2022: Redakční bilancování
Vše dobré v novém roce!
Jana Bébarová
řazeno abecedně
CELOVEČERNÍ FILMY
A pak přišla láska… (Šimon Holý)
All the Beauty and the Bloodshed (Laura Poitras)
Athena (Romain Gavras)
BANGER. (Adam Sedlák)
Bardo (Alejandro González Iñárritu)
Běžná selhání (Cristina Grosan)
Bílý šum (Noah Baumbach)
Bones and All (Luca Guadagnino)
Brainwashed: Sex-Camera-Power (Nina Menkes)
Fablemanovi (Steven Spielberg)
Hranice lásky (Tomasz Winski)
Íá (Jerzy Skolimowski)
Jane Campion, la femme cinéma (Julie Bertuccelli)
Kdyby radši hořelo (Adam Koloman Rybanský)
KIMI (Steven Soderbergh)
Klondike (Maryna Horbač)
Kuciak: Vražda novináře (Matt Sarnecki)
Moonage Daydream (Brett Morgen)
Navalny (Daniel Roher)
Nezouh (Soudade Kaadan)
Oběť (Michal Blaško)
Oheň uvnitř: Requiem za Katiu a Maurice Krafftovy (Werner Herzog)
PSH: Nekoneční příběh (Štěpán Vodrážka)
Riposte Féministe (Simon Depardon, Marie Perennès)
Slovo (Beata Parkanová)
Svatý pavouk (Ali Abbasi)
Strachy v nás (Lukasz Ronduda, Łukasz Gutt)
The Batman (Matt Reeves)
To nic, drahá (Olivia Wilde)
Trojúhelník smutku (Ruben Östlund)
Třináct životů (Ron Howard)
Válečnice (Gina Prince-Bythewood)
War Pony (Gina Gammell, Riley Keough)
Žena Čajkovského (Kirill Serebrennikov)
KRÁTKOMETRÁŽNÍ FILMY:
Asterión (Francesco Montagner)
Bestie (Hugo Covarrubias)
Capilla del Diablo (Nicolás de Bórtoli)
Commander (Viliam Dočolomanský)
Lily <3 (Jimena Muhlia)
Máma má vždycky pravdu (Marie Urbánková)
Měřítko (Joseph Pierce)
Opowiedz mi o mnie (Maciej Miller)
Ostrov svobody (Petr Januschka)
Prázdná přepážka (Jan Jansa)
Stranger Than Rotterdam with Sara Driver (Lewie Kloster, Noah Kloster)
Tmání (Ondřej Moravec)
VO (Nicolas Gourault)
ŽÍNKY – dokument o postavení žen ve společnosti (Kateřina Wiecková)
SERIÁLY:
Arcane: League of Legends
Dívka, která se třpytila
Iveta
Moje depka Monika
Pět dní v nemocnici Memorial
TBH
Zlé sestry
FILMOVÉ FESTIVALY:
Sundance, Cannes, Benátky, Noir Film Festival, Marienbad Film Festival, Finále Plzeň, Kinolinka Hodonín, Filmový festival Litoměřice, Letní filmová škola, CAMERAIMAGE, Zubroffka
Marek Čermák
Alcarràs (Carla Simón)
All the Beauty and the Boodshed (Laura Poitras)
Diamantový plášť (Natalia López)
Íá (Jerzy Skolimowski)
Kousek nebe (Michael Koch)
Kouření způsobuje kašel (Quentin Dupieux)
TÁR (Todd Field)
Zapomenutá země (Hlynur Pálmason)
Milan Hain
NEJLEPŠÍ NOVINKY (FILM i TV):
Apollo 10 1/2: Dítě kosmického věku (Richard Linklater)
The Batman (Matt Reeves)
Bod varu (Philip Barantini)
Fabelmanovi (Steven Spielbergh)
Podezřelá (Park Chan-wook)
NEJLEPŠÍ STARŠÍ FILMY VIDĚNÉ POPRVÉ V ROCE 2022:
La bestia debe morir (1952, Román Viñoly Barreto)
Doručovací služba čarodějky Kiki (1989, Hajao Mijazaki)
Escape (1940, Mervyn LeRoy)
Manolescu, Král dobrodruhů (1929, Viktor Turžanskij)
Pahorek (1965, Sidney Lumet)
Přátelé Eddieho Coylea (1973, Peter Yates)
Řeka (1951, Jean Renoir)
Suspiria (1977, Dario Argento)
Los tallos amargos (1956, Fernando Ayala)
Ztracené město Z (2016, James Gray)
NEJLEPŠÍ HUDEBNÍ ALBA ROKU 2022:
alt-J – The Dream
Arcade Fire – WE
Broken Bells – Into the Blue
Built to Spill – When The Wind Forgets Your Name
Editors – ebm
Fontaines D.C. – Skinty Fia
Interpol – The Other Side of Make-Believe
Metric – Formentera
Midlake – For The Sake Of Bethel Woods
Silversun Pickups – Physical Thrills
Kurt Vile – (watch my moves)
Warpaint – Radiate Like This
Miloš Kameník
Neviděl jsem letos dostatečný počet zahraničních filmů, abych svůj výběr mohl považovat za reprezentativní. Uvádím zde tedy pouze tuzemské tituly. Z distribuce jsem vybral desítku snímků, řazených dle abecedy, bez ohledu na druhové dělení (hraný, dokumentární film):
Arvéd (Vojtěch Mašek)
Good Old Czechs (Tomáš Bojar)
Il Boemo (Petr Václav)
KaprKód (Lucie Králová)
Kdyby radši hořelo (Adam Koloman Rybanský)
Sami doma (Jan Foukal)
Síla (Martin Mareček)
Ti, kteří tancují ve tmě (Jana Ševčíková)
Zkouška umění (Adéla Komrzý, Tomáš Bojar)
Zpráva o záchraně mrtvého (Václav Kadrnka)
Zřejmě nejpozoruhodnější počiny (vyžadující od diváků trpělivost a otevřenost) se ocitly mimo distribuci. Všechny tři, přestože každý jinak, se dotýkají konce, smrti, apokalypsy, dekonstrukce a i navzdory těmto tématům jsou to díla radostná:
á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (Jan Bušta) – dekonstrukce manipulace na několika úrovních, do distribuce vstoupí v lednu 2023
za jak dlouho začnou pejska pálit tlapičky když vstoupí na dálnici (Anna Petruželová) – kamera pero i oko
Chceme umírat (Martin Ježek) – film je stejně hodnotný, jako jeho projekce
Krátké filmy:
Serpentis (Sarah Lomenová) – civilně-meditativní zakoušení časoprostorů propojených jedním potrubím; film, v němž není třeba slov
Asterión (Francesco Montagner) – propojení fyzického a existenciálního zakoušení smrti; film, v němž není třeba zvuku
Původní české knihy o filmu:
Jak se dělá dokument (Andrea Slováková, Peter Kerekes eds.) – podrobný vhled do různých fází vzniku celovečerních autorských dokumentárních filmů
Rozumět televizi (Lucie Králová) – důsledná analýza problematického vztahu filmových tvůrců (autorů dokumentárních filmů) a ČT
Český žánrový film už více než desetiletí zavšivují podprůměrné pseudoromantické komedie a nemálo se jich objevilo i letos. Kvalitní mainstreamová kinematografie, která je základem funkčního filmařského prostředí, se hledá, byť i zde se tu a tam dá něco vyzdvihnout (v hrané tvorbě třeba drama Poslední závod nebo echt „buranská“ komedie Party Harder: Summer Massacre, z dokumentů pak rodinná Planeta Praha, hudební PSH – Nekonečný příběh nebo sportovní portrét Adam Ondra: Posunout hranice). „Festivalových“ a autorských filmů se objevuje také dost, což je jev pozitivní (a ty podle mě zdařilejší snímky jsem uvedl výše), ale ne vždy jsou úplně dotažené nebo dostatečně radikální a svébytné (např. Slovo nebo Hranice lásky). Problémem současné české kinematografie, kromě autorské či producentské opatrnosti, nakonec bude samotná kvantita, kdy některé filmy marně hledají diváky, protože ti jsou množstvím titulů už přehlceni. A když se objeví autorsky a poeticky velmi svébytný, a také nesnadno uchopitelný, počin (jako např. Bandité pro baladu, jimiž se k filmu po téměř sedmnácti letech vrátil Vladimír Morávek a který se také dotýká „konce a konců“ v několika podobách stejně jako další experimentálnější díla, o nichž zde píši), nikdo o něm bohužel neví a ani ho téměř není možné někde spatřit.
Miroslav Libicher
Spoustu letošních filmů, u nichž předpokládám, že by se mohly zařadit mezi silné divácké zážitky, si nechávám až na rok příští, takže zůstanu stručný a vyzdvihnu především film, který mě potěšil nejvíce – a je to indický blockbuster RRR (S. S. Rajamouli). Tento žánrový mix, jemuž se podařilo prorazit i za hranicemi Indie a okouzlit mimo jiné anglojazyčné kritiky a filmaře, nadchne jak strhujícími a inovativními atrakcemi, tak efektivním melodramatickým vyprávěním, které i ve velkorysé stopáži udržuje divákovu pozornost a ždíme z něj emoce. Tvůrci se rozhodli film přihlásit i do oscarového klání (mimo kategorii pro zahraniční film, kde Indii bude reprezentovat taktéž zdařilý, nicméně daleko skromnější festivalový snímek The Last Film Show) a držím jim palce, aby po zásluze uspěli.
Vyvolávat (žádoucí) emoce a udržovat pozornost se naopak nedaří netflixovské adaptaci Na západní frontě klid (Edward Berger), kterou považuji za největší zklamání roku. Jediné, co na filmu oceňuji, je skutečnost, že jeho existence mi pomáhá docenit koncepční promyšlenost snímků jako je Zachraňte vojína Ryana, jejichž působivost ani zdaleka nestojí jen na syrové brutalitě. Nemluvě o první adaptaci Remarquova románu od Lewise Milestona. Ta svou bravurností fascinuje i po více jak 90 letech od svého vzniku.
Z letošních seriálů jsem rozkoukal pouze Halo, které mě příliš nepotěšilo a možnosti nebývale propracovaného fikčního světa slavné videoherní série nevyužilo. Alespoň jsem ocenil uvedení překvapivě vydařeného Sluhy národa na Netflixu, byť bych byl raději, kdyby se pozornost na ukrajinskou audiovizi a hereckou kariéru Volodymyra Zelenského upnula z jiných důvodů než je zločinná ruská invaze na Ukrajinu.
Z amerických blockbusterů u mě vede Top Gun: Maverick (Joseph Kosinski), ale vzhledem k absenci jakýchkoli očekávání jsem nebyl zklamán ani Avatarem: The Way of Water (James Cameron).
V českých filmech mám letos největší resty, ale nechci zde tuzemskou tvorbu úplně ignorovat, tak připíšu snadné kontumační vítězství Hranicím lásky (Tomasz Wiński). Ty sice při zkoumání otevřených vztahů dojdou jen k banalitám, ale v konkurenci českých vztahových filmů jim nejde upřít tematickou svěžest a kompetentní zpracování.
Radek Neuman
VOD vs. kina
Obrovské postcovidové téma, které rozehrálo šachovou partii o diváka. Nejčernější scénáře se však ukázaly jako liché: kino přežije. Jako vždy.
Tom Cruise
Jedna z posledních velkých hollywoodských hvězd, která láká na své filmy. A to především skrze svou poctivě odvedenou práci u kaskadérských kousků. Top Gun: Maverick ukázal, že stačí udělat neprůstřelný blockbuster a ty dolary se vydělají raz dva. Nehledě na to, že se objevují zprávy o návratu Lese Grossmana, chystá se natáčení přímo ve vesmíru a ukázky na sedmou (!) Mission Impossible berou dech. Cruise je na prahu šedesátky na vrcholu své kariéry a baví celý svět svou posunutou hranicí pudu sebezáchovy.
Streamovací války
Zatímco jména jako James Cameron, Tom Cruise nebo Christopher Nolan tlačí prioritně kino zážitek, streamovací služby mezi sebou bojují o každého předplatitele. A přitáhnout diváky na svou stranu vyžaduje velké investice. Souboj o ten největší popkulturní fenomén tak v konečném důsledku nahrává divákovi – Better Call Saul, The Boys, Stranger Things, Peacemaker a Andor. Skvělé řady populárních seriálů a každý z nich má jiného chlebodárce. A to nezmiňuji ten humbuk kolem fantasy seriálů…
Česká hrubozrnná vlna
Český film dosáhl letos obrození a těžil z toho především mladý divák. Párty Hárder: Summer Massacre, Vyšehrad: Fylm, BANGER. a především fenomén jménem Štěpán Kozub letos dokázali, že tvrdší humor oslovuje stále širší publikum. Minimálně tedy rozčeřil vody zatuchlých romantických komedií pro ženy ve středním věku.
Soumrak nad komiksy
Zatímco Marvel v posledních letech nedokázal kvalitativně ani finančně navázat na úspěšnou Avengers sérii, DC bojuje už dlouho samo se sebou a vše vyeskalovalo v rázný restart všech postav a obrovskou čistku pánů Gunna se Safranem. Čekají nás snad lepší časy anebo už komiksová vlna utichá?
Jaroslav Stuchlý
Jelikož nejsem festivalový divák, vybírám sedm snímků z běžné distribuce, které mě v roce 2022 v kině zaujaly, a to v pořadí, ve kterém jsem je zhlédl.
Promlčeno (Robert Sedláček)
Top Gun: Maverick (Joseph Kosinski)
Elvis (Baz Luhrmann)
Kdyby radši hořelo (Adam Koloman Rybanský)
Hodně štěstí, pane Veliký (Sophie Hyde)
Il Boemo (Petr Václav)
Fabelmanovi (Steven Spielberg)
V den 80. výročí útoku na Heydricha jsem se také přesvědčil, že restaurovaný Sequensův Atentát na velkém plátně stále skvěle funguje.
Na základě seriálu 1883 jsem zpětně zhlédl 4 řady seriálu Yellowstone, líbil se mi Andor a dojala mě třetí série Po životě. Z domácí seriálové tvorby si vysoký standard udržely Devadesátky, třetí řada Případů 1. oddělení a minisérie Podezření.
Z přečtené „filmologické“ literatury bych rád zmínil Tarantinův román Tenkrát v Hollywoodu, knihu Steven Spielberg od Molly Haskell, David O. Selznick Milana Haina a Nejslavnější filmy, které nikdy neuvidíte (Simon Braund).
V komiksech vládl Ed Brubaker (Zabij, nebo budeš zabit a Velvet), dále doporučuji To byla zákopová válka (J. Tardi), Bomba (Alcante, Bollée, Rodier) a zatím dvě vydané knihy komiksu Shi (Zidrou, Homs).
K Vánocům jsem dostal Bendisův Alias, takže se možná objeví ve výčtu napřesrok.
Radek Ševčík
FILMY:
Prostředník (Hirokazu Kore’eda)
Pocta všem outsiderům. Kore’edaa je i mimo Japonsko věrný své subtilní drobnokresbě (ne)rodinných vztahů. Kdyby žil Yasujiro Ozu, tleskal by určitě Kore’edovi ve stoje.
Ti, kteří tancují ve tmě (Jana Ševčíková)
Křehké vnitřní světy protagonistů ve spojení s geniálně prostým vizuálním vyjádřením a dynamickou hudbou Moniky Načevy tvoří výjimečný hluboce lidský kinematografický zážitek.
07:15 Kos (Judith Auffray)
Tajemná i realistická pohádka s krásným vizuálem o snaze člověka přírodě naslouchat a porozumět jí skrze technologie.
Blízko (Lukas Dhont)
Naprosto pohlcující a emocionálně devastující studie tenké hranice mezi láskou a přátelstvím.
Díra (Michelangelo Frammartino)
Síla prosté observace. Trénink soustředěného zírání.
STUDENTSKÉ FILMY:
Da Mihi Animas (Matúš Ďuraňa)
Ponorný antropologický vhled do křesťanské komunity Jozefa Tótha kdesi na východu Sibiře se smyslem pro vizuální jednoduchost.
Prázdna množina (Barbara Vojtašáková)
Film zachycující M.O. dialog mezi dvěma partnery. Kamera jednoho z nich jako by mimoděk hledala ve světě smysl lidského konání a nacházela odpovědi v každodenních banalitách.
Zjavenie Jána (Andrej Kolenčík)
Příjemná poklidně plynoucí filmová báseň o nevyhnutelnosti stáří a pomíjivosti, v závěru snad jen zbytečně doslovná.
Pod hladinou (Vojtěch Javůrek)
Doslova ponorný vhled do zahradního bazénu – mikrokosmu autorovy rodiny. Krásná kamera, úžasné momenty, účelné využití rodinných archivů.
SERIÁLY:
Srdcerváči (Euros Lyn; Netflix)
Byť s cukříkovou estetikou, seriál Heartstopper ukazuje, jaký by svět mohl být, což je v dnešní době obzvlášť podstatné. Navíc velmi citlivě a přesně zachycuje širokou škálu pocitů, jež člověk prožívá v období zamilovanosti.
Petr Zumr
Nejlepší filmové zážitky roku 2022:
Top Gun: Maverick (Joseph Kosinski)
Trojúhelník smutku (Ruben Östlund)
Kdyby radši hořelo (r. Adam Kolman Rybanský)
Třináct životů (Ron Howard)
Korzet (Marie Kreutzer)
Nejzajímavější filmové zážitky roku 2022:
Oheň uvnitř: Requiem za Katiu a Maurice Krafftovy (Werner Herzog)
Všechno, všude, najednou (Dan Kwan, Dan Scheinert)
Kouření způsobuje kašel (Quentin Dupieux)
Moonage Daydream (Brett Morgen)
Velryba (Darren Aronofsky)
Výrazné zážitky ze starších filmů viděných v roce 2022:
Poslední valčík (Martin Scorsese)
Podsvětí USA (Samuel Fuller)
Red Rocket (Sean Baker)
Krvavé léto v New Yorku (Spike Lee)
Den, kdy Země vzplanula (Val Guest)
Veronika Zýková
Film:
Svatý pavouk (Ali Abbasi)
Trojúhelník smutku (Ruben Östlund)
Blízko (Lukas Dhont)
Nothing Compares (Kathryn Ferguson)
Muzeum revoluce (Srdjan Keča)
BANGER. (Adam Sedlák)
Zkouška umění (Tomáš Bojar, Adéla Komrzý)
Good Old Czechs (Tomáš Bojar)
KaprKód (Lucie Králová)
Erupce lásky (Sara Dosa)
TV:
Better Call Saul (Vince Gilligan)
Severance (Dan Erickson)
Andor (Tony Gilroy)
Cuphead Show (Chad Moldenhauer, Jared Moldenhauer)
Girls5eva (Meredith Scardino)