový seriál natočený obrazovkou počítače, alespoň jeden díl je povinným příspěvkem k hledání hranic audiovize v audiovizuálním světě

Fanouškovské potěšení v kině:
Deadpool – podobného komiksového hrdinu najdete těžko. V tomhle případě stálo kromě samotného filmu za to sledovat i celou distribuční strategii a propagaci, nejlepší valentýnský film všech dob.
Star Trek: Do neznáma – návrat ke kořenům potěší každého, kdo měl odvahu zamilovat si původní seriálové řady této sci-fi legendy. Téma, vyprávění i prostředí mnohem víc připomněly seriálovou klasiku z 60. let a tím film vyčlenily ze záplavy vypulírovaných vědecko-fantastických snímků inspirovaným Star Wars.
Doctor Strange – film podle komiksové předlohy tak sjeté LSD, že vám ani v tomto případě nezbyde nic jiného, než se jím nechat unést.
Fantastická zvířata a kde je najít – brblání o tom, že jde o rýžování peněz z úspěšné série, je zbytečné, mainstreamový film je o penězích, tečka. Retro výlet do světa čar a kouzel se hlavně zatím nečekaně povedl. Uvidíme, co s tím udělají další plánované díly.
Rogue One: Star Wars Story – lepší než Epizoda VII, drsné a surovější, než se dalo čekat, a Darth Vader.

MILAN HAIN
Nejlepší filmové novinky viděné v kině:
Já, Daniel Blake (I, Daniel Blake, 2016)
Příchozí (Arrival, 2016)
REVENANT Zmrtvýchvstání (The Revenant, 2015)

Nejlepší filmy zhlédnuté v uplynulých 12 měsících bez ohledu na rok jejich vzniku:
The Beast of the City (1932)
Dětské tváře (Visages d’enfants, 1925)
Milkování (Liebelei, 1933)
Příběh pěšáka G.I. Joe (The Story of G. I. Joe, 1945)
Tři bengálští jezdci (The Lives of a Bengal Lancer, 1935)
Výchozí bod (I Origins, 2014)

KLÁRA FEIKUSOVÁ
Nejlepší seriály roku 2016:

Flowers
Happy Valley, 2. řada
Humans, 2. řada (čím dál brilantnější)
Jane the Virgin, 2. a 3. řada
Poldark, 2. řada
Sherlock: The Abominable Bride (lepší než celá třetí řada)
Stranger Things
Sweet/Vicious (tleskám MTV za jejich angažovanost a odvahu)
The Living and the Dead
The Night Manager
Thirteen

Nejlepší seriály zhlédnuté v 2016:
Buffy the Vampire Slayer
Carmilla
Due South (televizní klenot+návrat do dětství+slepičí polévka pro duši)
Slings and Arrows

VERONIKA JANČOVÁ
Nejlepší český film: Já, Olga Hepnarová
Nejlepší český dokument:
Zákon Helena
Nejlepší český seriál:
Pustina

Nejlepší zahraniční film: Osm hrozných a Příchozí
Nejlepší zahraniční dokument:
Strašidla obcházejí Evropou
Nejlepší zahraniční seriál:
Planet Earth II a The Fall III

Filmologické potěšení: Island v pohyblivých obrazech
Fanouškovské potěšení:
Fantastická zvířata a kde je najít
Příjemné překvapení:
Rudý kapitán
Největší utrpení:
Lída Baarová

MILOŠ KAMENÍK
TOP 5 – české filmy distribuci v r. 2016
1. Rodinný film (O. Omerzu)
2. Vlk z Královských Vinohrad (J. Němec)
3. Já, Olga Hepnarová (P. Kazda, T. Weinreb)
4. FC Roma (T. Bojar, R. Kohoutová)
5. Normální autistický film (M. Janek)

Mimo distribuci: De Potentia Dei – O. Vavrečka

TOP 10 – zahraniční filmy v tuzemské distribuci v r. 2016
1. Saulův syn (L. Nemes)
2. Sázka na nejistotu (A. McKay)
3. Osm hrozných (Q. Tarantino)
4. Taxi Teherán (J. Panahi)
5. V paprscích slunce (V. Manskij)
6. Carol (T. Haynes)
7. Frankofonie (A. Sokurov)
8. Čarodějnice (R. Eggers)
9. REVENANT Zmrtvýchvstání (A. G. Iñárritu)
10. Hardcore Henry (I. Najšuller)

MIROSLAV LIBICHER
Filmy uvádím v nahodilém pořadí, přičemž pro jejich zařazení volím jako klíčové subjektivní kritérium intenzity diváckého zážitku. Jako obvykle jsem letos neviděl řadu opěvovaných festivalových hitů (včetně všemi milovaného Toniho Erdmanna), takže jejich absenci v následujícím výčtu nepovažujte za neuznání či nedocenění jejich kvalit.

Speciální zmínka za největší kinozážitek roku:
Komorná (Agasshi)

Hollywoodské blockbustery v tuzemské distribuci:
Star Trek: Do neznáma (Star Trek Beyond) – nejchutnější loňský popcorn pro ty, kteří už jsou unaveni komiksovými hrdiny
X-Men: Apokalypsa (X-Men: Apocalypse) – pokud bych si loňských komiksových filmů měl nějaký vybrat, zastal bych se právě tohoto otloukánka, který v akčních scénách připomíná Legendu o Zu (2001) Harka Tsuiho
Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny (Hacksaw Ridge) – vizuálně i emocionálně intenzivní ztvárnění válečného pekla
Kniha džunglí (The Jungle Book) – když animák s mluvícími zvířátky, tak tenhle

Asijské mimodistribuční okénko:
Kvílení (Gokseong) – připomínka doby, kdy korejské filmy udivovaly originálním zacházením se žánry
The Mermaid (Mei ren yu) – na dlouhou dobu nejspíš jediná čínská bláznivá komedie, jejíž sledování nezpůsobuje rakovinu
Three (San ren xing) – malý film Johnnieho Ta spojující lékařské a policejní drama nakonec kvalitativně přerostl většinu své domácí (hongkongské) konkurence
FAN – komediálně nadsazený thriller s akčními scénami ve stylu Jackieho Chana vtipně glosuje život a hvězdnou image bollywoodského idola Shahrukha Khana
Raman Raghav 2.0 – silný argument pro tezi, že indičtí filmaři by měli víc natáčet v reálných lokacích

Okénko české (a slovenské) tvorby:
Rodinný film – řešení rodinných trampot v českých filmech konečně začíná být zajímavé
Učitelka – v rozporu s nepříznivými recenzemi si myslím, že Hřebejk ani tentokrát nadprůměrnou schopnost pracovat s herci neztratil
Instalatér z Tuchlovic – filmy karikaturisty Vorla v poslední době ztrácely jakýkoli kontakt s realitou, Instalatérovi se ale překvapivě dobře podařilo vystihnout sociální klima českých vesnic
Rudý kapitán – stylisticky vydařený žánrový počin, z něhož plyne, že by si Michal Kollár zasloužil dostat do rukou lepší námět
Já, Olga Hepnarová – slibné vykročení vstříc světovým festivalům

Resty z roku 2015, které si našinec mohl doplnit až loni:
Saulův syn (Saul fia) – však víte
Osm hrozných (The Hateful Eight) – napínavější tříhodinová konverzačka tu dlouho nebude
Port of Call (Ta xue xun mei) – působivá ozvěna hongkonské nové vlny
Love & Peace (Rabu & Pisu) – nechápu, jak se doteď mohly vánoční filmy obejít bez obří želvy a mluvících hraček v tokijských kanálech

Nejpozoruhodnější klasičtí tvůrci objevení v loňském roce:
Lino Brocka
– filipínský mistr melodramat ukazující, že sexualita může být zároveň jak prostředkem vykořisťování, tak emancipace
Jin Xie – nejslavnější čínský režisér 3. generace dokázal účinně spojit postupy hollywoodského melodramatu a sovětského socialistického realismu a ještě je dochutit čínskými kulturními prvky

VÍT POLÁČEK
V roce 2016 jsem bohužel řadu filmů minul na úkor těch, u kterých jsem neměl úplně šťastnou ruku. Některé hity pro mě byly vyloženě zklamáním, jiné jen mírným, ale přesto zklamáním. V porovnání s rokem 2015 jsem ale měl pocit, že je obecně výběr slabší. České filmy tradičně pro předpojatost nehodnotím, u těch ostatních je pořadí abecední

2016
Aquarius (Brazílie, Francie, režie: Kleber Mendonça Filho)
Prostor, který hraje stejně jako Sonia Braga. Skvělá konstrukce uvěřitelného a živého světa. Cannes, hlavní soutěž.

konomie páru (Belgie, Francie, režie: Joachim Lafosse)
Lafosseho tradičně precizní úvaha o síle peněz v lidských vztazích. Sekce Quinzaine des Realisateurs v Cannes

Léthé (Gruzie, Francie, režie: Dea Kulumbegashvili)
Víc zamlčeného než řečeného, atmosféra gruzínského podzimu. Program krátkých filmů ze sekce Quinzaine des Realisateurs z Cannes

Kindil el Bahr (Alžírsko, režie: Damien Onouri)
Arabský horror. Z šikanovaných se bez spravedlnosti stávají monstra. Program krátkých filmů ze sekce Quinzaine des Realisateurs z Cannes

Náš svět (Jižní Korea, režie: Ga-Eun Yoon)
Precizní studie dětské (a tedy i lidské) krutosti v boji o vlastní pozici ve společnosti. Berlinale sekce Generation, Zlín Film Festival

Paterson (USA, Německo, režie: Jim Jarmusch)
Jarmusch je mistr práce s motivy, refrény a rytmem. Tentokrát to předvádí na obyčejných detailech ze života autobusáka, což je mi o to sympatičtější. Cannes, hlavní soutěž, v ČR v kinech od 5.1.2017

Neznámá dívka (Belgie, režie: Jean-Pierra a Luc Dardennové)
Morální drama v minimalistickém podání belgických klasiků. Cannes, hlavní soutěž. V ČR v kinech od 30.3.2017

Smrt Ludvíka XIV (Francie, Španělsko, Portugalsko, režie: Albert Serra)
Observace umírání nejmocnějšího muže světa. Memento mori. Cannes, mimo soutěž.

Vlk a ovce (Afghanistán, Švédsko, Francie, Dánsko, režie: Shahrbanoo Sadat)
Magicko-realistický obraz z afghánského venkova. Vlci, dětské hry, víla, sny a realita. Cannes, sekce Quinzaine des Realisateurs.

Resty s copyrightem 2015
Abulele (Izrael, režie: Jonathan Geva)
Na první pohled mainstreamový film pro děti s 3D příšerou. Jinak ale mnohovrstevnatý film o předsudcích, odpovědnosti a iniciaci. Zlín Film Festival

Fatima (Francie, Philippe Faucon)
Mikrosonda o tom, co se skrývá za tváří marocké matky dvou dcer ve Francii. Přesné a hluboké. Quinzaine des Realisateurs, Cannes

Hřiště (Rusko, režie: Eduard Bordukov)
Akční fotbalový souboj o hřiště mezi „rodilými“ Rusy a „přistěhovalými“ Kavkazany. Perfektně vyvážený patos i rytmus. Zlín Film Festival

John From (Portugalsko, režie: João Nicolau)
Kulturně-antropologický a magicko-realistický a přitom jemně vtipný snímek o dospívání. Čirá radost. EFF Sevilla

Rabin, poslední den (Izrael, režie: Amos Gitai)
Polodokumentární rekonstrukce vyšetřování vraždy izraelského premiéra Jicchaka Rabina v roce 1995. Mrazivá ukázka toho, kam spěje využívání strachu a nenávisti jako politického kapitálu. Benátky, hlavní soutěž.

Co jsem letos nestihl, ale co by mohlo výrazně můj žebříček ovlivnit
Tombé du Ciel (Libanon, Francie, režie: Wissam Charaf)
Brooks, Meadows and Lovely Faces (Egypt, režie: Yousry Nasrallah)
La Idea de un Lago (Švýcarsko, Argentina, Katar, režie: Milagros Mumenthaler)
Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho (Finsko, režie: Juho Kuosmanen)
Through the wall (Izrael, režie: Rama Burshtein)
Scarred Hearts (Rumunsko, Německo, režie: Radu Jude)

JAROSLAV STUCHLÝ
V letošním roce se v kinodistribuci objevilo několik klasických perel, které jsem si navýsost užil, byť se jedná o snímky, které zná člověk nazpaměť a dialogy předříkává ještě předtím, než zazní z plátna. Takže podle data, kdy jsem navštívil projekce:
Sedm statečných
Kmotr
Ben Hur
Starci na chmelu
Barbar Conan
Casablanca

Z novinek, které jsem v roce 2016 viděl, mi nejvíc utkvěly v paměti následující (abecedně):
Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny
Kniha džunglí
Nick Cave: One More Time with Feeling
Příchozí
Saulův syn
Sázka na nejistotu
Spotlight
Sully: Zázrak na řece Hudson
Vlak do Pusanu
Zootropolis: Město zvířat

Seriálům jsem příliš nedal a v tomto trendu hodlám pokračovat. Kdybych měl jmenovat jeden, který mě pobavil (míněno doslova), byl by to muzikálový Galavant.

Inspirativní knihy:
Timothy Snyder: diptych Krvavé země a Černá zem
Souborné vydání esejů George Orwella
Milan Kundera: Život je jinde
Arnold Schwarzenegger & Peter Petre: Total Recall

Nejlepší komiksy:
dva díly Myší hlídky
Temnými cestami
Gotham Central: Při výkonu služby

VERONIKA ZÝKOVÁ
Audiovizuální zážitek roku 2016
Dark Train – vynikající videohra českého Paperash Studia byla vyrobena z papíru. Je nejen pastvou pro oči, ale také dává pocítit skutečnou radost z hraní a hráči skýtá řadu překvapení. Tvůrci se o své dílo starají a průběžně je updateují o nové levely. Tolik péče a lásky jsem už dlouho u žádného projektu nere. Dlouhé roky vývoje se vyplatily.

Zahraniční filmy 2016
Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho (viděn na KVIFF, v CZ kinech od 3/2017 díky Aerofilms)
Toni Erdmann (r. Maren Ade)
Sieranevada (r. Cristi Puiu)
Švýcarák
(viděn na ozvěnách KVIFF, nebyl uveden do české distribuce)
American Honey
(r. Andrea Arnold)
S výhradami, ale už kvůli atmosféře:  Příchozí

České filmy 2016
Řada filmů, které považuji za zásadní, byla uvedena mimo distribuci:
Návod k použití Jiřího Koláře (r. Roman Štětina)
De Potentia Dei (r. Ondřej Vavrečka)
Jako z filmu (r. Tomáš Svoboda)
Justiční vražda Jakoba Mohra (r. Eva Koťátková)

Animované filmy mimo distribuci:
Happy End (r. Jan Saska)
První sníh (r. Lenka Ivančíková)

V klasické distribuci uvedené filmy:
V paprscích slunce (r. Vitalij Manskij)
Normální autistický film (r. Miroslav Janek)
Všichni mají pravdu? Karel Floss a ti druzí (r. Helena Všetečková)
Za zhlédnutí ovšem stojí i řada dalších dokumentů jako Zákon Helena, FC Roma nebo Česká cesta.
Lichožrouti (r. Galina Miklínová)
Já, Olga Hepnarová (r. Tomáš Weinreb, Petr Kazda)
ZOO (r. Tereza Kovářová)

Zahraniční seriály a série 2016
Z té špetky, co jsem viděla:
Stranger Things
The Night of

České seriály a série 2016
Semestr (r. Adam Sedlák)
Pustina (r. Ivan Zachariáš, Alice Nellis)
Kosmo (r. Jan Bártek)
Autobazar Montekarlo – 2. řada (r. Andy Fehu)

Četba 2016
Pionýři a roboti. Československá ilustrace a vizuální kultura 1950-1970 (Pavel Ryška, Jan Šrámek, vyd. Nakladatelství Paseka 2016)
BRNOX. Průvodce brněnským Bronxem (Kateřina Šedá, 2016)
Kustodka Květa (Tomáš Končinský, Františka Loubat, vyd. Artalk 2015)
Oskar Ed. Můj největší sen (Branko Jelinek, vyd. Nakladatelství Lipnik 2016)
Kouzelný míč (Neprakta, Švandrlík, vyd. Filip Konečný 2016)
Dokončení pozoruhodné komiksové série Češi – z dílů vyšlých v roce 2016 bych vyzdvihla v květnu vydané kolážové Čechy 1977 Jiřího Husáka
Vražedná tajemství a další příběhy (Neil Gaiman a spol., vyd. CREW 2016)
Dívka jménem Patience (Daniel Clowes, vyd. Nakladatelství Trystero 2016)
Typografie filmových titulků. Úvodní titulky v československém hraném filmu 1945–1993.
 (Andrea Vacovská, vyd. UMPRUM 2016)
Způsoby vidění (John Berger, vyd. Labyrint 2016)
Již dříve vydaná kniha, pro mě ale naprosto zásadní:
Mezi Východem a Západem. Napříč pohraničím Evropy (Anne Applebaumová, vyd. Občanské sdružení PANT 2014)

Nejinspirativnější událost roku 2016
Komiksový kurz s Toy_Box

Print Friendly

Autor

Počet článků : 119

Zanechte komentář

© 2012 25 fps, z.s.

Zpět nahoru